Apr 2004 - Auto te water

Auteur Topic: Apr 2004 - Auto te water  (gelezen 14810 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Gepost op: 18 april 2004, 21:47:20
Beste mensen, weer tijd voor een nieuwe casus!

Mijn oorspronkelijke opzet voor een casus met een grootschalig incident in/op het water, heb ik nog even laten 'varen' ;)

De voorbereidingstijd was daarvoor te kort en afgelopen donderdagavond tijdens het geven van instructie (Brandweer OBM-GS) samen met collega Leo (ook forumlid) ontstond een interessante discussie over het optreden bij waterongevallen.

Deze discussie was leerzaam (had niets met gevaarlijke stoffen te maken ;)) en naar mijn mening zeer geschikt voor een casus waarbij alle hulpverleners mee kunnen doen!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard




Rene112

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 18 april 2004, 22:33:38
Stel je voor :

Op een mooie zaterdagmiddag in de lente fiets je heerlijk door het polderlandschap. Je geniet van de zon, de schapen en het mooie uitzicht vanaf de dijk langs de ringvaart van Westdorp.

Je denkt even niet aan je hobby/werk bij de politie, brandweer, ambulancedienst, reddingsbrigade, ehbo-vereniging of welke hulpverleningsorganisatie dan ook.

Heerlijk, even geen hulpverlening aan je hoofd..... alhoewel .....

Een paar honderd meter verder zie je een paar auto's stil staan, er staan mensen bij elkaar, het lijkt alsof er iets aan de hand is. Het is 14.07 uur.

Je fietst snel richting de auto's en om 14.09 uur spring je van je fiets. Wat is er aan de hand?

Volgens omstanders is een minuut of 2 eerder een personenauto van de weg geraakt en met een grote klap in het water van de ringvaart terecht gekomen. Een ouder echtpaar op de fiets heeft het ongeval zien gebeuren. Zij zagen in ieder geval 2 mensen in de auto zitten voordat hij zonk.

Je bent zelf goed bekend met deze omgeving en weet dat de ringvaart hier een meter of 6 diep kan zijn. Daarnaast weet je dat de duikploeg van de brandweer Middelstad een opkomsttijd van ongeveer 15 minuten heeft (tijd tussen melding en ter plaatse arriveren).

Het is inmiddels 14.10 uur.

En dan nu de vragen :

  • Welke acties hebben op dit moment voor jou als hulpverlener de grootste prioriteit?
  • Een automobilist die is gestopt, roept dat hij het water in gaat springen. Hoe ga je hier mee om?
  • Hoe zou je het beste een reddingspoging kunnen uitvoeren?
  • Welke informatie is belangrijk om door te geven aan de hulpdiensten als ze straks ter plaatse komen?
Veel succes!


egobert

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 19 april 2004, 00:29:42
Een leuke casus weer ditmaal.
Wat zou ik doen als fietser (en toevallig vrijwillig bevelvoerder):
1: Eerst eigen veiligheid en die van omstanders: Ik weet dat de vaart 6 meter diep is, dus geen andere mensen in het water dan aangelijnt. De man die het water in wil, tegen laten houden door anderen!
2: 112 Bellen en ongeval melden. Ik wil in ieder geval tp:
TAS Brandweer
2 duikploegen
2 ambu's
politie
OVD-B
OVD-G

Dit lijtk me een GRIP-) inzet.

Verbinding met AC behouden voor communicatie over hetvolgende:

3: Ik zou een uitgebreide verkenning doen,  :o en al mijn waarnemingen direct doormelden aan AC. Eventueel samen met centralisten eerste aanvalsplan opzetten. Bespreken of een hoogwerker of ladderwagen snel ter plaatse kan zijn.
4: VErvolgens zou ik alle omstanders zo neerzetten, dat ze de actie van de brandweer en ambu kunnen volgen op afstand. Alle rijwegen moeten natuurlijk vrij zijn.
5: Ik heb nog 5 minuten de tijd om na te denken over de mogelijke inzet en plaatsing voertuigen. Enkele belangrijke zaken:
-- Duikers moeten snel ter water kunnen
-- SO's moeten horizontaal uit het water
-- Ambu's op de rijroute
-- Afschermen werkplek Ambu-personeel d.n.v. schermen??

6: Bij aankomst eerste voertuigen zou ik mij bekend maken als OBM met enige ervaring, mijn verkinningsresultaten duidelijk weergeven en vanaf dat moment de inzet overlaten aan de eerst aankomende eenheden. Ik ben natuurlijk continue beschikbaar voor informatie en hulp.

Garoet
Egobert.


egobert

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 19 april 2004, 00:41:41
Je komt als hulpverlener ter plaatse.

Je hebt een eerste verkenning uitgevoerd (mensen/ omstanders gehoord) en gaat natuurlijk 112 bellen met je mobieltje.

Je hebt contact met de dame van de centrale 112 centrale.
Mijn eerste vraag:
1: Naar wie vraag je? Ambu, Brandweer of poliite?

Je hebt dan contact met de door jou gekozen centralist.
2: Welke zin spreek je als eerste uit om de situatie in die ene zin duidelijk te maken?

Wanneer je namelijk kort en duidelijk de boodschap over kunt brengen, kan dat 1/2 tot 1 minuut schelen in alarmering!
Lijkt me een simpele vraag. Wie durft?
Garoet
Egobert.


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #4 Gepost op: 19 april 2004, 09:44:54
Gelijk de meldkamer bellen met het directe nummer van de brandweer meldkamer. Aan de centralist doorgeven: Auto te water, de exacte lokatie, minimaal nog twee personen in de auto.

Als het goed is wordt dan door GMS de duikers, HV, TAS en OVD besteld. Ook wordt dit incident gelijk doorgevinkt aan de GGD die dan op basis van minimaal twee drenkelingen zelf op zullen schalen.
Politie krijgt de melding ook door, dus die gaan ook rijden.
Verder geef ik door aan de centralist dat het scheepvaartverkeer moet worden stilgelegd.

Grootste twijfel is natuurlijk de vraag of jezelf een reddingspoging kan gaan doen. 15 min wachten op de duikers, is te lang voor iemand die onder water zit. Tevens ligt de auto er al een paar miniuten in, dus als je wat wilt redden moet je heel snel zijn.
Het is een mooie lente dag, dus het water is nog fris maar niet heel koud. Onderkoeling is een aandachtspunt.

Van belang is nu ook om de positie te bepalen van de auto. Is deze nog zichtbaar? bijv. de lampen branden nog. De ringvaart is wel 6 meter diep, maar de auto hoeft nog niet op de bodem te liggen of ligt misschien op de schuine kant.
Hiervan afhankelijk zal ik een reddingspoging ondernemen. Liefst met een touw en reddingshamer uit een auto. Dit met zovele mogelijk inzet van de andere mensen op de kant. Hoe en wat mogelijk is eigenlijk helemaal afhankelijk wat ik daar aantref. maar als de auto op zes meter diepte staat, denk ik weinig te kunnen doen.
Maar om nog een succusvolle reanimatie te kunnen beginnen moet er snel gehandeld worden.

Qua eigen veiligheid zal je niet snel het water ingaan, maar afhankelijk van mogelijlkheden tot een succesvolle redding is enige actie in die richting wel mogelijk. Er zijn minimaal twee mensen in direct levensgevaar.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 19 april 2004, 11:35:27
Je bent in burger dus als je geen leidinggevende functie hebt bij brandweer en/of ambulance kun je alleen melden aan de AC/CPA en geen opdracht geven.
Kortom zo volledig mogelijke melding.
Auto te water en onzichtbaar.
Bekendheid van de situatie: diepe ringvaart.
Minimaal twee slachtoffers in de auto; totaal aantal onbekend.
Reddingspoging door een omstander (dus 3 potentiële slachtoffers).
Juiste locatie.
Opvang hulpdiensten.

De omstanders zou ik vragen naar zijn zwemkwaliteit en het hem in eerste instantie afraden en het zonodig alléén aangelijnd te doen. Eigen veiligheid gaat voor.
Verder zou hij minimaal gereedschap (lifehammer oid) mee moeten nemen.
Verder zou ik omstanders weg vrij te maken voor hulpdiensten en verder vragen of er een paar mensen hulpdiensten willen opvangen op strategische punten.

Rader.


Spocky

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 19 april 2004, 12:32:02
Mijn eerste prioriteit als hulpverlener is het waarschuwen van de disverse hulpdiensten. Om snel te kunnen melden zou ik 112 bellen en vragen naar politie. Melding die ik zou doen: Auto te water, Ringvaart Westdorp, minimaal twee personen in voertuig. Als er een markant punt is, bv een huisnummer van een gebouw, dit tevens doorgeven. Tevens alle scheepvaartverkeer stil laten leggen. Dit vanwege de stroming die de schepen teweeg brengen.

Gezien het feit dat de personenauto met een grote klap in het water terecht is gekomen, de temperatuur van het water, de diepte van de ringvaart en de eventuele stroming moet je je afvragen of het zin heeft te water te gaan. Als het dan toch moet dan minimaal met twee personen en aangelijnd waarvan een persoon minimaal uitgerust met een lifehammer o.i.d. Een van de omstanders naar de weg sturen voor de opvang van de hulpverleners.

Voor de hulpverleners is het mijns inziens belangrijk waar het voertuig ongeveer te water is geraakt, aan de kant van de ringvaart of verder, snelheid waarmee het gegaan is. Wel of geen scheepvaartverkeer voorbij gekomen.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #7 Gepost op: 19 april 2004, 17:13:59
Mijn eerste prioriteit als hulpverlener is het waarschuwen van de disverse hulpdiensten. Om snel te kunnen melden zou ik 112 bellen en vragen naar politie.

Aan de politie heb je niks, ik vraag direct naar de brandweer, ik wil namelijk zo snel mogelijk de duikers ter plaatse!
De AC alarmeert (hopelijk) een TAS, WO voertuig, een AL of HW, de OvD, 3 ambulances en de traumaheli i.v.m. de grote kans op reanimatie. Kan de heli niet komen, dan zal er 4de wagen worden gealarmeerd.

Welke acties hebben op dit moment voor jou als hulpverlener de grootste prioriteit?
Een automobilist die is gestopt, roept dat hij het water in gaat springen. Hoe ga je hier mee om?


Het alarmeren is heel erg belangrijk, net als die man die het water in wilt gaan, die moet gestopt worden. Verder zou ik opdracht geven de rijbaan vrij te maken voor de hulpverleners die aanrijdend zijn.

Hoe zou je het beste een reddingspoging kunnen uitvoeren?

Zoals al eerder is gezegd, een touw om je middel en een life hamer mee. Misschien overbodig om te vermelden, maar ik doe m'n schoenen, broek en jas uit, dat belemmert alleen de bewegingen maar en als je weer terug bent op het droge, heb je toch nog wat droge kleding.

Welke informatie is belangrijk om door te geven aan de hulpdiensten als ze straks ter plaatse komen?

Wat je gedaan hebt aan het voertuig of wat je daarin gezien hebt, je kennis van het water doorgeven, dus de diepte, evt. stromingen etc.

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 19 april 2004, 19:20:03
het verbaasd me dat er een aantal een poging gaan doen om de slachtoffers uit de auto te halen,maar als dit voertuig op 6 meter diepte ligt doe je weinig zonder duikuitrusting.
Plus dat als de auto met een harde klap op het water terecht is gekomen,het niet ondenkbaar is dat de portieren slecht of niet open zullen gaan.

dan hoe is de bodemgesteldheid,is het een harde bodem of ligt er een dikke laag bagger.Als er bagger in de vaart ligt zul je de auto niet open krijgen.

De acties,het hele circus alarmeren.Wie je alarmeert maakt niet uit,politie,brandweer en ambulance lichten elkaar in over dit ongeval.1 ding is zeker,er zijn 2 slachtoffers,dus de melding krijgt de hoogste prioriteit


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #9 Gepost op: 20 april 2004, 09:48:00
het verbaasd me dat er een aantal een poging gaan doen om de slachtoffers uit de auto te halen
Nogmaals je bent in burger, dus je kunt een omstander slechts afraden om in het water te gaan. Als hij toch wil doe het dan onder de meest gunstige omstandigheden (zoals aangelijnd).
De andere kant is dat je mensen (zeker als het bekenden van het so zijn) niet tegenhoudt om iets te doen. Ook al is (lijkt) het zinloos je wilt iets doen.
Het je weleens 8 minuten (hele snelle aanrijtijd) op de kant staan wachten op brandweerduikers terwijl je weet dat er mensen in het water liggen.
Het cargenieheldenfonds moet af en toe ook wat te doen hebben. ;)

maar als dit voertuig op 6 meter diepte ligt doe je weinig zonder duikuitrusting.
Casus was de ringvaart kan 6 meter diep zijn. Hoe diep het terplaatse is weet je dus niet.

Plus dat als de auto met een harde klap op het water terecht is gekomen,het niet ondenkbaar is dat de portieren slecht of niet open zullen gaan.
dan hoe is de bodemgesteldheid,is het een harde bodem of ligt er een dikke laag bagger.Als er bagger in de vaart ligt zul je de auto niet open krijgen.
Daarom geef je hem ook die lifehammer mee. ;)

Rader