Welke Fluit en fluit signalen gebruiken jullie

Auteur Topic: Welke Fluit en fluit signalen gebruiken jullie  (gelezen 6342 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 6 februari 2010, 12:57:41
Naar aanleiding van een paar topics, komt bij iets simpels bovendrijven..

Bij elke vorm van waterredding, maar ook bij andere vormen van redding, Search and Rescue behoort een fluit tot de basis uitrusting van elke redder..

Als het goed is zit op de meeste redvesten ook altijd een fluit..,  Echter ik zie ook steeds meer vesten, waar aan standaard geen fluit meer zit..
Ik heb nog geen brandweer team gezien, die een fluit aan hun uitrusting hebben zitten..
En ik kom ook steeds meer reddingsteams tegen, die allemaal hele dure communicatie middelen hebben, echter steeds minder een gewone basale fluit.

Een fluit is naar mijn bescheiden mening, (en die van vele auteurs rond boekwerken rond waterredding) toch een zeer basaal communicatie middel die het in bijna alle gevallen altijd doet.. En daar waar een portofoon, mobiele intercoms, handmarifoons, onder diverse omstandigheden kunnen laten afweten, zal een fluit voor communicatie op korte afstand toch altijd blijven doen..

Is het zo dat een fluit nu uit de gratie is, en we vertrouwen op onze mobiele intercoms, portofoons, mobiele telefoons, en andere electronische aparatuur..  

Wat is beleid in jullie organisatie..  Iedereen draagt persoonlijk een fluit van bepaald type, zijn ze naar de achtergrond verdreven en vergeten..

Gebruiken jullie een fluit, wat voor type en welke signalen hebben jullie afgesproken en hoe reageren jullie daarop ?

Wij gebruiken de Fox 40 Classic fluit


En gebruiken de volgende standaard fluit signalen..
Enkelvoudig fluit signaal kort:Let op mij, voor meer signalen, mogelijk noodgeval
drie keer lang (herhalend):noodgeval, assistentie nodig,
drie keer lang, drie keer kort (herhalend):Internationaal S.O.S. signaal


Per type inzet kunnen er nog vele andere signalen zijn..  Zo gelden bij varen van een boot andere fluit signalen, dan bij hoogte redding, ijsredding, of wildwater redding,

Het grappige of treurige is dat vele disiplines elk weer hun eigen fluit signalen kennen..
Dus ik ben benieuwd wat jullie gebruiken...  Ook in RN boeken en Maritieme boeken zie je afwijkende signalen..   Hoe lossen jullie dat op..




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2010, 13:28:45
Ik heb ook altijd een fluitje in m'n werkbroek zitten, altijd handig. En niet alleen voor op het water... maar ook voor op de fiets (ipv bellen, want daar reageert niemand meer op...), op drukke wegen(begleiding ambu e.d.), aandacht trekken van zwemmers e.d.  :) Maar dit is puur persoonlijk, zover ik weet ben ik de engiste bij onze ploeg die een fluit bij zich heeft.

Alhoewel een feesttoeter ook wonderen kan doen 8)

Joost


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2010, 16:46:38
Een fluitje is altijd handig en bij inzetten heb ik er vaak één mee. Gewoon een Rucanor scheidsrechtersfluitje.

Ooit aangeschaft als betere oplossing voor de fluitjes die de gemeente Den Helder had aangeschaft. Die waren of kwijt, of gejat (geleend), of weggeroest. Bovendien wel zo hygiënisch om in je eigen kwijl te blazen!

Daarnaast is het fluitje vooral handig om aandacht van mensen mee te trekken:
  • Op het strand, als roepen geen zin heeft
  • Bij evenementen met veel drukte en overige geluiden (kun je mensen weer aan de goede kant van de brugleuning dirigeren)
  • Op de fiets op weg naar een onwelwording (maakt meer herrie dan je fietsbel)
  • Als vervanger van de tweetoner op een RB 4X4  ???
  • ....


Inderdaad altijd handig om bij je te hebben! O0

Groeten,
Mark


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2010, 17:27:22
Hey Peter,

Wat is de meerwaarde van een fluit bij de brandweer????? ik zou het niet weten (duik teams daar gelaten).

Ik doe veel aan bergsport en heb dan altijd een fluit bij me.

de singnaalen die we (in de bergsport) gebruiken zijn:
 
...---...  3 keer kort 3 keer lang 3 keer kort, en dit herhalen 1x pm. (peter dit is het Internationaal S.O.S. signaal )
......     6 keer pm (elke 10 sec),  nood/ik wil hulp  
...        3 keer pm (elke 2o sec), is antwoord/begrepen

Richard


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2010, 20:47:32
Hey Peter,

Wat is de meerwaarde van een fluit bij de brandweer????? ik zou het niet weten (duik teams daar gelaten).

Ik doe veel aan bergsport en heb dan altijd een fluit bij me.

de singnaalen die we (in de bergsport) gebruiken zijn:
 
...---...  3 keer kort 3 keer lang 3 keer kort, en dit herhalen 1x pm. (peter dit is het Internationaal S.O.S. signaal )
......     6 keer pm (elke 10 sec),  nood/ik wil hulp  
...        3 keer pm (elke 2o sec), is antwoord/begrepen

Richard

Brandweer komt ook in omgevingen waar portofoon verkeer niet of niet voor iedereen een portofoon gebruik mogelijk is..  IJs redding, oppervlakte redding, aanboord van schepen, kleine ruimtes. Op hun eigen brandweerboot.. bij USAR achtige zaken.. zoals ingestorte gebouwen.. Of denk aan assistentie polite bij zoek actie in bos of heide velden..  Hoogte redding, van kranen etc..

Ja bij een binnenbrand misschien niet.. Maar verder kan het altijd handig zijn.. Maar als je kijkt bij het incident op het ijsselmeer waarbij brandweer mannen het ijs op moesten, lijkt het me erg zinvol...


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2010, 11:12:56
Standaard in mijn overlevingspak en ook altijd aan mijn BCD inclusief deco boei.
Geen zin in "open water" toestanden. ;)


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2010, 16:15:04
Brandweer komt ook in omgevingen waar portofoon verkeer niet of niet voor iedereen een portofoon gebruik mogelijk is..  IJs redding, oppervlakte redding, aanboord van schepen, kleine ruimtes. Op hun eigen brandweerboot.. bij USAR achtige zaken.. zoals ingestorte gebouwen.. Of denk aan assistentie polite bij zoek actie in bos of heide velden..  Hoogte redding, van kranen etc..

Ja bij een binnenbrand misschien niet.. Maar verder kan het altijd handig zijn.. Maar als je kijkt bij het incident op het ijsselmeer waarbij brandweer mannen het ijs op moesten, lijkt het me erg zinvol...

Als ik hier naar kijk heeft het maar zelde meerwaarde.

We hebben al veel spullen bij en ik kan niet alles meenemen wat handig is.



Richard


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2010, 18:50:20
Voor op het strand is een fluitje erg makkelijk om aandacht te trekken van de badgasten om deze te verwijzen, ik kan me voorstellen dat een brandweerman dit minder gebruikt, bij brand met ademlucht erg lastig. Verder is het bij brand niet handig, kan warm worden en smelten, of je brand je lippen als je er op fluit. Vooral handig om te verwijzen.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2010, 21:15:25
De Fox-40 is m'n trouwste maatje op het strand, gebruikte signaal een lange toon als attentiesein. En net als de fluitketel, hoe meer ik ga koken hoe harder en indringender ik fluit.  ;) (uiteraard ook aan reddingvest, ski-jack etc. onontbeerlijk simpel kleinood).

Kees  8)


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2010, 12:07:38
Fluitje maritiem is heel wat voor te zeggen. Al is voor de niet-strandbewakers de belangrijkste functie het aandacht trekken als je teruggevonden moet worden als je overboord bent. het signaal maakt dan weinig uit vind ik. Kan me goed voorstellen dat veel organisaties weinig investeren in toegepaste fluitsignaalvaardigheden ;) Toepassing bij de brandweer lijkt me vergezocht. Dat zou je binnen de rode kolom moeten opperen. Ik neem aan dat at daar snel onderuitgehaald zal worden. Sterkste argument is wel dat je met ademlucht niet kunt fluiten en er andere systemen (firefly) voor ontwikkeld zijn.