Re: OGS rijden en artikel 5 WVW

Auteur Topic: Re: OGS rijden en artikel 5 WVW  (gelezen 2173 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Gepost op: 8 februari 2010, 13:22:58
Leuke (theoretische) overdenking;

Stel: de ambulance uit de eerste post (staandegehouden door KLPD-er vanwege zijn rijgedrag, onderweg naar spoedmelding) reed daadwerkelijk onverantwoord (dat kunnen we niet inschatten, want we waren er niet bij, maar stel), de agent constateerde dit en staat voor de keuze: staandehouden of door laten gaan en later op autonummer aanspreken o.i.d. In dit geval hield hij hem staande, maar stel dat hij hem door had laten rijden, wetende dat de chauffeur door zijn door hem geconstateerde onverantwoorde rijgedrag een gevaar op de weg vormde. Een kilometer verderop rijdt de ambulance door zijn nog steeds onverantwoorde gedrag een kind dood. Hoe voelt de agent zich dan? Wat zijn de gevolgen voor hem? En dan bedoel ik nog niet eens direct in de juridische zin, maar voor hem persoonlijk, geestelijk.

Laat ik overigens vooropstellen dat het staandehouden van een voorrangsvoertuig wel echt het laatste redmiddel moet zijn, de agent in kwestie moet wel echt de overtuiging hebben dat het verder laten rijden van in dit geval de ambulance een enorm gevaar oplevert voor het overige verkeer. Immers, het uitschrijven van een bekeuring wegens het overtreden van de brancherichtlijn (kan dat uberhaupt?) lijkt me niet een staandehouding te rechtvaardigen.




pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2010, 13:29:09
Dank voor de moderatie. Wellicht handig om de gehele thread te verplaatsen aangezien mijn verwijzing naar 'de eerste post' nu beetje in het niets valt?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2010, 13:34:38
Dank voor de moderatie. Wellicht handig om de gehele thread te verplaatsen aangezien mijn verwijzing naar 'de eerste post' nu beetje in het niets valt?
Zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,28850.msg631340.html#msg631340




tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2010, 18:42:07
Bekeuren voor overtreding brancherichtlijn kan niet, het is tenslotte een 'richtlijn' .
Wel voor overtreding van artikel 5 WvW'94.

Verder ga ik er inhoudelijk niet op in, ik ben er niet bij geweest.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2010, 01:07:27
Tsja.... wat is nou je vraag?

Ik deel zo vaak waarschuwingen uit, en hoe vaak zie je niet iets door de vingers........
Ik zal een ambulance met a1 wss nooit staande houden. De situatie moet wel extreem zijn wil ik zoiets doen. Je moet toch een keuze maken
A: je houd de ambu staande, en bent zeker enkele minuten kwijt, zonder dat je weet waar de ambu heen moest en je onthoud daarmee de nodige zorg aan iemand die deze dringend nodig heeft.
B: je rijd er achter aan en na de melding spreek je de chauffeur aan en handel je het af.

Ik persoonlijk zou meer moeite hebben met het feit dat:
- er iemand zou overlijden omdat ik de ambu chauffeur zo dringend moest aanspreken en hem daardoor de nodige medische zorg onthoud.

dan dat ik de ambu laat doorrijden en hij veroorzaakt dan een aanrijding en daarbij zou iemand omkomen..... Hoe triest beide situaties ook zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2010, 18:53:24
Zo ken ik ook het verhaal van ambuchauf die met patiënt op de snelweg op de middelste baan reed. Je plaats op de weg is rechts, maar een ambulance heeft ontheffing hiervoor (spoorvorming, zicht behouden i.v.m. vrachtwagens etc.). Toch kwam er een KLPD-voertuig voor hem rijden en flipte de matrix omhoog met daarop: RECHTS HOUDEN
Zo zie je maar dat de diverse diensten niet allemaal op de hoogte zijn van elkaars bevoegdheden etc. Ik weet niet wat ik zou doen als ik met A1 rij en ik krijg een stopteken. Hangt helemaal af van de situatie. Maar als ik spoed heb zal ik toch echt doorrijden en e.e.a. via de meldkamer regelen. Lijkt me een rare, onwerkbare situatie. Zal ook niet gauw gebeuren lijkt me!  ;D


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2010, 19:31:52
ik zou het niet in mijn hoofd halen om een spoedvoertuig te laten stoppen. Komt daarna wel. Ik weet zijn melding niet...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


multidisciplinairtje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • PolBrAmb
Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2010, 13:12:25
Nu kan ik het helemaal mis hebben, maar een ambulance met OGS is een voorrangsvoertuig, en hoeft in deze dus niet te reageren op een stopteken. Ik zou het dan ook vreemd vinden wanneer iemand een hulpverlener met spoed probeert stil te zetten zelfs zonder het incident waar de hulpverlener naar op weg is in beschouwing te nemen....


*het kan echt zo zijn dat ik het fout heb, maar in alle richtlijnen en artikelen die ik tot mijn beschikking heb, kan ik niets anders vinden dan de bepalingen voorrangsvoertuig, en deze geven geen grond om het stopzetten van een voertuig met OGS mogelijk te maken, anders dan met volledige instemming van de bestuurder van het voertuig dat OGS draagt.*

Ik ben benieuwd


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2010, 13:15:26
Of gewoon eens informeren bij de CPA/MKA wat te ze aan het doen zijn en daarna vragen of ze even langskomen op het bureau. Kun je daar altijd nog even een gesprekje aangaan.  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur