oudere treinen, het oude M4 ADx stuurrijtuig ligt compleet in stukken, de andere, de MS, is er nog iets beter aan toe.
Relatief oude treinen, maar zeker vergelijkbaar met het Nederlandse materieel. De M4 is vergelijkbaar met onze eigen intercity's, en dan niet de koplopers maar de ICR/ICRm, in Nederland geduwd/getrokken door 1700-loc's, in dit geval in België volgens mij door een HLE 21...
De andere trein, de MS, is me minder duidelijk... Zal een MS 8** zijn zo te zien. Geen al te grote trein, wat formaat een beetje vergelijkbaar met onze Sprinters (die meerkleurige, Sgmm), maar technisch dichter bij de Mat'64...
Belgische loc:
Nederlandse loc:
stuurstand (Belgische kleuren, rijden ook zulke in Nederland)
en een MS:
vergelijkbaar met de Mat '64:
bron informatie treintypes: ikzelf
bron foto's: HGBTF.be
---------------------------------------------------
Overigens vind ik het een zeer kwalijke zaak dat er nú al geroepen wordt dat er door rood is gereden (twee uur na het ongeluk zei de gouverneur het al). Dit is kwalijk, omdat andere oorzaken nog zeer zeker niet uit te sluiten zijn (seinstoring, niet functionerende veiligheidssystemen e.d.). Ook is het nog niet duidelijk of de machinist mogelijk onwel is geworden, er zou theoretisch sprake kunnen zijn geweest van een kaping of een ander soort zelfmoordactie. Maar, het is allemaal giswerk, onderzoeken zullen de oorzaak moeten aangeven maar in deze zaak zijn onderzoeken vooraf al 'bevuild'... en de Machinist beschadigt (al geloof ik dat beide machinisten overleden zijn).