,,Belgisch spoor niet onveiliger dan Europees gemiddelde'' LIVE-VERSLAG. NMBS-TOP OP DE ROOSTER IN KAMERCOMMISSIE
(Film-verslagen op de site)
De ongevallencijfers op het spoor liggen in België lager dan het Europese gemiddelde. Dat heeft minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte maandag in de Kamercommissie Infrastructuur verklaard. De CD&V-minister benadrukte ook dat de investeringen in veiligheid de laatste jaren gevoelig zijn gestegen.
Net zoals de ceo’s van de Belgische spoorwegen gaf Vervotte een overzicht van alle beslissingen die de voorbije 10 jaar zijn genomen op het vlak van veiligheid. Ze gaf toe dat onze buurlanden verder staan bij de invoering van een automatisch remsysteem. Indien eind de jaren ’80 niet was beslist om de invoering van het toenmalige veiligheidssysteem stop te zetten, hadden we nu op hetzelfde niveau gezeten, beklemtoonde de minister.
''Buitenland niet sneller''
Nu werd pas in 1999 beslist om het systeem in te voeren, een beslissing die na de ramp in Pécrot in 2001 werd versneld. Toch duurt de uitvoering langer dan eerst voorzien. Vervotte weet dit aan de lange procedures en de techniciteit van heel het dossier. Dit alles verloopt in het buitenland niet sneller, voegde ze eraan toe.
Ondanks de tragere uitvoering zijn de Belgische spoorwegen niet onveiliger dan in andere Europese landen, integendeel. Het aantal doden en zwaargewonden bedroeg in België tussen 2005 en vorig jaar 5,7 per 100 miljoen passagierskilometers. Het Europese gemiddelde ligt op 6,8, gaf Vervotte aan.
''Veiligheidsinvesteringen bleven gehandhaafd''
Net zoals de NMBS-top benadrukte ook de christendemocrate dat de veiligheidsinvesteringen de voorbije 10 jaar gehandhaafd zijn gebleven. Hoewel de werkelijke uitgaven door de tragere uitvoering lager lagen, bleven de budgetten op peil. Andere investeringen - in grote infrastructuurwerken of in sociale veiligheid - hebben deze budgetten niet verdrongen, klonk het.
Vervotte wees er ook op dat de opsplitsing van de NMBS in drie entiteiten geen invloed heeft gehad op de veiligheidsinvesteringen. "Een debat over de structuur van de NMBS moet mogelijk zijn, maar de opsplitsing mag niet de zondebok zijn voor alles wat fout loopt", dixit de CD&V-minister.
Volgens Vervotte zijn de investeringen de laatste jaren zelfs gevoelig gestegen. Deze legislatuur gaat ongeveer 200 miljoen per jaar naar veiligheidsinvesteringen. Dat is een tiende van de totale investeringen bij de spoorwegen.
Vervotte herhaalde dat een versnelde invoering van het veiligheidssysteem belangrijke gevolgen kan hebben voor de dienstverlening. Zo zullen bepaalde stations een tijdje moeten worden gesloten en zullen bepaalde lijnen tijdens het weekend niet meer kunnen worden bediend. Toch is de minister naar eigen zeggen bereid om dit ongemak er bij te nemen. Ze voegde er wel meteen aan toe dat dit enkel mogelijk is indien alles realistisch, uitvoerbaar en veilig is.
,,Nooit bespaard op veiligheidsinvesteringen''
Eén week na het dodelijke ongeval buigt de bevoegde Kamercommissie zich maandag over de treinramp in Buizingen. Bij het begin van de zitting hield de commissie een ogenblik stilte ter nagedachtenis van de 18 slachtoffers en hun families. Ook de drie ceo’s van de spoorwegen drukten nogmaals hun medeleven uit.
Tijdens een uitgebreide uiteenzetting beklemtoonden Jannie Haek (NMBS Groep), Marc Descheemaeker (NMBS) en Luc Lallemand (Infrabel) dat de noodplannen en de hulpverlening vorige maandag goed hebben gewerkt. Zij verzekerden ook dat de slachtoffers zo snel als mogelijk zullen worden vergoed voor de geleden schade. Vorige vrijdag ontvingen de betrokkenen in dat verband al de eerste documenten. En de eerste slachtoffers maakten intussen alle nodige gegevens al over.
De NMBS-top bevestigde de cijfers over de uitrusting van de treinen en het infrastructuurnetwerk met de systemen die ervoor moeten zorgen dat treinen automatisch stoppen wanneer er een rood signaal wordt genegeerd. Daarvoor zijn verschillende systemen voorhanden én werden doorheen de tijd meerdere systemen gekozen voor het Belgische spoorwegnet.
(...)
Hele artikel:
http://www.nieuwsblad.be/GT/Index.aspx?genericId=642&articleId=DMF20100222_066