Achttien doden bij frontale botsing treinen - Buizingen (B) 15-02-2010

Auteur Topic: Achttien doden bij frontale botsing treinen - Buizingen (B) 15-02-2010  (gelezen 22944 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

TimKras

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #30 Gepost op: 15 februari 2010, 12:28:30
Meer foto's hier: link


Danny

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #32 Gepost op: 15 februari 2010, 12:33:19
Wat betreft de coördinatie, het is nog wat vroeg om hierover uitspraken te doen. Maar in dit soort situaties loopt het meestal makkelijker dan in de dag dagelijkse hulpverlening en worden taal barrières al snel even opzij geschoven. De meeste mensen in die regio spreken wel de 2 landstalen.
Voor wat betreft de hulpverlening komt deze uit Vlaams-Brabant, Brussels Hoofdstedelijk gewest en Waals-Brabant.
Hulpdiensten ter plaatse is moeilijk te zeggen wie precies, maar volgende diensten zijn zeker ter plaatse.
Brandweer uit Vlaams-Brabant (verschillende korpsen)
Brandweer Brussel
Civiele Bescherming
Rode Kruis Vlaanderen
Croix Rouge Belgique Brabant Wallon (volgens berichten met tussen de 150 en 200 hulpverleners)
Medische diensten uit zowel Vlaanderen, Brussel en Wallonië - MUG en SMUR teams, PIT ambulances (ALS), Ambulances(BLS).

Verschillende ziekenhuizen werden verwittigd om zich klaar te houden om gewonden op te vangen.

Op het eerste zicht verloopt de hulpverlening zeer geordend en goed gecoördineerd.

Bedankt voor je toelichting. Weet je ook hoe het zit met de bestuurlijke coördinatie? Hoe lopen de lijnen tussen het Vlaamse Leuven en de Waalse en Brusselse instanties en haar bestuurders. Zou je dat misschien kunnen toelichten aan de hand van bv een GRIP 3/4 situatie?


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #33 Gepost op: 15 februari 2010, 12:55:37
Bedankt voor je toelichting. Weet je ook hoe het zit met de bestuurlijke coördinatie? Hoe lopen de lijnen tussen het Vlaamse Leuven en de Waalse en Brusselse instanties en haar bestuurders. Zou je dat misschien kunnen toelichten aan de hand van bv een GRIP 3/4 situatie?

Aan de hand van de informatie die ik momenteel ter beschikking heb, werkt men momenteel in een provinciale rampen fase. Dit betekend dat de coördinatie op provinciaal verloopt en de gouverneur de algemene leiding heeft over de acties.

Citaat
Het rampenplan voorziet drie fasen. Kleinere rampen worden op lokaal vlak bestreden, voor grotere rampen of wanneer verschillende gemeenten bij de ramp betrokken zijn, worden andere fasen van het rampenplan afgekondigd.


Gemeentelijke fase
De burgemeester kondigt de gemeentelijke fase van het rampenplan af. Deze fase is het laagste niveau. Wanneer er bijvoorbeeld een grote brand uitbreekt, die geen gevaar betekent voor de bevolking van andere gemeenten, spreken we over de gemeentelijke fase. De coördinatie gebeurt hierbij door de burgemeester. Een gemeentelijk coördinatiecomité staat haar hierin bij. (Coördinatie vanuit GCC = Gemeentelijk Crisis Centrum)

Provinciale fase
De provinciale fase wordt afgekondigd door de provinciegouverneur. Dat gebeurt wanneer een ramp in de gemeentelijke fase uit de hand loopt of wanneer een ongeval gevolgen heeft voor meer dan één gemeente. Samen met het provinciaal coördinatiecomité neemt de gouverneur de leiding over van de burgemeester. Hij beschikt hiervoor ook over een operationele staf op het terrein. De staf vergadert op een veilige locatie zo dicht mogelijk bij de plaats van de ramp. Het provinciaal coördinatiecomité wordt voorgezeten door de gouverneur. Dit comité organiseert de hulpverlening en neemt de eindbeslissingen. (Ccordinatie vanuit PCC = Provinciaal Crisis Centrum)

Federale fase
Het is de minister van Binnenlandse Zaken die de federale fase afkondigt. Dat gebeurt wanneer een ramp de provinciegrenzen overstijgt of bij rampen die grote delen van het land treffen, zoals overstromingen. Het is ook de minister die in deze fase de leiding neemt. (Coordinatie vanuit CGCCR = Permanent Crisis Centrum van de Federale Regering Dienst Civiele Veiligheid)


Bij de afkondiging van een alarmfase verwittigt de coördinator steeds het hogere niveau, zodat die zich al kunnen voorbereiden op een mogelijke afkondiging van een nieuwe fase.
 
Go home we got it !!!  We finish what others can't


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #34 Gepost op: 15 februari 2010, 13:11:45
Aan de hand van de informatie die ik momenteel ter beschikking heb, werkt men momenteel in een provinciale rampen fase. Dit betekend dat de coördinatie op provinciaal verloopt en de gouverneur de algemene leiding heeft over de acties.


Dank, Samenvattend. Op het plaats incident stappen de hulpverleners uit de diverse provinciën en talen naast elkaar. Op bestuurlijk niveau 100% Vlaams.


weerbrand?

  • brandweervrijwilliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • Manschap en chauf.


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #36 Gepost op: 15 februari 2010, 14:10:41
Nederland en Belgie hebben allebei hetzelfde probleem met een Rood sein. Ze zijn allebei voorbij te rijden met een lage(NL)/hoge(B) snelheid (ing van NL alleen als het ATB-EG zonder vv is & B hebben landelijk nog de memor)

In NL is het mogelijk een rood sein te passeren onder de 40km/u
In B is het mogelijk een rood sein te passeren op max snelheid.

Bij een groen sein is de polariteit van de krokodil negatief en klinkt er bij passage bij de treinbestuurder een gong of gaat er een blauwe of witte lamp branden (afhankelijk van de Memor/TBL-apparatuur in de trein).
Bij een geel sein of ander snelheidsbeperkend sein, is de polariteit positief en als de treinbestuurder dan niet de 'kwiteerknop' indrukt, gaat er een gele lamp knipperen en na 4 seconden volgt een snelremming.
Bij een rood sein voert de krokodil geen spanning en is er in de trein niets te merken.
Memor is daarmee een vrij beperkt systeem dat eigenlijk alleen de waakzaamheid van de treinbestuurder controleert bij een snelheidsbeperkend sein (behalve groen + matrixcijfer). Memor grijpt niet in bij te hoge snelheden en/of het passeren van een stoptonend sein. Het is dan ook mogelijk om met 140 km/h door rood te rijden.
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Go home we got it !!!  We finish what others can't


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #38 Gepost op: 15 februari 2010, 15:09:23
Nederland en Belgie hebben allebei hetzelfde probleem met een Rood sein. Ze zijn allebei voorbij te rijden met een lage(NL)/hoge(B) snelheid (ing van NL alleen als het ATB-EG zonder vv is & B hebben landelijk nog de memor)

In NL is het mogelijk een rood sein te passeren onder de 40km/u
In B is het mogelijk een rood sein te passeren op max snelheid.

Bij een groen sein is de polariteit van de krokodil negatief en klinkt er bij passage bij de treinbestuurder een gong of gaat er een blauwe of witte lamp branden (afhankelijk van de Memor/TBL-apparatuur in de trein).
Bij een geel sein of ander snelheidsbeperkend sein, is de polariteit positief en als de treinbestuurder dan niet de 'kwiteerknop' indrukt, gaat er een gele lamp knipperen en na 4 seconden volgt een snelremming.
Bij een rood sein voert de krokodil geen spanning en is er in de trein niets te merken.
Memor is daarmee een vrij beperkt systeem dat eigenlijk alleen de waakzaamheid van de treinbestuurder controleert bij een snelheidsbeperkend sein (behalve groen + matrixcijfer). Memor grijpt niet in bij te hoge snelheden en/of het passeren van een stoptonend sein. Het is dan ook mogelijk om met 140 km/h door rood te rijden.


Ik ben blij dat je het even uitlegt. Dat wordt weer wikipedia :) (Op memor na dat heb je in de laatste alinea verklaard :):):))

(ps natuurlijk met een knipoog bedoeld)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #39 Gepost op: 15 februari 2010, 15:44:38
http://www.brusselnieuws.be/artikels/stadsnieuws/twee-treinen-botsen-in-halle

maandag 15 februari 2010
Zeker twaalf, mogelijk 25 doden

Halle - Bij de treinramp in Buizingen zijn zeker twaalf passagiers om het leven gekomen. Dat maakte Lodewijk De Witte, gouverneur van Vlaams-Brabant, bekend. Het dodental kan nog oplopen tot 25. Als dat cijfer bevestigd wordt, gaat het om het zwaarste treinongeval in België sinds meer dan een eeuw.

Maandagochtend omstreeks half negen zijn twee treinen op elkaar gebotst in Buizingen bij Halle. Er zijn zeker twaalf en mogelijk 25 mensen omgekomen, maar definitieve cijfers zijn er nog niet.

De dode slachtoffers worden naar een mortuarium in Neder-Over-Heembeek overgebracht. Daar krijgen de betrokken families psychologische en sociale assistentie. Volgens Lodewjik De Witte, gouverneur van Vlaams-Brabant, kan het wel nog even duren voor alle slachtoffers geïdentificeerd zijn.

Daarnaast is er sprake van 55 gewonden, waarvan een twintigtal er erg aan toe is. Enkele treinstellen liggen nog op hun zij en er zouden nog steeds mensen gekneld zitten in de wrakstukken. Zij worden momenteel geëvacueerd.

De zwaargewonden worden eerst ter plaatse verzorgd en vervolgens naar ziekenhuizen in de buurt gebracht: in Halle zelf, maar ook in Tubeke en in het UZ Brussel in Jette en het Erasmusziekenhuis in Anderlecht. De lichtgewonden worden opgevangen in de sporthal van Turncentrum Start 65 in Buizingen.

Het Rode Kruis lanceert ondertussen ook een oproep om bloed te geven.

Stopsein genegeerd
Volgens gouverneur De Witte heeft een van de treinen een stoplicht genegeerd. De ene trein reed vanuit Leuven via Brussel naar 's Gravenbrakel, de andere was op weg van Quiévrain naar Brussel en Luik.

Die laatste verliet het station van Halle met tien minuten vertraging. De trein uit Leuven negeerde en stoplicht en reed die uit Quiévrain aan in de flank. Drie wagons zijn gekanteld. De schade is groot. Zeker twee wagons zijn tot schroot herleid.

Volgens Luc Pauwels, voorzitter van de Onafhankelijke vakbond van het Spoorwegpersoneel, gebeurt het wel vaker dat stoplichten genegeerd worden. “Er is al jaren een tekort aan personeel bij de spoorwegen en de werkdruk wordt volledig bij het personeel gelegd. En die is veel te groot. Het gebeurt soms dat treinbestuurders vijf uur aan een stuk moeten rijden. Geen enkele mens is echter in staat om vijf uur geconcentreerd met een trein aan hoge snelheden te rijden.”

De vakbonden zouden volgens Pauwels acties plannen tegen de hoge werkdruk.

Treinverkeer ligt lam
Door het ongeval is de bovenleiding zwaar beschadigd en rijden er de hele dag geen treinen tussen Brussel en Doornik en tussen Brussel en Bergen. Ook het HST-verkeer richting Frankrijk en Londen is verstoord.

Als het aantal dodelijke slachtoffers wordt bevestigd, gaat het om de grootste treinramp in België sinds 1908. Toen lieten 40 mensen het leven bij een ongeval in Kontich.

:: Om na te gaan of familieleden of vrienden bij de ramp betrokken zijn, kan gebeld worden naar het nummer 02-363.22.05 of 016-39.80.73