Achttien doden bij frontale botsing treinen - Buizingen (B) 15-02-2010

Auteur Topic: Achttien doden bij frontale botsing treinen - Buizingen (B) 15-02-2010  (gelezen 22947 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #40 Gepost op: 15 februari 2010, 16:24:22
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Ffebruari%2FGeen%20HSL%20naar%20Parijs%20door%20treinongeluk%20Belgie

Geen HSL naar Parijs door treinongeluk België
15 februari 2010


Door het ernstige treinongeluk bij het Belgische Halle rijdt er geen HSL van Rotterdam naar Parijs. Bij het treinongeluk vanmorgen vielen zeker tien doden.


Op de rails tussen Brussel en Parijs botsten rond kwart voor negen twee treinen op elkaar. Het is een enorme ravage, zegt een verslaggeefster van de VRT.

Bij de treinramp zijn zeker vijftig gewonden gevallen, van wie meerdere ernstig. Dat heeft de coördinator van de hulpverlening ter plekke gezegd. Het gaat vooral om hoofd- en rugletsel.

De gewonden worden naar veertien ziekenhuizen in de omgeving vervoerd.

De coördinator wilde geen uitspraken doen over het aantal doden. Volgens de gouverneur van Vlaams Brabant zou het gaan om tien doden.


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #41 Gepost op: 15 februari 2010, 17:58:38
Zeker achttien doden bij treinramp België
Laatst gewijzigd:    15 februari 2010 17:18
BRUSSEL - De treinramp in het Belgische Halle heeft zeker aan achttien mensen het leven gekost, vijftien mannen en drie vrouwen.

Dat heeft de Vlaamse publieke omroep VRT maandag gemeld.Tot dusver was uitgegaan van twaalf doden.

Het uiteindelijke dodental kan nog oplopen. Hulpdiensten zoeken nog steeds in de treinstellen naar slachtoffers. Volgens de jongste cijfers raakten 55 personen gewond, van wie elf ernstig.

Onder de gewonden is een persoon met de Franse nationaliteit. Voor zover bekend zijn bij het ongeluk geen Nederlandse doden of gewonden gevallen. De gewonden zijn afgevoerd naar veertien ziekenhuizen in de regio.

Twee passagierstreinen botsten om 08:45 uur in Buizingen ten zuiden van Brussel frontaal op elkaar. Een van de treinen heeft een rood sein genegeerd, aldus De Witte.

Bron & meer info: www.nu.nl


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #42 Gepost op: 15 februari 2010, 19:31:06
oudere treinen, het oude M4 ADx stuurrijtuig ligt compleet in stukken, de andere, de MS, is er nog iets beter aan toe.
 
Relatief oude treinen, maar zeker vergelijkbaar met het Nederlandse materieel. De M4 is vergelijkbaar met onze eigen intercity's, en dan niet de koplopers maar de ICR/ICRm, in Nederland geduwd/getrokken door 1700-loc's, in dit geval in België volgens mij door een HLE 21...
De andere trein, de MS, is me minder duidelijk... Zal een MS 8** zijn zo te zien. Geen al te grote trein, wat formaat een beetje vergelijkbaar met onze Sprinters (die meerkleurige, Sgmm), maar technisch dichter bij de Mat'64...
Belgische loc:

Nederlandse loc:

stuurstand (Belgische kleuren, rijden ook zulke in Nederland)


en een MS:


vergelijkbaar met de Mat '64:


bron informatie treintypes: ikzelf
bron foto's: HGBTF.be

---------------------------------------------------
Overigens vind ik het een zeer kwalijke zaak dat er nú al geroepen wordt dat er door rood is gereden (twee uur na het ongeluk zei de gouverneur het al). Dit is kwalijk, omdat andere oorzaken nog zeer zeker niet uit te sluiten zijn (seinstoring, niet functionerende veiligheidssystemen e.d.). Ook is het nog niet duidelijk of de machinist mogelijk onwel is geworden, er zou theoretisch sprake kunnen zijn geweest van een kaping of een ander soort zelfmoordactie. Maar, het is allemaal giswerk, onderzoeken zullen de oorzaak moeten aangeven maar in deze zaak zijn onderzoeken vooraf al 'bevuild'... en de Machinist beschadigt (al geloof ik dat beide machinisten overleden zijn).
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #43 Gepost op: 15 februari 2010, 21:01:55
http://www.nu.nl/algemeen/2185243/zoektocht-slachtoffers-treinramp-voorlopig-gestaakt.html

Zoektocht naar slachtoffers treinramp voorlopig gestaakt
Uitgegeven:    15 februari 2010 20:34
Laatst gewijzigd:    15 februari 2010 20:49

HALLE - Door de treinbotsing bij het Belgische Halle zijn 162 mensen gewond geraakt. Onder hen zijn elf zwaargewonden. Dat heeft de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, Lodewijk De Witte, maandagavond gezegd.
© AFP

Justitie in Brussel maakte eerder nog melding van ongeveer twintig zwaargewonden en circa zestig lichtgewonden. Het eerder genoemde dodental van achttien werd door De Witte bevestigd.

Vanwege de duisternis werd de zoektocht naar slachtoffers maandagavond gestaakt. Alle treinwagons zijn doorzocht.

''Vermoedelijk bevinden zich nu geen lichamen van slachtoffers meer in de treinen. Wel zijn mogelijk nog mensen bekneld onder de wagons'', aldus het crisiscomité.

Onder de doden zijn mogelijk twee Fransen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag zegt geen aanwijzingen te hebben dat Nederlanders zijn omgekomen bij de botsing.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #44 Gepost op: 15 februari 2010, 21:05:38
Hebben ze in belgië ook online monitoren (net zoals P2000) van het ASTRID paging netwerk?


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #45 Gepost op: 15 februari 2010, 21:20:03
Hebben ze in belgië ook online monitoren (net zoals P2000) van het ASTRID paging netwerk?
Niet bij mijn weten omdat dit in België verboden is. Er is er wel een geweest maar deze is niet meer online.

Wel is het volgens mij mogelijk om in Nederland, in de grensstreek, de paging van Astrid op te vangen en dan online te plaatsen. Maar voor een Persoon op belgisch grondgebied is dit verboden.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #47 Gepost op: 15 februari 2010, 22:48:27
Meer foto's:
http://picasaweb.google.com/TomVier/15_02_10Treinramp#
Mensen die me kennen weten dat ik niet snel stil te krijgen ben. Wat een puinhoop zeg, onvoorstelbaar. Prachtig vastgelegd door de fotograaf trouwens!
343, never forget.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #48 Gepost op: 16 februari 2010, 00:08:12
lage(NL)/hoge(B) snelheid (ing van NL alleen als het ATB-EG zonder vv is & B hebben landelijk nog de memor)

Bij een groen sein is de polariteit van de krokodil negatief een blauwe of witte lamp branden

(afhankelijk van de Memor/TBL-apparatuur in de trein).

 is de polariteit positief en als de treinbestuurder dan niet de 'kwiteerknop' indrukt,

Bij een rood sein voert de krokodil geen spanning

Memor is daarmee een vrij beperkt systeem dat eigenlijk alleen de waakzaamheid van de treinbestuurder controleert bij een snelheidsbeperkend sein (behalve groen + matrixcijfer). Memor grijpt niet in bij te hoge snelheden en/of het passeren van een stoptonend sein.

Ik ben blij dat je het even uitlegt. Dat wordt weer wikipedia :)

En ik krijg een deja-vu.....Die SRich toch met z'n afko's en vaktermen..  :|


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #49 Gepost op: 16 februari 2010, 14:29:37
En ik krijg een deja-vu.....Die SRich toch met z'n afko's en vaktermen..  :|

Daar denk ik niet aan als ik het neerzet sorry :)
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P