GRIP 2 Bommelding in trein - Den Bosch 09-02-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Bommelding in trein - Den Bosch 09-02-2010  (gelezen 12108 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #50 Gepost op: 9 februari 2010, 18:44:40
http://nos.nl/artikel/135311-verwarde-man-den-bosch-was-bekende-politie.html

Verwarde man Den Bosch was bekende politie

http://content.nos.nl/data/image/m/2010/02/09/135435.jpg
Hulpdiensten in Den Bosch Hulpdiensten in Den Bosch Foto: NOS
Update: dinsdag 9 feb 2010, 17:54

De man die vanochtend in een trein in Den Bosch voor paniek zorgde, is een 43-jarige man uit Bergen op Zoom. Hij was bekend bij de politie. Op dit moment wordt zijn woning doorzocht.

De politie had al eerder met de man te maken gehad, omdat hij in het verleden psychische problemen had. De politie rukte groot uit omdat "woorden kunnen omslaan in daden", zo heeft korpschef Wilbert Paulussen van de politie Brabant-noord tegen de NOS gezegd.

Vanochtend meldde de NS dat er een bom aan boord was van een trein bij Den Bosch. Daarop werd het treinverkeer in Den Bosch helemaal stilgelegd. Ook de omgeving van het station werd ontruimd. Bomexperts vonden op het station in Den Bosch uiteindelijk geen explosieven.

Het station is halverwege de middag weer vrijgegeven. Daarna kwam het treinverkeer weer langzaam op gang.

De verwarde man uit Bergen op Zoom werd in de intercity van Roosendaal naar Zwolle opgemerkt door reizigers. Zij lichtten NS-medewerkers in. Toen die probeerden de man tegen te houden, riep hij dat er een bom in de trein lag. Ook maakte hij toespelingen op de aanslagen van 11 september 2001 in de VS.

Daarop hield de politie de man uiteindelijk aan. Justitie meldde dat er geen sprake was van een terroristische opzet.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #51 Gepost op: 9 februari 2010, 20:52:06
Overigens was er ook sprake van dat de SIGMA ingezet zou worden. Iemand hier meer over, ik ben niet meer ter plaatse maar wel benieuwd of zij ook nog opgeroepen of ingezet zijn.
Opgeroepen wel, maar op de RAV was het een stuk veiliger voor het geval er wel wat afging. Tot 15:00 uur gewacht tot de afschaling O0


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #52 Gepost op: 10 februari 2010, 08:05:04
Opgeroepen wel, maar op de RAV was het een stuk veiliger voor het geval er wel wat afging. Tot 15:00 uur gewacht tot de afschaling O0

En hoe werkt dat 'oproepen' in BN?


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #53 Gepost op: 10 februari 2010, 09:53:03
Laten we allemaal blij zijn dat er geen ernstige situatie is ontstaan. Sneu voor de reizigers dat zij uren hebben moeten wachten in de vrieskou, maar veiligheid gaat boven alles.  :)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #54 Gepost op: 10 februari 2010, 10:10:45
Snap ook niet zo goed waarom iedereen nou juist over de berichtgeving valt van de mevrouw van de NS. De tv en kranten staan er weer bol van. Alsof dát het probleem is. Nee, het probleem is dat er een gek een bommelding heeft gedaan. Dat lijkt mij veel verontrustender dan of het nou uiteindelijk wel of niet waar is wat deze mevrouw in eerste instantie zei. De uitspraak is zeker niet handig te noemen maar dit heeft aan de uiteindelijke inzet, afhandeling en impact van het incident volgens mij geen enkele invloed omdat alle hulpverleners tp. wel precies weten hoe het zit. En dat is op dat moment het belangrijkste. Iedereen wil tegenwoordig -waar ook ter wereld- op datzelfde moment ook al precies weten hoe het zit, en dan krijg je dit soort miscommunicatie.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #55 Gepost op: 10 februari 2010, 11:25:01
Huiszoeking verdachte bommelding trein levert niets op

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/109396/Huiszoeking_verdachte_bommelding_trein_levert_niets_op.html
woensdag 10 februari 2010 10:36

's-Hertogenbosch - De politie heeft dinsdag eind van de middag onder leiding van de rechter-commissaris en de officier van justitie de woning in Bergen op Zoom doorzocht van de 43-jarige verdachte van de bommelding op het station 's-Hertogenbosch.

Er is hierbij nauw samengewerkt met het korps Midden-West-Brabant en het Explosieven Opruimings Commando (EOC). Er zijn in de woning van de man geen strafbare goederen aangetroffen.

De verdachte is in verzekering gesteld en wordt aanstaande vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris.
Samen sterk in de hulpverlening!


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #56 Gepost op: 10 februari 2010, 11:34:33
En hoe werkt dat 'oproepen' in BN?
Via de communicator, een belsysteem dat bij de GMC staat, zie ook http://www.sigma-brabantnoord.nl/?page=50


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #57 Gepost op: 10 februari 2010, 13:36:55
Via de communicator, een belsysteem dat bij de GMC staat, zie ook http://www.sigma-brabantnoord.nl/?page=50

Ja de communicator die ken ik wel :) Alleen kan die op diverse manieren alarmeren, maar bij jullie is dat dus telefonisch begrijp ik...


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #58 Gepost op: 10 februari 2010, 13:43:28
Ja de communicator die ken ik wel :) Alleen kan die op diverse manieren alarmeren, maar bij jullie is dat dus telefonisch begrijp ik...

© Sigma BN.

Even een vraagje, krijgje dan een bandje te horen wat is ingesproken zoals politie persalarm?


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #59 Gepost op: 10 februari 2010, 14:35:24
Heb ook van meerdere mensen gehoord, maart het was de helikopter @boven jou post.

je bedoelt de cougar en de eurocopter die heb ik ook gezien maar vanuit het zuiden kwam ook nog een apache.
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er