Naar aanleiding van een paar topics, komt bij iets simpels bovendrijven..
Bij elke vorm van waterredding, maar ook bij andere vormen van redding, Search and Rescue behoort een fluit tot de basis uitrusting van elke redder..
Als het goed is zit op de meeste redvesten ook altijd een fluit.., Echter ik zie ook steeds meer vesten, waar aan standaard geen fluit meer zit..
Ik heb nog geen brandweer team gezien, die een fluit aan hun uitrusting hebben zitten..
En ik kom ook steeds meer reddingsteams tegen, die allemaal hele dure communicatie middelen hebben, echter steeds minder een gewone basale fluit.
Een fluit is naar mijn bescheiden mening, (en die van vele auteurs rond boekwerken rond waterredding) toch een zeer basaal communicatie middel die het in bijna alle gevallen altijd doet.. En daar waar een portofoon, mobiele intercoms, handmarifoons, onder diverse omstandigheden kunnen laten afweten, zal een fluit voor communicatie op korte afstand toch altijd blijven doen..
Is het zo dat een fluit nu uit de gratie is, en we vertrouwen op onze mobiele intercoms, portofoons, mobiele telefoons, en andere electronische aparatuur..
Wat is beleid in jullie organisatie.. Iedereen draagt persoonlijk een fluit van bepaald type, zijn ze naar de achtergrond verdreven en vergeten..
Gebruiken jullie een fluit, wat voor type en welke signalen hebben jullie afgesproken en hoe reageren jullie daarop ?
Wij gebruiken de Fox 40 Classic fluit
En gebruiken de volgende standaard fluit signalen..
Enkelvoudig fluit signaal kort | : | Let op mij, voor meer signalen, mogelijk noodgeval |
drie keer lang (herhalend) | : | noodgeval, assistentie nodig, |
drie keer lang, drie keer kort (herhalend) | : | Internationaal S.O.S. signaal |
Per type inzet kunnen er nog vele andere signalen zijn.. Zo gelden bij varen van een boot andere fluit signalen, dan bij hoogte redding, ijsredding, of wildwater redding,
Het grappige of treurige is dat vele disiplines elk weer hun eigen fluit signalen kennen..
Dus ik ben benieuwd wat jullie gebruiken... Ook in RN boeken en Maritieme boeken zie je afwijkende signalen.. Hoe lossen jullie dat op..