KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010

Auteur Topic: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010  (gelezen 13941 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Sam Hendrix

  • Gast
Gepost op: 11 februari 2010, 21:03:01
Vliegtuig steeg op vanaf taxibaan
Uitgegeven: 11 februari 2010 20:56
Laatst gewijzigd: 11 februari 2010 20:55

SCHIPHOL - Op Schiphol is woensdagavond een toestel van de KLM opgestegen vanaf een taxibaan parallel aan de startbaan in plaats vanaf de startbaan zelf.

Dat hebben de luchthaven, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de luchtvaartmaatschappij laten weten.

Het vliegtuig vertrok vervolgens zonder problemen ''maar niet volgens de procedures'', aldus de drie organisaties donderdag.

Zwanenburgbaan

Het ging om een Boeing 737 van de KLM die vanaf de Zwanenburgbaan richting het noorden had moeten opstijgen. In plaats daarvan gaf de gezagvoerder op de taxibaan gas en steeg het toestel van daar op. Wat er precies verkeerd is gegaan, is niet duidelijk.

De fout werd gemaakt aan het begin van de avond na zonsondergang. Het incident is aangemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Het is nog niet bekend of deze organisatie het incident ook daadwerkelijk onder de loep neemt.

De drie betrokken organisaties doen verder geen mededelingen, zo lieten zij donderdag weten.

© ANP




Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2010, 21:29:49
:o wtf?


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2010, 21:49:29
Reactie op RTV N-H:

"Hoppa, meteen dubbele capaciteit op schiphol. Alleen wel lastig voor taxiende vliegtuigen."

 ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2010, 22:00:24
Gelukkig stond er geen ander vliegtuig op de taxibaan... Ze hebben op schiphol toch ook grondradar die de bewegingen op de grond in de gaten houd? ???


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2010, 22:02:55
Gelukkig stond er geen ander vliegtuig op de taxibaan... Ze hebben op schiphol toch ook grondradar die de bewegingen op de grond in de gaten houd? ???
Je hebt ook gewoon zicht vanuit de toren hoor ;)
Maar als een vliegtuig in takeoff gaat, en je kijkt net de andere kant ben je gewoon te laat neem ik aan...


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2010, 22:04:01
Jammer dat we dat op ATC niet in de rewind modus kunnen zien   :D


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2010, 00:38:33
Nu de vraag.. hoe kon de piloot zon fout maken! Het staat toch allemaal netjes aangegeven naast de baan..  :| ???
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Erikk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2010, 00:46:29
UPDATE:

Runway incursion

Het incident is aangemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid die inmiddels met een onderzoek is begonnen naar wat een woordvoerder een ''runway incursion'' noemt. ''Dit is een ernstig incident",' aldus een woordvoerder van de raad.

''Op zichzelf is het goed afgelopen maar dit moet onderzocht worden.'' Onderzoekers van de raad zijn donderdagochtend op de luchthaven aan de slag gegaan. Over de resultaten daarvan kon de zegsman nog niets zeggen.

Een woordvoerster van Schiphol wilde donderdag niet zeggen welke bestemming het vliegtuig had. Ook het tijdstip waarop het toestel het luchtruim koos is niet bekendgemaakt.


Verkeersvliegers

De Verenging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) noemt de sneeuw van woensdag als mogelijke boosdoener maar weet verder niet wat de oorzaak van de vergissing kan zijn geweest.

''Dat het kan, is duidelijk want het is gebeurd. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling",' zegt president Evert van Zwol van de vereniging. ''Het is op zich een breed stuk asfalt. Ik weet niet waardoor collega's deze vergissing hebben gemaakt. Misschien de sneeuw, een afleiding, maar dat is speculatie.''

Of Schiphol aan een potentieel groot ongeval is ontsnapt, kon Van Zwol niet zeggen. ''Bij het starten kijken we toch altijd of er iets op de baan is. Dat er niets te zien was, heeft wellicht ook meegespeeld bij de gedachte dat ze goed zaten.'

www.nu.nl'


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2010, 01:04:03
Het mooie aan dit vind ik dus dat er nu een heel onderzoekscircus op gang gezet gaat worden, er waarschijnlijk onderzocht moet worden hoe dit kan worden voorkomen in de toekomst met waarschijnlijk aanpassingen aan zus en zo, vervolgens uiteraard belachelijk veel media-aandacht en zo maken we van een mug een olifant.

Tuurlijk, dit had een ramp kunnen zijn, maar er bestaat ook zoiets als een menselijke fout. Je kunt gevaar niet voor 100% wegnemen met middeltjes. Waarschijnlijk dus weer een stomzinnig onderzoek. De tijd, energie en geld mogen ze van mij liever steken in onderzoeken naar echte rampen zoals op Turkish Airlines, naar iets waar écht levens op te redden zijn.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2010, 01:25:43
Beetje kort door de bocht om te zeggen dat het een onzinnig onderzoek is. Ieder noemenswaardig incident waarbij sprake is geweest van gevaar verdienen een onderzoek om te kijken of er iets veranderd kan worden. Ik denk zeker dat hier enige moment sprake was van dreigend gevaar. Iedereen maakt wel eens fouten daar gaat het juist om. Waarom werd die fout gemaakt? En hoe kan het in het vervolg voorkomen worden.