Politiejunioren

Auteur Topic: Politiejunioren  (gelezen 3290 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 11 februari 2010, 15:41:26
Ik kende het begrip niet, maar het schijnt al zeker zes jaar te bestaan in Limburg!
Zijn er meer regio's waar jongeren op deze manier worden ingezet?



Politiejunioren:

Een politiejunior is een scholier of student in de leeftijd van 16 tot 22 jaar, die in een speciaal uniform, maar zonder bevoegdheden, de politie vergezelt in haar contacten met (probleem)jongeren. De politiejunioren worden ingezet om de kloof tussen de politie en de jongeren in de wijk te verkleinen. Meestal wonen de junioren zelf in het gebied waar ze werken. Ze vinden het leuk om met mensen te praten en leggen gemakkelijk contact, vooral met de jeugd.

Momenteel zijn er politiejunioren actief in Venlo, Roermond, Maasbree en Helden. Ze gaan enkele uren per week de straat op met de politie, om te praten met de jongeren. Ook worden de junioren ingezet bij evenementen waar veel jongeren aanwezig zijn.

bron: http://www.politie.nl/Limburg-Noord/projecten/Chattenmetpolitiejunioren.asp

politiejunioren

Synoniem: junioragenten

Uitleg: jongeren die onder begeleiding van een politiefunctionaris bepaalde politietaken uitvoeren die met jongeren te maken hebben, zoals toezicht houden bij evenementen, bezoek aan jeugdontmoetingsplaatsen en deelnemen aan vuurwerkprojecten

bron: http://www.encyclo.nl/begrip/politiejunioren



Gemeente Weert zet politiejunioren in

http://www.blikop112.nl/bericht/10022/gemeente_weert_zet_politiejunioren_in.html
donderdag 11 februari 2010 09:40 Bron: Gemeente Weert

Weert - In Weert worden sinds enige tijd drie zogeheten politiejunioren ingezet. Politiejunioren zijn jongeren die – als bijbaantje bij de politie – een brugfunctie vervullen tussen jeugd en politie. Zij leggen, in hun eigen (jeugd)taal, contact met jongeren, bijvoorbeeld tijdens koopavonden, op hangplekken of tijdens evenementen. Op die manier wordt de dialoog met de Weerter jeugd gestimuleerd, zodat de kans op hinderlijk en overlastgevend gedrag aanmerkelijk wordt verkleind.

De politiebasiseenheid Weert-Nederweert heeft in totaal vier politiejunioren in dienst; drie zijn afkomstig uit Weert en één uit Nederweert.

De junioren gaan samen met een politieagent op pad. Daarbij zijn zij degenen die actief als eerste afstappen op een groepje jongeren. De (volwassen) agenten merken dat zij hierdoor gemakkelijker in contact komen met de jongeren en de mogelijkheid hebben een praatje met ze te maken. Een agent: “Voorheen zag je de jongeren nogal hard wegrijden als je kwam aanlopen, maar nu met de politiejunioren erbij blijven ze staan en kun je ook als agent met hen in contact komen. Vooral het contact met een grote groep Marokkaans-Nederlandse jongeren is sterk verbeterd. De junioren zijn een stevige schakel tussen jongeren en de politie.”



Provincie steunt inzet politiejunioren in Roermond

Terugdringen jeugdcriminaliteit

http://www.limburg.nl/nl/html/algemeen/Actueel/Persberichten/persberichtenarchief.asp?nieuws_item=RDWFKV6A15A7SV105472&jaar=2004&maand=
10-3-2004 14:02

De inzet van vijf politiejunioren in het politiedistrict Roermond moet uiteindelijk leiden tot het helpen voorkomen van jeugdcriminaliteit en overlast door jongeren. Jongeren spreken hun leeftijdsgenoten aan op ongewenst gedrag. Gedeputeerde Odile Wolfs: “Hiermee slaan politiejunioren een brug tussen politie en jongeren in onze samenleving.” Voor de uitvoering van het project stellen Gedeputeerde Staten € 20.000,- beschikbaar.

Politiejunioren is een samenwerkingsproject van de Provincie, de politie Limburg Noord en de gemeente Roermond. De aanwezigheid van politiejunioren heeft een drempelverlagend effect: er wordt sneller contact gelegd en jongeren zijn bereid ook te luisteren. Aanleiding voor dit project is de positieve evaluatie van het project ‘Boeiend Blauw, politiejunior iets voor jou?’, dat in 2002 gestart is. Belangrijkste conclusie is dat jongeren daadwerkelijk hun gedrag veranderen. Zowel hun omgeving als zijzelf ervaren dat zij zich meer dan voorheen houden aan regels en daar ook anderen op aanspreken. De politiejunioren vinden dat zij een voorbeeldfunctie hebben naar andere jongeren toe. Zij hebben zich dan ook een werkhouding ontwikkeld waarvan aspecten als samenwerking, aanpassing aan omstandigheden en regels, en collegialiteit onderdeel maken. Gedeputeerde Wolfs: “Er is sprake van een sterk groeiend zelfbewustzijn, zelfvertrouwen en waardering voor het werk van de politie. Dit project sluit aan op het provinciaal speerpunt ‘Terugdringen jeugdcriminaliteit’ en legt de link tussen de beleidsthema’s ‘Veilig leven in Limburg’ en ‘Jong zijn in Limburg’.”  



Google: http://www.google.nl/search?hl=nl&safe=off&q=politiejunioren&btnG=Zoeken&meta=&aq=f&oq=


Samen sterk in de hulpverlening!


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2010, 17:28:31
In Den Haag (ZH) is er een soortgelijk project met JTT (Jongeren Toezicht Team).
Wat doe je bij het jtt?
De werkzaamheden bestaan onder meer uit:
• Toezicht houden in de binnenstad (Centrum) of in de Megastores (Laak - Escamp).
• In parkeergarages auto’s controleren op waardevolle spullen (Buit eruit!).
• Mensen waarschuwen tegen zakkenrollerij.
• Fietsers aanspreken als ze op de stoep of binnen het voetgangersgebied ffi ietsen.
• Mensen de weg wijzen.
• Toezicht houden tijdens koopavond.
• Assisteren bij evenementen, bijvoorbeeld dedansparade


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2010, 21:10:40
Politie Utrecht was volgens mij als eerste met het idee Politiejunioren.
Jongelui is rode jacks met de tekst politie junior erop.

Ze hadden ook de beschikking over een helemaal wit (ME) manschappenvoertuig.

Ik geloof alleen niet dat dit fenomeenin Utrecht nog bestaat.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2010, 00:06:21
In Utrecht op sterven na dood inderdaad.


Alex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2010, 20:58:54
Voor zover ik weet is het fenomeen in Utrecht inmiddels weer doodgebloed. Ik heb zelf ook ooit zo'n mooie rode jas mogen dragen. Nu draag ik een gele, met bijpassende helm. Kleine jongens worden groot.

De ME bus was niet tbv politiejunioren, maar wordt (of werd) gebruikt door het Jongerenteam in de stad Utrecht. Dit is een project waarbij aanstormend crimineel talent op het rechte pad wordt geleid. Zij gaan in groepjes jongeren, met herkenbare kleding, in winkelcentra 'surveilleren' en doen gezamenlijke activiteiten. Dit wordt begeleid door coaches van de politie.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2010, 15:59:36
De Politiejunioren liepen op vrijdagavond en zaterdag overdag ook in Veenendaal ( Regiopolitie Utrecht ) ergens begin jaren 2000.

Welk jaartal het precies was weet ik niet meer. Volgens mij ergens rond 2004.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2010, 18:45:45
In Lelystad en Dronten kent men het project VOS (Veilig op straat) waarbij jongeren worden ingezet:

http://www.politie.nl/Flevoland/Projekten/VOS/


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2010, 20:23:52
Ik heb ze in Dronten wel welgeteld 1 keer gezien, en ik zal maar niet zeggen hoe dat eruit zag... In Lelystad heb ik ze nog nooit gezien, terwijl ik daar ook regelmatig kom! Was bovendien ook jaren terug..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2010, 16:15:37
Ik heb ze in Dronten wel welgeteld 1 keer gezien, en ik zal maar niet zeggen hoe dat eruit zag... In Lelystad heb ik ze nog nooit gezien, terwijl ik daar ook regelmatig kom! Was bovendien ook jaren terug..

Ik kan je verzekeren dat ze er vaak genoeg lopen, ook nu nog ;-)