Hoezo? Als ze netjes worden bereden en onderhouden moet dat toch geen probleem zijn?
Als je geen verstand van techniek hebt dan begrijp je dit inderdaad niet.
Een politie auto die netjes word bereden? Als deze auto bij een achtervolging is betrokken dan moet hij flink werken, voertuig word zwaarder belast er word heel wat gevraagd van motor, koppeling en remmen. Ik zie regelmatig filmkes waarbij ik hoor dat de motor flink wat toeren maakt, en dit word ook aangeleerd door rij-instucteurs zodat de motor vlot oppakt in de volgende versnelling. En een groot toeren verschil of hoge toeren maken is voor de motor levens duur niet echt goed.
Hoge toeren zorgen ook nog eens voor geweldige elektrische storingen.
Er is ook een programma van de engelse politie op tv ''politie op je hielen'' of zoiets, en daar komt ook regelmatig aan bod dat er weer een motor, versnellingsbak of laatst zelfs een differentieel vervangen moet worden.
En wat denk je van t aantal schade's dat een hulp verleningsvoeruitg rijd, daar worden ze ook niet beter van. bij ambulances is dit bijvoorbeeld gemiddeld 1 forse schade per jaar.
Eeen leraar autotechniek heeft me een keer verteld dat hij aan politie auto's mocht werken en hij heeft verklaart dat er toch nogal wel eens wat kaput gaat en dan druk ik mezelf voorzichtig uit. Zelf zegt hij daarover dat ie het best begrijpt, hoge snelheid rijden en dan vol in de ankers moeten en daarna nog ff terug schakelen en ook nog op de motor afremmen en weer door.
Met netjes warm rijden en goed onderhoud kom je er echt niet. Ik heb zelf als bedrijfswagen monteur gewerkt en een voertuig dat bereden word door een chauffeur met verstand verschilt inderdaad dag en nacht met bijvoorbeeld een voertuig van een koerriers dienst die de term ''snelkoerrier'' iets te letterlijk opvatten.
Ik zou zelf persoonlijk nooit een voormalige politie auto opkopen maar dat is mijn mening.
Een voertuig kan er van buiten netjes uitzien, maar dat zegt niets over motor, versnellingsbak, turbo, remmen, enz...
Die Vros auto is misschien anders belast dan de gemiddelde politie auto, maar ik kan je toch wel zeggen dat hij stevig heeft moeten werken, en de vros kiest er niets voor niets voor om deze auto nu te vervangen en niet over 100.000 km. dat word alleen gedaan omdat ze tot een km. stand van 2 ton ofzo (voorbeeldje) de minste onderhoudskosten hebben.
Daar koos de VZA dus bijvoorbeeld tot een jaar of wat geleden ook voor 5 jaar en 2 ton en dan eruit. terwijl andere diensten richting de 3 ton en sommige zelfs ver eroverheen gingen, maar die moesten dan ook een motor of versnellingsbak laten vervangen tussendoor. Vza zal er nu wel overheen gaan want ze hebben moeten wachten op de nieuwe mercedes.