Politie rijdt mee met geldtransport - Amsterdam 05-02-2010

Auteur Topic: Politie rijdt mee met geldtransport - Amsterdam 05-02-2010  (gelezen 7300 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Politie rijdt mee met geldtransport

http://www.at5.nl/artikelen/31838/extra-politiebescherming-geldlopers
vrijdag 05 februari 2010 12:02

Bij geldtransporten in de stad rijdt sinds vandaag steeds een politieauto mee. De maatregel is het gevolg van de explosieve stijging van overvallen op geldlopers.
Ook wordt de politiehelicopter ingezet om sneller te kunnen handelen bij een mogelijke overval. Er waren dit jaar in Amsterdam tot nu toe al zes overvallen op geldtransporten.
Burgemeester Job Cohen heeft vanochtend contact gehad met de directeur van G4S, het bedrijf dat de transporten organiseert. Die zei gisteren in het AT5-nieuws dat er maatregelen nodig waren om het aantal overvallen op geldtransporten te verminderen.


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2010, 15:47:27
Politie bewaakt Amsterdamse geldtransporten

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/109209/Politie_bewaakt_Amsterdamse_geldtransporten.html
vrijdag 5 februari 2010 14:28

Amsterdam - Alle geldtransporten in de regio Amsterdam-Amstelland worden vanaf vrijdag 5 februari extra beveiligd door de politie. ‘Aanleiding voor de drastische maatregel zijn de vele overvallen op geldlopers van de laatste tijd’, meldt een woordvoerder van de politie Amsterdam-Amstelland vrijdag.

Afgelopen donderdag nog werden in Amsterdam twee pogingen gedaan om geldlopers te overvallen. Door adequaat optreden van de geldlopers mislukte beide pogingen.

Politieauto's motoren en helikopter
De geldtransporten kunnen vanaf vrijdag reken op politieauto’s of motoren die meerijden met de geldwagens. Bovendien worden de geldtransporten ook vanuit de lucht met een helikopter met camera aan boord scherp in de gaten gehouden. De beelden van die camera worden ook doorgestuurd naar het hoofdbureau van politie in Amsterdam waardoor men zo ook mee kan kijken met de geldtransporten.

Druk op politiecapaciteit
Al met al legt deze nieuwe maatregel wel een extra druk op de capaciteit van de politie. ‘Dat klopt’, zegt een woordvoerder van de politie, ‘maar wij willen koste wat het kost een halt toeroepen aan de gewelddadige golf van overvallen op deze geldtransporten’.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2010, 15:52:05
Wat vinden jullie hiervan?  ???

Zover ik gezien heb rijden er motoren en 'gewone' surveillanceauto's (VW Transporter) mee, ik kan me toch niet voorstellen dat je je dan erg veilig zult voelen naast zo'n gepantserde geldwagen bij een overval met zware wapens?

Ik zou me kunnen voorstellen dat je gepantserde wagens van de Kon. Marechaussee of van BZ laat meerijden, maar met motoren en wagens van de gewone surveillance begin je toch weinig lijkt me?
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2010, 15:57:52
En ook wel bijzonder, AA rijdt zelfs mee tot in Hoofddorp, terwijl Regio Kennemerland (volgens de papieren editie van Haarlems Dagblad vandaag) hier niet van op de hoogte is...  ::)

Volop bewaking bij geldtransporten

http://www.hoofddorpsecourant.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Volop-bewaking-bij-geldtranspoten.491208.news
zondag 7 februari 2010 21:07

HOOFDDORP - Door de recente overvalgolf van geldlopers in Amsterdam begeleidt de politie van Amsterdam alle geldtransporten van G4S zelfs in Hoofddorp. Bij de overvallen wordt steeds vaker flink geweld gebruikt.

Eerder al zette de politie helikopters in en waren agenten op straat extra waakzaam. Het is niet bekend hoelang de politie de waardetransporten blijft begeleiden.


(foto: Eric van Lieshout)
Samen sterk in de hulpverlening!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2010, 16:06:36
Wat vinden jullie hiervan?  ???

Zover ik gezien heb rijden er motoren en 'gewone' surveillanceauto's (VW Transporter) mee, ik kan me toch niet voorstellen dat je je dan erg veilig zult voelen naast zo'n gepantserde geldwagen bij een overval met zware wapens?

Ik zou me kunnen voorstellen dat je gepantserde wagens van de Kon. Marechaussee of van BZ laat meerijden, maar met motoren en wagens van de gewone surveillance begin je toch weinig lijkt me?

De meest recentelijke overvallen zijn met handvuurwapens (al dan niet gelijkend op), messen en andere (relatief) kleine wapens.
Het ''zichtbaar'' aanwezig zijn moet een voldoende afschrikkende werking zijn, alsdus laatst op AT5 ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2010, 18:36:24
Zoiets zat er al aan te komen, maar de vraag is voor hoelang?..
Zag afgelopen zaterdag een T4 meerijden in de binnenstad.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2010, 18:44:04
Zoiets zat er al aan te komen, maar de vraag is voor hoelang?..
Zag afgelopen zaterdag een T4 meerijden in de binnenstad.

Er zijn al wat vragen geweest in de politiek inderdaad ...
Volgens mij worden geldtransporteurs betaald om geld veilig van A naar B te brengen en zouden ze dus eigenlijk (extra) particuliere beveiliging in moeten zetten. Desnoods onopvallende observatie o.i.d.

In Amsterdam word er momenteel niet meer mee gereden zag ik vandaag  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 9 februari 2010, 19:48:57
Stel dat er extra particuliere beveiliging meegaat en de observeerder ziet verdachte personen, hoe snel zou de politie dan TP kunnen zijn?
Als ik verdachte zou zijn en ik zou een (vuur)wapen in het bezit hebben, dan zou ik niet afschrikken van ongewapende beveiligers, dus zou extra personeel helpen?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #9 Gepost op: 9 februari 2010, 23:21:10
of de aloude discussie oprakelen over het bewapenen van deze geldlopers. Of lokgeldlopers inzetten (lees: agenten in geldloperskleding eventueel geschaduwd door at/ot)
Of nog beter: iedereen betaald vanaf nu met pin........ Dan heeft niemand meer geld in de winkel nodig..
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.