Apr 2004 - Auto te water

Auteur Topic: Apr 2004 - Auto te water  (gelezen 14811 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 20 april 2004, 11:36:08
Ik denk ook : eerst 112 bellen, de melding doen, 2 ambu's laten komen, duikteam brandweer en politie om de mensen op afstand te houden.

Aangezien ik sportduiker ben, weet ik dat je een vrije duik naar 7 meter KUNT maken, zeker als je andrenaline een handje helpt..... ::)
Ik zou dus wel een poging doen, met behulp, als het aanwezig is, van een redlijn.

Niet geschoten is altijd mis.....

Als je op de kant staat te wachtten, duren die minuten zeker uren.....

Verder zou ik iemand de weg opsturen om de hulpdiensten op te vangen.


Bralo20

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 20 april 2004, 13:55:31
Welke acties hebben op dit moment voor jou als hulpverlener de grootste prioriteit?

100/112 centrale bellen met de volgende melding:

Verkeersongeval met voertuig te water, minimaal 2 slachtoffers "gekneld" in het voertuig.  Voertuig ligt onder de waterspiegel en is niet zichtbaar vanop de kant.  

Uitdrukkelijke & dringende vraag voor:

- Duikteam
- Brandweer met materieelwagen (o.a. ontzettingsmaterieel)
- Takeldienst met kraan
- 2 ziekenwagens + medisch urgentie team (MUG)
- Scheepvaartverkeer & sluizen laten stilleggen

Exacte locatie doorgeven (of zo exact mogelijk).

Nadien of zelfs omgekeerd: rechtstreeks nummer van de desbetreffende brandweerdienst bellen (als je het hebt) en bovenstaande info doorgeven).

Een automobilist die is gestopt, roept dat hij het water in gaat springen. Hoe ga je hier mee om?

Je raadt deze man het vriendelijk maar kordaat af om in het water te springen tenzij hij een gekwalificeerd duiker is.  Pas dan kun je hem eventueel inzetten.

Hoe zou je het beste een reddingspoging kunnen uitvoeren?

Als beginnend duiker en goed zwemmer ken ik de gevaren.

Gezien het hier om een "ringvaart" gaat betekend dit dat het om stilstaand water gaat en er enkel stroming kan zijn door sluisbewegingen of scheepvaart.  Als we ervan uit gaan dat het HC (hulpcentrum, Belgisch equivalent van het "AC") zijn werk goed gedaan heeft dan betekend dit dat de mogelijke (beperkte) stroming die op de "vaart" zat aan het afnemen is.

6m diepte is perfect te doen zonder ademlucht.  Je moet echter wel weten waaraan je begint.  Ik zou alvast een eerste duik maken als verkenning.  Eerst even rond het voertuig zwemmen om te kijken hoe de toestand is.  

Hier zijn er enkele mogelijkheden:

- De ruiten van de wagen zijn nog heel en het voertuig is nog niet volledig volgelopen en het lijkt erop dat de deuren geopend kunnen worden of dat er door een raam toegang verschaft kan worden.
- De ruiten zijn stuk en de slachtoffers zitten vast dmv hun gordel.
- De ruiten zijn heel, het voertuig is volgelopen, de slachtoffers zitten vast.
- ...

Elke situatie vraagt een diverse aanpak.  Een mes neem je alvast zeker mee om eventueel de gordels door te snijden.  Ook een object om een raam uit te slagen (wat niet evident is onder water) neem je mee.

A) Je moet toegang verschaffen tot het voertuig.
-->  Raam proberen kapot te "slagen".  Indien het raam kapot is eerst terug naar de oppervlakte om adem te halen.  Nadien het eerste slachtoffer lossnijden van de gordel en meenemen naar boven.  3de duik maken om het 2de slachtoffer te gaan halen.  Eventueel een laatste duik om zeker te zijn dat er geen extra slachtoffers zijn.

B) Je hebt toegang tot het voertuig.  Personen een voor een naar boven halen.  + eventuele controleduik

C) Je hebt toegang maar de SO's zitten gekneld en het wrak is redelijk zwaar beschadigd.  Het worst case scenario dus.  Hier kun je op zich weinig zelf beginnen.  Je zal buiten enkele pogingen weinig meer kunnen doen dat op de brandweer en de takeldienst wachten.

Welke informatie is belangrijk om door te geven aan de hulpdiensten als ze straks ter plaatse komen?

- Exacte locatie (of benadering van de exacte locatie)
- Aantal slachtoffers
- Korte schets van het "ongeval"
- Toestand van het wrak indien gekend
- ...


Mvg,


mikie

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 20 april 2004, 16:20:31
De grootste prioriteit voor mij en zeker voor de slachtoffers is dat de hulpverlenningsdiensten worden gewaarschuwd. In dit geval de brandweer (duikers), de ambulance dienst met de vermelding dat het om minimaal twee slachtoffers gaat en de politie. Tevens is het ook belangerijk om er voor te zorgen dat er geen scheepsverkeer meer zal plaats vinden op deze route, voor zowel beroeps als pleziervaart. Dit ook melden aan de meldkamer.

De automobilist die te water wil gaan springen zou ik niet te water laten springen. Dit gezien het feit dat het op die plaats wel 6 meter diep kan zijn en er mogelijk nog scheepsvaart vaart op die route waardoor er mischien onderstroming plaats vindt. Dit zou dan nog een slachtoffer kunnen maken.

Een redingspoging kan het beste plaats vinden door de duikers van de brandweer, maar aangezien die een aanrijroute hebben van ongeveer 15 minuten is dat wel erg lang voor de slachtoffers. Iemand zou te water kunnen gaan indien hij/zij is vast gebonden aan een touw die de automobilist misschien in de auto heeft liggen bijvoorbeeld. Voordat de persoon te water gaat zou het prettig zijn als er 2 personen de vaart in de gaten houden inverband met de scheepsvaart (je weet niet of die al is stil gelegt). Met de persoon die aan de wal staat wordt van te voren een duidelijk signaal afgesproken in geval van nood. Tevens moet de persoon die te water gaat een voorwerp meenemen waarmee hij/zij de ramen mee kan stuk slaan. Indien er geen touw aanwezig is zou ik niemand te water laten gaan.

De informatie die moet worden doorgegeven aan de meldkamer is in ieder geval een duidelijke plaast van het ongeval en hoe ze eventueel moeten aanrijden. Dat er minimaal twee personen in het voertuig zitten. Dat de hulpdiensten worden opgevangen. En mogelijk als het ouder echtpaar dat weet het type personenauto.

Tot zover......

Mikie


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #13 Gepost op: 20 april 2004, 18:36:23
Zoals al genoemd, eerst duidelijk melden via 112
Eerst navragen of er uberhaupt al is gealarmeerd en wat ze hebben doorgegeven ,plaats ongeval , mogelijk aantal slachtoffers, tijd ongeval.
Hoe is de auto te water gegaan? na aanrijding of direct van de weg afgereden.
Auto wel of niet geheel onder water verdwenen.
Aangeven dat er wel of niet scheepvaart is.
Als dit al niet is doorgegeven door de eerste omstanders nogmaals.
 IK ga er van uit dat de meldkamer zelf goed bepaald welke hulpdiensten worden ingeschakeld.

Na melding:
Een persoon aanstellen om hulpdiensten op te vangen.
Omstanders sommeren de weg vrij te maken en te houden.
Enkele omstanders vragen om te proberen de mogelijke scheep en pleziervaart te waarschuwen.
Navragen waar men precies de auto te water heeft zien gaan (of anders bandensporen zoeken). En dit voor brandweer markeren.

Persoon die alleen te water wil gaan proberen tegen te houden. (iets wat m.i. niet altijd zal lukken).
En anders overtuigen als dat mogelijk is een lijn/touw aan hem vast te maken en lifehammer mee te geven.

Persoonlijk zou ik waarschijnlik zelf te water gaan in dat geval. Doch niet zonder lijn.
 Aanrijtijd van 15 minuten is erg lang.
Ik weet dat het niet altijd verstandig is, water is koud zeker in de lente.
Maar er bestaat de mogelijkheid dat de auto niet op 6 meter kan liggen maar misschien maar 1 a 2 meter onder wateroppervlak.
Kanaal hoeft niet perse overal erg diep te zijn. De mogelijke 6 meter is te doen.
Maar het Nederlandse water is meestal zo donker dat je auto waarschijlijk toch niet snel vind als je niet goed zag waar die er in reed.
Lukt het wel, maar kan je niet bij de SOés komen, dan zou ik proberen de lijn/touw aan de auto vast te maken.
Zodat de hulpdiensten het snel kunnen vinden.

Als de hulpdiensten arriveren. PLaats aan geven, nogmaals hoeveel inzittenden, type en kleur auto, snelheid tijdens ongeval, tijd ongeval.
Mocht iemand te water zijn gegaan en auto hebben gevonden. Proberen door te geven hoe het voertuig erbij ligt.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #14 Gepost op: 20 april 2004, 21:50:55
Wederom een casus waar leuke dingen uit kunnen komen. Ik heb de reactie nog niet gelezen voor ik mijn "eerste" inzet doe. Ga daarna wel lezen.

Welke acties hebben op dit moment voor jou als hulpverlener de grootste prioriteit?
LATEN alarmeren!

Een automobilist die is gestopt, roept dat hij het water in gaat springen. Hoe ga je hier mee om?
Hem op de hoogte stellen dat ik zelf brandweerduiker ben en verstandiger is dat ik het water in ga. Hij is dus niet vies van aanpakken en vraag/beveel hem dan ook mij te assisteren.

Hoe zou je het beste een reddingspoging kunnen uitvoeren?
Als eerste informatie waar voertuig tp is gegaan en met welke snelheid. Proberen een zo exact mogelijk punt te krijgen waar voertuig onder is gegaan. Dit kost 30 sec maar verdien je terug met 1 mislukte duik!! Opdracht aan omstanders geven te alarmeren en doorgeven waterongeval 2 personen auto te water. AC weet wel wat er gealarmeerd moet worden.
Er staan meerdere omstanders dus vragen of er 1 middelen wil halen die eventueel nodig zijn voor bevrijding. chrashmes, dekens (al is het niet voor het slachtoffer dan voor mezelf), touw etc. etc.
Verder zo het water in zeker met schoenen aan want je kent de bodemgesteldheid niet. Bijna bij ieder water begit het aan de kant minder stijl en pas wanneer je de vaargleuf in gaat zak je naar de maximale diepte. Ik zou dus samen met bestuurder een reddingspoging uitvoeren. Voor je gealarmeerd hebt zijn er ook al weer 4 minuten voorbij dus 20 minuten onder water is te lang. (je kan dan wel spreken over het "heilige" eerste uur maar de watertemperatuur is ook al aan het stijgen) en nooit geschoten is altijd mis. Watertemperatuur is nog dusdanig laag dat je heel gerichte pogingen moet doen en niet rustig aan kunt doen. Eerste poging wagen ook al ligt deze op 6 meter moet dat te doen zijn. Zeker met het gezonde stukje spanning wat je erbij hebt. Het spreekt voor zich dat je probeert 1 slachtoffer mee naar boven probeert te nemen. boven direct aan "collega" die het water in wou gaan overgeven en indien ondertussen iets is om mezelf mee te zekeren dit doen. Wanneer je voertuig en 1ste SO uit de wagen hebt terug om SO 2 te halen. Is ook SO 2 eruit en je voelt je nog fit genoeg om een 3de poging te wagen om het voertuig vluchtig te doorzoeken dan doen en anders heb je er in ieder geval 2 mensen uitgehaald. Dit is wanneer je bij de SO kunt komen. Lukt dit de eerste keer niet zal je moeten proberen een chrashmes o.i.d. mee te nemen. en een nieuwe poging moeten wagen. hopen dat het lukt.

Aan omstanders opdracht geven om te helpen met mogelijke reanimatie en beademing. Ondertussen hopen dat eerste ts en ambulance ter plaatse is die het van je over kunnen nemen. Je bent gebroken en hebt het koud. (dekens)!!!!

Lukt het niet dan kun je jezelf in ieder geval niets verwijten dat je er niet alles aan gedaan hebt! Als je geen poging waagt en de personen overlijden naderhand dan blijf jezelf met een schuldvraag zitten.

Welke informatie is belangrijk om door te geven aan de hulpdiensten als ze straks ter plaatse komen?
Wanneer er een so uit is iemand direct opnieuw laten alarmeren en dit doorgeven aan ac/ggd. Politie heeft op dit moment geen bevrijdende rol en is dus in eerste instantie ook niet direct nodig.
Bevindingen die je onderwater hebt gehad. Schatting diepte hoe voertuig ligt wanneer duikers er nog niet zijn proberen zelf via ac met duikinzetleider telefonisch contact te krijgen en dit al tijdens het aanrijden doorgeven. Dit gaat op de meeste directe manier en dit is informatie waar de duikers iets mee kunnen.

Ben wel benieuwd wat eerste ts die met prio 1 aankomt voor actie onderneemt? Het is een dijk dus waarschijnlijk geen ladder nodig om duikers te water te laten. Prikkeldraad zal er ook wel niet meer zijn anders lag het voertuig niet in het water ;) Doen deze ook nog een poging?

Ik zal morgen andere reacties lezen en daar weer op reageren.


Rene112

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 20 april 2004, 23:04:42
Ben wel benieuwd wat eerste ts die met prio 1 aankomt voor actie onderneemt? Het is een dijk dus waarschijnlijk geen ladder nodig om duikers te water te laten. Prikkeldraad zal er ook wel niet meer zijn anders lag het voertuig niet in het water ;) Doen deze ook nog een poging?

Graag nog even wachten met het verder 'bespreken' van de inzet van de hulpdiensten. Wie weet komen die later in de casus nog uitgebreid aan bod ;)

Ik lees met 'bewondering' jullie reacties. Alvast mijn complimenten! Leuk dat iedereen er echt even de tijd voor neemt om een goed onderbouwd verhaal neer te zetten.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #16 Gepost op: 20 april 2004, 23:42:27
Nou als eerste doe ik ook een melding of laat ik een melding doen van auto te water .
Ook het laten stilleggen van scheepvaart is van belang.

 Vraag die man met die auto of hij een touw of zoiets en een life hamer in de auto heeft

Daarna kijken of het voertuig nog te zien is.
Zo ja dan voorzichtig  met touw om langs de kant in het water laten zakken niet springen ivm eigen veiligheid.
Proberen de auto te berijken en de deuren open te krijgen.
Je gaat dus te water met de schoenen nog aan.
Komt die cursus auto te water toch nog van pas ;D
dan als je de deur open hebt so vastnemen en naar de kant brengen.
Horizontaal uit het water halen.
kontrolle vitale functies en ingrijpen waar nodig.
natte kleren verwijderen en warm toedekken of laten dekken.
Het is misschien niet volgens het boekje maar als de nood aan de man/vrouw is dan kan het allemaal.
Zolang je maar zelf nadenkt of je het wel kan en op je eigen veiligheid let.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #17 Gepost op: 21 april 2004, 09:58:02
Proberen de auto te berijken en de deuren open te krijgen.
Zolang je maar zelf nadenkt of je het wel kan en op je eigen vieligheid let.

... en op je taalgebruik ;)


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #18 Gepost op: 21 april 2004, 14:18:26
Plus dat als de auto met een harde klap op het water terecht is gekomen,het niet ondenkbaar is dat de portieren slecht of niet open zullen gaan.

Is het door de harde klap ook niet mogelijk dat de portieren juist open zijn geschoten en daardoor (mede door geen gordelgebruik) de personen uit het voertuig zijn 'gevlogen'.

Doordat de personen dus ver bij het voertuig vandaan kunnen zijn is het de vraag of het veilig is te water te gaan. Maar wat al genoemd is 'niet geschoten is altijd mis' is natuurlijk wel waar.

Wat ik me ook nog afvraag is: als je de meldkamer belt en je doet de melding en je zegt dat je een bijv. brandweerman bent, zullen ze dan eerder je 'bevelen' opvolgen??


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 21 april 2004, 19:25:01
meestal blijven de portieren dicht,en zijn ze slecht te openen al was het alleen maar door de druk van het water.
Tja,het wil wel eens helpen als je vermeld dat je brandweerman bent.Ze kunnen dan iets speciviekere vragen aan je stellen