Met betrekking tot het halen van het aantal uren uit de Leidraad is er volgens mij een 2-sporen beleid:
1. De korpsleiding (met hierachter het gemeentebestuur) zal willen weten of de vrijwilliger (en de beroeps) voldoende opgeleid en getraind is om op een verantwoorde wijze zijn/haar brandweertaak te verrichten.
Er zijn verschillende korpsen die hier niets mee doen; dan kun je je meteen afvragen hoe het met de deskundigheid van dit korps zit
.
2. Mocht er een incident plaatsvinden waarbij een brandweerman/vrouw betrokken is geraakt dan zullen alle onderzoekers (politie/brandweer-inspectie/arbeidsinspectie/Algemene InspectieDienst/Raad voor de Transportveiligheid en weet ik welke onderzoeksinstellingen er nog meer zijn die dan dikke rapporten willen schrijven
) als eerste gaan kijken of de brandweerman/vrouw voldoende opgeleid en gecertificeerd/gediplomeerd is om zijn/haar taak te verrichten.
Voldoe je niet aan de eisen dan heb je (en uiteraard je korpsleiding) een GROOT probleem
.
Met name de arbeidsinspectie is hier heel stellig in.
resumerend:
goed en gestructureerd oefenen, goed registreren wie wanneer wat beoefend heeft en toch maar goed nadenken wie tijdens een inzet bepaalde bijzondere taken verricht
.
Greetz,
The Chief