http://www.brusselnieuws.be/artikels/stadsnieuws/twee-treinen-botsen-in-hallemaandag 15 februari 2010
Zeker twaalf, mogelijk 25 doden
Halle - Bij de treinramp in Buizingen zijn zeker twaalf passagiers om het leven gekomen. Dat maakte Lodewijk De Witte, gouverneur van Vlaams-Brabant, bekend. Het dodental kan nog oplopen tot 25. Als dat cijfer bevestigd wordt, gaat het om het zwaarste treinongeval in België sinds meer dan een eeuw.
Maandagochtend omstreeks half negen zijn twee treinen op elkaar gebotst in Buizingen bij Halle. Er zijn zeker twaalf en mogelijk 25 mensen omgekomen, maar definitieve cijfers zijn er nog niet.
De dode slachtoffers worden naar een mortuarium in Neder-Over-Heembeek overgebracht. Daar krijgen de betrokken families psychologische en sociale assistentie. Volgens Lodewjik De Witte, gouverneur van Vlaams-Brabant, kan het wel nog even duren voor alle slachtoffers geïdentificeerd zijn.
Daarnaast is er sprake van 55 gewonden, waarvan een twintigtal er erg aan toe is. Enkele treinstellen liggen nog op hun zij en er zouden nog steeds mensen gekneld zitten in de wrakstukken. Zij worden momenteel geëvacueerd.
De zwaargewonden worden eerst ter plaatse verzorgd en vervolgens naar ziekenhuizen in de buurt gebracht: in Halle zelf, maar ook in Tubeke en in het UZ Brussel in Jette en het Erasmusziekenhuis in Anderlecht. De lichtgewonden worden opgevangen in de sporthal van Turncentrum Start 65 in Buizingen.
Het Rode Kruis lanceert ondertussen ook een oproep om bloed te geven.
Stopsein genegeerd
Volgens gouverneur De Witte heeft een van de treinen een stoplicht genegeerd. De ene trein reed vanuit Leuven via Brussel naar 's Gravenbrakel, de andere was op weg van Quiévrain naar Brussel en Luik.
Die laatste verliet het station van Halle met tien minuten vertraging. De trein uit Leuven negeerde en stoplicht en reed die uit Quiévrain aan in de flank. Drie wagons zijn gekanteld. De schade is groot. Zeker twee wagons zijn tot schroot herleid.
Volgens Luc Pauwels, voorzitter van de Onafhankelijke vakbond van het Spoorwegpersoneel, gebeurt het wel vaker dat stoplichten genegeerd worden. “Er is al jaren een tekort aan personeel bij de spoorwegen en de werkdruk wordt volledig bij het personeel gelegd. En die is veel te groot. Het gebeurt soms dat treinbestuurders vijf uur aan een stuk moeten rijden. Geen enkele mens is echter in staat om vijf uur geconcentreerd met een trein aan hoge snelheden te rijden.”
De vakbonden zouden volgens Pauwels acties plannen tegen de hoge werkdruk.
Treinverkeer ligt lam
Door het ongeval is de bovenleiding zwaar beschadigd en rijden er de hele dag geen treinen tussen Brussel en Doornik en tussen Brussel en Bergen. Ook het HST-verkeer richting Frankrijk en Londen is verstoord.
Als het aantal dodelijke slachtoffers wordt bevestigd, gaat het om de grootste treinramp in België sinds 1908. Toen lieten 40 mensen het leven bij een ongeval in Kontich.
:: Om na te gaan of familieleden of vrienden bij de ramp betrokken zijn, kan gebeld worden naar het nummer 02-363.22.05 of 016-39.80.73