ik heb zowel dat topic als dit topic goed gevolgd, maar snap het nog niet: de definitie 'particulier' bestaat niet in deze regelingen...
Als 'Reddingsbrigade aangewezen door de KNBRD' staan wij expliciet genoemd in artikel 1 van de Regeling O&G. Op grond van artikel 29 RVV mogen alle organisaties die in artikel 1 RO&G genoemd staan blauwe zwaailichten voeren. En in dat lijstje staan veel meer diensten dan alleen Brandweer, Politie, Ambulance. Zijn er echt 20 ofzo...
Kort gezegd: wij zoeken geen omwegen om de blauwe lampen te mogen houden, want we hebben wettelijk gewoon recht op het voeren van blauwe lampen en sirene met de daarbij behorende rechten en plichten.
Niet alle organisaties die genoemd staan in dat artikel 1 hebben ook in het kenteken vermeld staan dat ze hulpverleningsvoertuig zijn. Als de APK dat dus vereist voor het mogen hebben van blauwe kappen, dan zit er een mismatch tussen Regeling O&G en APK? Of moeten al deze organisaties eigenlijk wel die vermelding in het kenteken hebben en zit er een foutje bij de RDW?
Alle benoemde diensten in de regeling OGS zijn gerechtigd en hebben daarmee een vrijstelling voor de APK eis, die hebben zich dus geen zorgen te maken. Ik weet ook niet of tegenwoordig de inrichting als bijv. brandweer nog op het kenteken staat en dat zal dan alleen gelden voor de voertuigen die een specifieke inrichting hebben dus de DA's vallen daar al buiten.
Er zijn echter (vooral Oldtimers) voertuigen waar de inrichting dus wel beschreven staat, hoewel niet meer "in dienst" hebben deze voertuigen voor de APK het recht op OGS en mogen daar dus niet op afgekeurd worden. Wettelijk zegt art. 5.*.65 dat het voertuig "in dienst" moet zijn bij een van de vermelde diensten in de regeling OGS (erkende hulpdiensten waaronder ook de RB vallen en Tata steel)
In het een artikel 9 (en ik ga niet opzoeken van welke wet maar het is een artikel 9) wordt geregeld dat een ieder (dus voor de OGS een particulier) een ontheffing kan aanvragen voor elk artikel in de regeling voertuigen (dus ook 5.*.65) bij de wegbeheerder. Met deze regel heeft de "erkende hulpdienst uit de regeling OGS" niets van doen omdat zij via RVV art. 29 al een vrijstelling hebben. De "erkende hulpdiensten" hebben dus bot gesteld niks te maken met dit hele topic behalve dat de voertuigen in het verleden dienst hebben gedaan bij een van de erkende hulpdiensten.
De particulieren en het bedrijfsleven (anders dan de leasemaatschappijen en verhuurders van hv voertuigen) hebben echter alles met dit topic van doen zij bezitten immers exclusief de EX hv voertuigen :-) en deze eigenaren zijn er soms op gebrand om de voertuigen origineel te houden, daarmee hebben zij dus te maken met de omweg via artikel 9 (van de wet die ik niet ga opzoeken) Voor de handhaver hebben zij met de ontheffing dus alle recht om de OGS aanwezig te hebben en zijn dus volledig legaal, niks meer niks minder, alleen mag er geen gebruik van gemaakt worden (heeeeeel begrijpelijk) Voor de blauwtak is hiermee de kous af.
Helaas ondanks alle ontheffingen is de RDW de mening toegedaan dat de wegbeheerder niet gerechtigd is om een dergelijke ontheffing te verlenen en het RDW erkent de ontheffingen derhalve ook niet, resultaat ik mag OGS aanwezig hebben 364 dagen per jaar alleen die ene dag dat ik voor de APK moet mag het niet.... dat is geen mismatch in de regelgeving dat is domweg het niet erkennen van een stukje wetgeving door de RDW, je kunt ook zeggen dat de RDW haar eigen wettenschrijft, dat de RDW denkt boven alles te kunnen staan of hoe je het wilt noemen het resultaat blijft het zelfde .... en komt voornamelijk omdat de ontheffing per wegbeheerder wordt afgegeven.....
Moraal van dit (veel te lange verhaal) OGS is niet toegestaan op een voertuig welke niet bij een van de erkende (lees benoemde) hulpdiensten in gebruik is, daarnaast zijn er voertuigen waar op basis van de inrichting op het kenteken OGS is toegestaan voor de APK maar niet voor volgens de regeling OGS en zijn er voertuigen die 364 dagen per jaar OGS aanwezig mogen hebben en het alleen tijdens de APK buiten beeld moeten brengen.
Er lijkt dus van alles enorm dicht getimmerd maar bij voldoende kennis van de regelgeving zijn er voor de niet erkende hulpdiensten nog steeds opties om wel met OGS aanwezig de weg op te kunnen.