via google:
112 eindelijk bereikbaar voor doven en slechthorenden!http://www.fcds.nl/News/112-eindelijk-bereikbaar-voor-doven-en-slechthorenden_34LEEUWARDEN, 28 augustus 2009
Het Fries Centrum voor Doven en Slechthorenden (FCDS) heeft in samenspraak met doven en slechthorenden een alarmsysteem ontwikkeld, waardoor doven zelfstandig een alarmoproep kunnen doen. Dit is – voor zover bekend – een wereldwijde doorbraak.
Een 112 centrale, maar ook de dokterswacht is niet bereikbaar voor doven. Dit omdat dove of ernstig slechthorende mensen niet in staat zijn om door middel van de telefoon een gesprek te voeren. Doven en slechthorenden geven aan zich daardoor minder veilig te voelen in hun eigen huis.
In 2007 heeft het Fries Centrum voor Doven en Slechthorenden deze ervaringen serieus genomen en heeft ze met een groot aantal doven en slechthorenden bezoeken gebracht aan deze alarmcentrales. Hierdoor werden de centrales zich bewust van het probleem. Voor het FCDS waren de bezoeken aanleiding om verder te gaan zoeken naar een oplossing. Aan de hand van een aantal bijeenkomsten met doven en slechthorenden werd een pakket van eisen opgesteld. De eisen zijn – met hulp van diverse deskundigen - vertaald naar een werkend prototype.
“Het uitgangspunt voor het ontwerp was dat elke dove en slechthorende zonder technische kennis en eigenlijk ook zonder gebruiksaanwijzing een alarmoproep moet kunnen plaatsen”, zo vertelt Klaas de Jong, directeur a.i. van het centrum. “En daar zijn we uitstekend in geslaagd. Het is een eenvoudig kastje met slechts een paar knoppen die heel duidelijk zijn qua doel en functie. De oproep wordt via het telefoonnet verstuurd waardoor er geen tot hooguit minimale aanpassingen nodig zijn in de centrale van de “ontvanger” zoals de huisarts, dokterswacht of alarmcentrale.”
Een ander voordeel van het concept is de eenvoud van het gehele ontwerp. Een mobiele versie van het alarmapparaat is direct te ontwikkelen. Daarnaast sluit het FCDS niet uit dat het concept binnen afzienbare tijd ook via een smartphone als applicatie te gebruiken is of met behulp van een computer voor andere doeleinden gebruikt kan worden.
Het systeem wordt komende donderdag 3 september aan een aantal doven en slechthorenden van het centrum gepresenteerd. Het FCDS onderzoekt op dit moment welke partij het alarmsysteem het beste op de markt kan brengen.
De ontwikkeling van het systeem is mogelijk gemaakt met financiele steun van de provincie Fryslân, het Nationaal Revalidatiefonds, Het Fonds Stichting Bolsward – Dronrijp 1933, het Skanfonds en een bijdrage van het FCDS zelf.
In Nederland zijn zo’n 12.000 mensen doof. 10% van de bevolking is slechthorend.
112 eindelijk bereikbaarhttp://www.doof.nl/112-eindelijk-bereikbaar-2-1728.htmDatum publicatie: 28 augustus 2009 14:59
Het Fries Centrum voor Doven en Slechthorenden (FCDS) heeft in samenspraak met doven en slechthorenden een alarmsysteem ontwikkeld, waardoor doven zelfstandig een alarmoproep kunnen doen. Dit is - voor zover bekend - een wereldwijde doorbraak.
Een 112 centrale, maar ook de dokterswacht is niet bereikbaar voor doven. Dit omdat dove of ernstig slechthorende mensen niet in staat zijn om door middel van de telefoon een gesprek te voeren. Doven en slechthorenden geven aan zich daardoor minder veilig te voelen in hun eigen huis.
In 2007 heeft het Fries Centrum voor Doven en Slechthorenden deze ervaringen serieus genomen en heeft ze met een groot aantal doven en slechthorenden bezoeken gebracht aan deze alarmcentrales. Hierdoor werden de centrales zich bewust van het probleem. Voor het FCDS waren de bezoeken aanleiding om verder te gaan zoeken naar een oplossing. Aan de hand van een aantal bijeenkomsten met doven en slechthorenden werd een pakket van eisen opgesteld. De eisen zijn - met hulp van diverse deskundigen - vertaald naar een werkend prototype.
“Het uitgangspunt voor het ontwerp was dat elke dove en slechthorende zonder technische kennis en eigenlijk ook zonder gebruiksaanwijzing een alarmoproep moet kunnen plaatsen”, zo vertelt Klaas de Jong, directeur a.i. van het centrum. “En daar zijn we uitstekend in geslaagd. Het is een eenvoudig kastje met slechts een paar knoppen die heel duidelijk zijn qua doel en functie. De oproep wordt via het telefoonnet verstuurd waardoor er geen tot hooguit minimale aanpassingen nodig zijn in de centrale van de “ontvanger” zoals de huisarts, dokterswacht of alarmcentrale.”
Een ander voordeel van het concept is de eenvoud van het gehele ontwerp. Een mobiele versie van het alarmapparaat is direct te ontwikkelen. Daarnaast sluit het FCDS niet uit dat het concept binnen afzienbare tijd ook via een smartphone als applicatie te gebruiken is of met behulp van een computer voor andere doeleinden gebruikt kan worden.
Het systeem wordt komende donderdag 3 september aan een aantal doven en slechthorenden van het centrum gepresenteerd. Het FCDS onderzoekt op dit moment welke partij het alarmsysteem het beste op de markt kan brengen. De ontwikkeling van het systeem is mogelijk gemaakt met financiele steun van de provincie Fryslân, het Nationaal Revalidatiefonds, Het Fonds Stichting Bolsward - Dronrijp 1933, het Skanfonds en een bijdrage van het FCDS zelf.
*Het FCDS is een maatschappelijke organisatie die bevordert dat dove mensen, slechthorenden en mensen met een auditieve handicap in Friesland optimaal kunnen functioneren in- en deelnemen aan de samenleving.
112 voor doven en slechthorendenhttp://www.doof.nl/112-voor-doven-en-slechthorenden-2-349.htmDatum publicatie: 26 juli 2004 15:59
In de nacht van 23 op 24 juni (het was onstuimig weer en het KNMI had zelfs weeralarm gegeven) kregen we op onze 112-centrale een bijzondere melding binnen. Er meldde zich iemand die meteen zijn naam noemde en zei hij dat hij doof was en dus niet met ons kon communiceren.
Gelukkig hebben wij een opleiding gehad waarin ons een doof iemand een beetje wegwijs had gemaakt in hun wereld.Daardoor hoorden wij direct dat dit een echte melding was. De persoon noemde direct heel duidelijk waar hij verbleef en wat er aan de hand was. Uit de bijzonderheden konden we opmaken dat hij op een boot was en over een staalkabel was gevallen waarbij hij vermoedelijk zijn arm/pols gebroken had. Hij was zo verstandig de belangrijkste gegevens enkele malen te herhalen.
Deze dove melder kon op dat moment alleen zijn GSM gebruiken om 112 te bellen. We konden alleen maar luisteren naar hem en niets terugzeggen. We beseften eens te meer hoe beperkt je bent wanneer je doof bent en er op moet vertrouwen dat ‘de andere kant’ je verstaat en begrijpt. Een centralist noteerde direct de nodige gegevens en een tweede centralist pakte direct haar eigen GSM om standby te staan en eventueel te communiceren met de melder via SMS-berichten.
Nadat de melder de verbinding verbrak werd direct de politie in Zaandam op de hoogte gesteld. Deze heeft via SMS contact met de melder gezocht en hebben hem kunnen lokaliseren waarna hulp verleend kon worden. Politie Zaandam belde enige tijd later terug naar onze centrale om te melden dat het slachtoffer gevonden was en met de ambulance naar het ziekenhuis was vervoerd.
De 112-centrales in Nederland beschikken niet over een SMS-voorziening waarvan doven en slechthorenden gebruik kunnen maken. Wel is er een teksttelefoon 0800-8112. Het niet gebruiken van SMS voor noodoproepen heeft 2 redenen:
•de SMS-service wordt slechts voor 85 % als dienst gegarandeerd: je weet dus nooit of het bericht is afgeleverd
•tussen het verzenden en ontvangen van SMS-berichten kan een behoorlijke tijd liggen die dan verloren gaat
Voor doven, slechthorenden en afasiepatienten heeft 112 wel de mogelijkheid om alarmmeldingen van ‘My S.O.S.’ te ontvangen en af te handelen. Verwacht wordt dat de tekst GSM in de nabije toekomst meer mogelijkheden gaat bieden om hier ook noodoproepen 112 mee te doen.
© Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - 26 juli 2004
Europa werkt aan telefonische bereikbaarheid van 112 voor doven! http://www.fodok.nl/nieuws/nieuwsbericht/article/europa-werkt-aan-telefonische-bereikbaarheid-van-112-voor-doven/?tx_ttnews%5BbackPid%5D=66&cHash=abdda3307e Start van Project REACH112 - Bereikbaarheid voor iedereen REACH112 (“Responding to all citizens needing help”) is een driejarig programma, gedeeltelijk gefinancierd door de Europese Commissie onder het ICT PSP CIP programma. In het project werken 22 partijen uit heel Europa samen, waaronder gebruikersorganisaties en wereldwijd opererende telecommunicatiebedrijven.
In vijf landen zullen nieuwe tekst-, stem en videocommunicatietechnologie in gebruik genomen worden. Dit zal duizenden burgers in staat stellen om gelijktijdig met beeld, geluid en tekst te communiceren. Het project is specifiek gericht op mensen met een handicap, en zal er voor zorgen dat deze burgers met specifieke behoeftes in contact kunnen komen met anderen. Ook zal het project er voor zorgen dat alarmnummers en hulpdiensten beter bereikbaar worden voor deze groep.
Het Europese alarmnummer 112, dat gebruikt wordt om in heel Europa gratis alarmdiensten te bereiken, is voor een meerderheid van mensen met een handicap momenteel niet bereikbaar. In deze situatie komt verandering met REACH112, dat van start zal gaan in Frankrijk, Nederland, Zweden, Spanje en Groot-Brittannië. In deze vijf landen zullen sterk verbeterde oplossingen geďntroduceerd worden voor burgers met een handicap, die hun in staat stellen direct in verbinding te komen met het alarmnummer - oplossingen die mogelijk mensenlevens kunnen redden.
“REACH112 zal meerdere innovatieve oplossingen testen om er voor te zorgen dat elke burger van de Europese Unie, waar dan ook, 112 kan bereiken. Het zal richtlijnen opstellen voor de overname van nieuwe communicatietechnologie voor alle alarmnummers en hulpdiensten in de Europese Unie”, aldus Olivier Paul-Morandini, president en oprichter van de European Emergency Number Association.
Gebruikers van het programma kunnen ook elkaar over de grens via internet bellen met video, stem en tekst. Het wordt bijvoorbeeld mogelijk om via video met gebarentaal met elkaar te communiceren, en tekst om te zetten naar spraak om zo te bellen met andere gebruikers.
“Het REACH112 initiatief biedt meerdere communicatiemogelijkheden aan, om zo voor elke situatie een ideale vorm van contact te realiseren. Of het nou met live real-time text conversatie, gebarentaal, liplezen, met stem of een willekeurige combinatie van een van deze elementen is. Dit is ook een significante stap vooruit voor mensen met een handicap, die gelijkheid creeert voor iedereen in deze samenleving om alarmnummers en hulpdiensten te bereiken”, aldus Carlotta Besozzi, directeur van het European Disability Forum (EDF) en adviseur voor het project.
Voor meer informatie kan de website van het project bezocht worden:
www.reach112.eu
;)en nog meer via google:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=112+doven