Wanneer ik alle reacties lees, gaat men er van uit dat zij de eerste melding aan het RAC geven. Naar mijn idee hoeft dit niet zo te zijn en kunnen omstanders alang 112 hebben gebeld.
Opzich wel handig, want dit zou betekenen, dat de duikers reeds zijn gealarmeerd en dus BINNEN 15 minuten ter plaatse zouden kunnen zijn...
Wanneer ik zelf als hulpverlener op mijn fiets (wat opzich al wonderlijk is
) deze situatie aan zou treffen, zou ik als eerste de S.O.V.O.B. (Stop, omgeving. verkeer, onbekende gevaren, bescherming) uitvoeren.Daarna 112 bellen om te melden dat ik er ben, en aanvullende informatie kunnen geven...
Ik zou de mensen vragen mij te helpen, door ruimte te maken, en er voor te zorgen dat de aanrijdende hulpdiensten worden opgevangen....
Dan de auto zelf. Hoeveel tijd zit er tussen mijn aankomst en de tijd van het ongeluk? Een auto die te water raakt heeft aldijd een luchtbel, wat inhoud dat de s.o.'s niet verdronken hoeven te zijn. Snel handelen is geboden. Ik zou vragen of een van de omstanders iets van een hamer in zijn auto heeft liggen.
Ik zou zelf het water in gaan (uiteraard het liefst aan een lijn) maar met een hamer, zodat ik ik elkgeval een betere poging heb een ruit in te slaan... Lukt dat is de bevrijding van de s.o.'s in elkgeval een stuk dichter bij...
Wanneer het ruit ingeslagen wordt zal de overgebleven lucht uit de auto weg zijn en wanneer de s.o.' nog vast zitten og gewond zijn is het dus verstandiger om alvoor je het ruit inslaat ff te checken... je houd het zelf zonder lucht ook niet al te lang uit
Eenmaal boven met s.o.'s is de rest gemakkelijk en gaat het vanzelf... checken van het s.o. en kijken of je ze warm kunt krijgen... de ambu kan er elk moment zijn, toch?
Lukt het niet om het ruit in te slaan, of denk je de redding niet te kunnen door andere factoren heb je in elkgeval de auto gelocaliseerd voor de duikers, en laat je hun de redding verrichten...
Dave