Volgens mij is dat niet zo: reddingsbrigadevoertuigen en bijvoorbeeld ook organisaties als Sanquin en Prorail mogen blauwe zwaailichten voeren op basis van artikel 29 RVV en artikel 1 Regeling optische en geluidssignalen, maar zij hebben niet de aantekening voor HV op het kenteken staan. Wij hebben 2 van deze auto's in bezit en de 1e keer heeft de keurmeester het helemaal uitgezocht en uiteindelijk goedgekeurd op basis van de 2 regelingen die ik hiervoor noemde.
Dus zonder aantekening HV op kenteken is het niet regelrecht afkeur: goedkeuring is mogelijk indien de organisatie die eigenaar is op de lijst voorkomt van door de minister aangewezen organisaties die met blauw mogen rijden (=artikel 1 Regeling O&G)
APK eisen worden opgesteld en uitgevoerd aan de hand van de regeling voertuigen in het geval van OGS (luxe en bestelvoertuigen specifiek artikel 5.2.65 en 5.3.65) Hier vallen in basis alle voertuigen onder. In deze artikelen staat sinds 1-1-14 dat er geen verlichting aanwezig mag zijn die de indruk kunnen wekken dat er een blauw zwaai of knipperlicht gevoerd mag worden (blauwe kappen, ook zonder binnenwerk zijn daarmee al niet meer toegestaan de oude regeling was dat lege kappen wel toegestaan waren) In de artikelen worden als uitzondering de voertuigen genoemd die in dienst zijn bij de erkende hulpverleningsdiensten. Dit maakt dat een particulier in basis geen uitzondering op de artikelen kan krijgen tenzij de inrichting als brandweer / ambu op het kenteken staat vermeld (dit is de enige uitzondering die nog niet ondervangen is en hiermee hebben de verschillende originele nederlandse HV oldtimers dus nog steeds recht op de blauwe armaturen volgens de APK, import, zoals de KLF krijgen die inrichting niet op kenteken)
Nu de APK wordt uitgevoerd aan de hand van de eerder genoemde artikelen vallen alle particulieren dus af wat betreft de OGS en heeft men pas te maken met artikel 29 RVV op het moment dat er een voertuig ter APK wordt aangeboden waar OGS op gemonteerd is, is dit voertuig duidelijk in gebruik van een van de diensten die in de regeling OGS genoemd worden dan is het voertuig uitgezonderd van artikel 5.*.65 regeling voertuigen en vervalt daarmee ook de APK eis ten aanzien van de aanwezigheid (niet tav de werking maar das een andere APK eis)
Voor een particulier is ontheffing van artikel 5.*.65 mogelijk op basis van artikel 29 RVV via een omweg. Ik zou alles moeten opzoeken maar meen dat het via artikel 9 RVV geregeld is (hang me daar ff niet aan op) die stelt dat de wegbeheerders bevoegd zijn om ontheffing te verlenen van artikelen in het RVV voor de wegen onder hun beheer dus ook artikel 29 die ontheffing maakt dat je de OGS aanwezig mag hebben en gebruiken tenzij het gebruik in de ontheffing wordt verboden (en dat gebruik verbied men ook, "Van de signalering mag geen gebruik worden gemaakt" staat er echt in) Hierbij heb je als particulier alleen het probleem dat de RDW de ontheffingen niet wenst te erkennen, de APK keurmeester geen aantekening wil voor onterechte goedkeuring en je dus ondanks je ontheffingen afgekeurd wordt.
lees het topic
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=57350.0 ff door (nou ja ff zijn 11 pagina's
) maar daar vind je wel alles terug ook de omweg om als particulier je OGS te behouden