Wederom een casus waar leuke dingen uit kunnen komen. Ik heb de reactie nog niet gelezen voor ik mijn "eerste" inzet doe. Ga daarna wel lezen.
Welke acties hebben op dit moment voor jou als hulpverlener de grootste prioriteit?LATEN alarmeren!
Een automobilist die is gestopt, roept dat hij het water in gaat springen. Hoe ga je hier mee om?Hem op de hoogte stellen dat ik zelf brandweerduiker ben en verstandiger is dat ik het water in ga. Hij is dus niet vies van aanpakken en vraag/beveel hem dan ook mij te assisteren.
Hoe zou je het beste een reddingspoging kunnen uitvoeren?Als eerste informatie waar voertuig tp is gegaan en met welke snelheid. Proberen een zo exact mogelijk punt te krijgen waar voertuig onder is gegaan. Dit kost 30 sec maar verdien je terug met 1 mislukte duik!! Opdracht aan omstanders geven te alarmeren en doorgeven waterongeval 2 personen auto te water. AC weet wel wat er gealarmeerd moet worden.
Er staan meerdere omstanders dus vragen of er 1 middelen wil halen die eventueel nodig zijn voor bevrijding. chrashmes, dekens (al is het niet voor het slachtoffer dan voor mezelf), touw etc. etc.
Verder zo het water in zeker met schoenen aan want je kent de bodemgesteldheid niet. Bijna bij ieder water begit het aan de kant minder stijl en pas wanneer je de vaargleuf in gaat zak je naar de maximale diepte. Ik zou dus samen met bestuurder een reddingspoging uitvoeren. Voor je gealarmeerd hebt zijn er ook al weer 4 minuten voorbij dus 20 minuten onder water is te lang. (je kan dan wel spreken over het "heilige" eerste uur maar de watertemperatuur is ook al aan het stijgen) en nooit geschoten is altijd mis. Watertemperatuur is nog dusdanig laag dat je heel gerichte pogingen moet doen en niet rustig aan kunt doen. Eerste poging wagen ook al ligt deze op 6 meter moet dat te doen zijn. Zeker met het gezonde stukje spanning wat je erbij hebt. Het spreekt voor zich dat je probeert 1 slachtoffer mee naar boven probeert te nemen. boven direct aan "collega" die het water in wou gaan overgeven en indien ondertussen iets is om mezelf mee te zekeren dit doen. Wanneer je voertuig en 1ste SO uit de wagen hebt terug om SO 2 te halen. Is ook SO 2 eruit en je voelt je nog fit genoeg om een 3de poging te wagen om het voertuig vluchtig te doorzoeken dan doen en anders heb je er in ieder geval 2 mensen uitgehaald. Dit is wanneer je bij de SO kunt komen. Lukt dit de eerste keer niet zal je moeten proberen een chrashmes o.i.d. mee te nemen. en een nieuwe poging moeten wagen. hopen dat het lukt.
Aan omstanders opdracht geven om te helpen met mogelijke reanimatie en beademing. Ondertussen hopen dat eerste ts en ambulance ter plaatse is die het van je over kunnen nemen. Je bent gebroken en hebt het koud. (dekens)!!!!
Lukt het niet dan kun je jezelf in ieder geval niets verwijten dat je er niet alles aan gedaan hebt! Als je geen poging waagt en de personen overlijden naderhand dan blijf jezelf met een schuldvraag zitten.
Welke informatie is belangrijk om door te geven aan de hulpdiensten als ze straks ter plaatse komen?Wanneer er een so uit is iemand direct opnieuw laten alarmeren en dit doorgeven aan ac/ggd. Politie heeft op dit moment geen bevrijdende rol en is dus in eerste instantie ook niet direct nodig.
Bevindingen die je onderwater hebt gehad. Schatting diepte hoe voertuig ligt wanneer duikers er nog niet zijn proberen zelf via ac met duikinzetleider telefonisch contact te krijgen en dit al tijdens het aanrijden doorgeven. Dit gaat op de meeste directe manier en dit is informatie waar de duikers iets mee kunnen.
Ben wel benieuwd wat eerste ts die met prio 1 aankomt voor actie onderneemt? Het is een dijk dus waarschijnlijk geen ladder nodig om duikers te water te laten. Prikkeldraad zal er ook wel niet meer zijn anders lag het voertuig niet in het water
Doen deze ook nog een poging?
Ik zal morgen andere reacties lezen en daar weer op reageren.