Leuke casus. Laat ik eens een poging wagen.
Ik zou, als ik als brandweerman(per fiets
) ter plaatse kom, vragen aan omstanders of de hulpdiensten reeds zijn gewaarschuwd. Ik ga er vanuit, dat dit reeds gebeurd is gezien het tijdstip incident(14.07 uur) en het moment dat ik ter plaatse kom(14.09 uur). Maar je weet nooit...dus ik vraag het voor alle zekerheid maar even na. De centralist weet aan de hand van procedures hoe op te schalen in geval van een waterongeval.
Mocht er nog niet gealarmeerd zijn, zou ik meteen 112 bellen, mijzelf bekend maken met de alarmering: waterongeval, auto te water, minimaal 2 inzittenden. Tevens juiste locatie, beste aanrijroute meegeven aan AC. Ook melden dat er een omstander het water wil gaan(mogelijk 3e SO)
Bijkomend aandachtspunt: Stilleggen van ALLE scheepvaartverkeer. Het is een mooie lentedag, midden op de dag>mogelijk veel pleziervaart aanwezig.
Welke acties hebben prioriteit voor jou als hulpverlener?
Ik zou in eerste instantie dus navragen of er al gealarmeerd is, wat men aan de hulpdiensten heeft gemeld, uitvragen van het echtpaar wat ze precies hebben gezien. Ook zou ik een omstander bij dit echtpaar laten blijven. Het is toch ook een schokkende ervaring voor deze mensen. En ik kan er niet nog 2 SO's bijhebben
. Dus gerust laten stellen. Daarna zal ik een verkenning uitvoeren rondom de plaats ongeval. Daarbij lettende o.a. op:
*Proberen locatie voertuig te bepalen aan de hand van verlichting, bandensporen en uitvragen van eerder genoemd echtpaar.
*Is er een aanrijding aan voorafgegaan of is de auto direct het water in gereden.
Vrijmaken werkplek voor mijzelf en aanrijdende hulpdiensten. Omstanders verzoeken om opzij te gaan, 2 personen letten op naderend scheepvaartverkeer. 1 persoon voor opvang hulpdiensten.
Dan nog even het idee om een berger mee te laten alarmeren. Ik denk dat dit een goed idee is. Met de kraan van zo'n voertuig kan je toch ff iets meer. En als er geen HV-1 in het dorp aanwezig is, is een berger een welkome aanvulling denk ik. Je kan hem maar vast ter plaatse hebben. Sommige bergingsbedrijven beschikken ook over opgeleide duikers, misschien kan daar ook dankbaar gebruik van worden gemaakt, indien het waterongevallenvoertuig te lang op zich laat wachten. Voertuig aanpikken en op de kant??, waarna bevrijding kan worden gestart.
Dus even samenvattend:
*Navragen of er gealarmeerd is en zo nodig zelf alarmeren.
*Stilleggen scheepvaartverkeer
*Uithoren van echtpaar en gerust laten stellen
*Verkennen en werkplek vrijmaken/vrijhouden
Dit zijn volgens mij de prioriteiten die je moet stellen.
Hoe ga je om met de automobilist die te water wil gaan?
Ik zou hem dit in eerste instantie afraden. Vragen naar zn zwemkwaliteiten. Heeft hij die, dan kan hij mij assisteren met een reddingspoging(mits allebei aangelijnd) Heeft hij die niet, dan zou ik hem vragen om aan de kant te blijven en mij de reddingspoging te laten doen. Hij kan mij assisteren met het vasthouden van de lijn om iets dergelijks. Ik zou hem dus gebruiken voor hand en spandiensten. Omstanders erop toe laten zien dat ie niet alsnog te water gaat.
Hoe zou je het beste een reddingspoging uit kunnen voeren?
Ik zou een reddingspoging wagen, maar alleen als er een touw of iets dergelijks aanwezig is. Eigen veiligheid vooropgesteld uiteraard. Je hebt te maken met minimaal 2 SO's. Dus bij aanwezigheid van een touw, aangelijnd te water met een lifehammer(indien aanwezig) Schijnt dus niet zo super te werken onder water heb ik gelezen, maar ja beter iets dan niets bij me. De reddingspoging doen, eventueel in samenwerking met automobilist>beiden aangelijnd. Slachtoffers proberen uit auto te bevrijden>hopelijk niet bekneld. Ik hoop dat er dan inmiddels al GGD ter plaatse is om slachtoffers over te nemen. Zelf ben je denk ik flinkt uitgeput.
Indien geen touw aanwezig, zou ik denk ik geen reddingspoging doen, hoe moelijk ook. Puur om mijn eigen veiligheid en dat van omstanders. Ik zou me bezighouden met:
*Contact onderhouden met AC/voorlopig inzetplan bepalen??
*Automobilist tot bedaren te (laten) brengen
*Gerust (laten) stellen van ouder echtpaar en informatie verkrijgen via deze mensen.
*Verkennen van plaats ongeval en voertuig proberen te localiseren.
*Opvang regelen voor hulpdiensten
*Werkplek vrijmaken en vrijhouden
Welke informatie is nodig om door te geven aan hulpdiensten?
*Jezelf bekendmaken
*Aantal personen in voertuig>minimaal 2, misschien meer.
*Diepte ringvaart>KAN 6 meter zijn
*Locatie waar voertuig onder is gegaan>indien bekend.
Tevens:
Zorgen dat je zelf(indien reddingspoging uitgevoerd) niet onderkoeld raakt+eventueel automobilist.
Ik denk dat ik het zo ongeveer zou aanpakken. Ik sta open voor andere suggesties
Groeten
Sander