Achttien doden bij frontale botsing treinen - Buizingen (B) 15-02-2010

Auteur Topic: Achttien doden bij frontale botsing treinen - Buizingen (B) 15-02-2010  (gelezen 22924 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #50 Gepost op: 16 februari 2010, 17:10:34
Belgische justitie hoort machinist ramptrein


LC / ANP | Gepubliceerd op 16 februari 2010, 16:48
Laatst bijgewerkt op 16 februari 2010, 16:55

BRUSSEL -  
De machinist van de trein die maandag kort voor het treinongeluk in het Belgische Halle een rood signaal zou hebben genegeerd, zal door de Belgische justitie worden verhoord. Een woordvoerder heeft dat dinsdag bevestigd.

Volgens de woordvoerder is nog niet bewezen dat de betreffende trein door rood is gereden. Het onderzoek is nog volop gaande. ,,De onderzoeksrechter zal met iedereen spreken die van belang is, dus ook met de bestuurder die het ongeluk heeft overleefd.'' Wanneer dat zal gebeuren, is nog niet bekend. De machinist, die in de trein uit de richting Leuven zat, is gewond geraakt. Zijn collega in de tegemoetkomende trein, heeft de botsing niet overleefd.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #51 Gepost op: 17 februari 2010, 13:38:32
'Machinist ramptrein sprong uit cabine'

http://www.telegraaf.nl/buitenland/6053528/___Machinist_sprong_uit_ramptrein___.html
wo 17 feb 2010, 10:21

HALLE -  De machinist die één van de verongelukte treinen in Halle bestuurde en mogelijk een rood sein negeerde, sprong enkele seconden voor de ramp uit zijn cabine.

Volgens een ooggetuige claxonneerde de man en trok hij aan de noodrem, toen hij zag dat een frontale botsing niet meer te vermijden was. Vervolgens sprong hij uit zijn cabine en kwam hij tussen de passagiers van zijn trein in het gangpad terecht.

De ooggetuige, die gewond raakte bij het ongeluk vertelt in the Daily Mail dat hij de machinist na de ramp weer zag liggen buiten de trein. "Hij huilde, waarschijnlijk omdat hij toen pas in volle omvang besefte wat er was gebeurd."

De 32-jarige machinist ligt zwaargewond in het ziekenhuis en zal door de politie worden ondervraagd als zijn fysieke conditie dat toelaat. De politie onderzoekt nog of de man inderdaad een rood sein heeft genegeerd, waardoor het ongeluk kon plaatsvinden
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #52 Gepost op: 18 februari 2010, 11:09:05
'Treinbestuurder ramp België ontkent fout'

http://www.destentor.nl/algemeen/buitenland/6263963/Treinbestuurder-ramp-Belgie-ontkent-fout.ece
donderdag 18 februari 2010 | 06:27 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 18 februari 2010 | 07:27

BRUSSEL (ANP) - De machinist van een van de twee treinen die betrokken waren bij de treinramp in het Belgische Buizingen, ontkent dat hij een fout heeft gemaakt. Hij heeft naar eigen zeggen niet een rood seinlicht genegeerd, meldden de kranten Het Nieuwsblad en De Morgen donderdag.

De gewonde treinbestuurder heeft vanaf zijn ziekbed tegen familieleden en collega's van spoorwegmaatschappij NMBS gezegd dat het seinlicht in Buizingen ,,eerst op oranje en vervolgens op groen sprong''. Daarmee groeit opnieuw twijfel over de echte oorzaak van de treinramp, die aan zeker achttien mensen het leven kostte. Zijn uitspraken maken het voor het parket van Brussel en de NMBS een stuk moeilijker om uit te maken of het om een menselijke fout dan wel een technisch mankement ging.

Het onderzoek naar de oorzaak van de ramp is nog niet afgerond, maar de afgelopen dagen meldden Belgische media voortdurend dat de treinbestuurder die gewond raakte een rood signaal heeft genegeerd. Justitie zou hem al meerdere malen hebben verhoord. Zijn collega in de tegemoetkomende trein kwam om het leven.
Samen sterk in de hulpverlening!


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #53 Gepost op: 23 februari 2010, 13:16:55
In de Belgische krant De Standaard van afgelopen zaterdag is het volgende artikel te vinden. Uit elke ramp zijn lessen te trekken' Ignace Demeyer, urgentiearts en rampenexpert.

Ignance Demeyer was Directeur Medische hulpverlening tijdens de treinbotsing maar ook aanwezig bij andere rampen en de C130 crash in Eindhoven. Daarnaast beschrijft hij in het vervolg van het artikel meer algemene meningen over de historie van de medische rampenbestrijding in Belgie en enkele interessante meningen.

Hierbij een citaat:

"Vorige zondag bekommerde Demeyer zich nog de klok rond om uitgegleden carnavalsvierders, maandag was hij directeur medische hulpverlening bij de treinramp in Halle.

Hoe verliep de hulpverlening afgelopen maandag?

'De medische hulp was in orde, op een paar kleine technische dingen na. We hadden meer en grotere tenten kunnen gebruiken en de vooruitgeschoven medische post in het station van Halle had groter mogen zijn. De tenten waren wel verwarmd, een grote luxe, en de medische post was ideaal gelegen. In een overdekte open ruimte, met een vlakke ondergrond zodat brancards kunnen rijden - gewonden dragen is fysiek ontzettend zwaar. De circulatie van de ambulances verliep vlekkeloos via de busperrons.'

'De inplanting van die medische post is een cruciaal moment. In Buizingen lag de medische post redelijk ver van de plaats van de ramp, omdat het moeilijk anders kon. Op treinsporen kun je geen tenten opzetten, de ruimtes in Buizingen leken me te klein. Zodra een medische post is opgesteld, kun je die onmogelijk verplaatsen. Als je hem slecht plaatst, bij een nucleaire ramp bijvoorbeeld, riskeer je dat iedereen erin sterft.'

Waren er dingen die beter konden na de treinramp?

'Wat ik heb geleerd uit mijn ervaring met rampen en wat in Buizingen zeker niet goed ging, was de communicatie met de pers. Journalisten moeten eensluidende informatie krijgen op een persconferentie waar elke hulpdiscipline aanwezig is, zoals dat gebeurde in Dendermonde. Dat voorkomt dat iemand voor zijn beurt spreekt, dat dingen achteraf moeten worden rechtgezet of dat iemand zich gepasseerd voelt. De mensen verwachten ook informatie, anders creëer je achterdocht. Een goed georganiseerde persconferentie belet dat journalisten over afsluitingen klimmen of achter een bestelwagen vandaan springen met een microfoon om vragen te stellen aan het medisch personeel. De pers moet haar werk doen, en goed geplande persconferenties voorkomen dat journalisten in de weg lopen van de hulpverleners."

De rest van het artikel kan je vinden op: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=E82MGTRQ.


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #54 Gepost op: 23 februari 2010, 22:00:39
,,Belgisch spoor niet onveiliger dan Europees gemiddelde''
  LIVE-VERSLAG. NMBS-TOP OP DE ROOSTER IN KAMERCOMMISSIE
  (Film-verslagen op de site)


De ongevallencijfers op het spoor liggen in België lager dan het Europese gemiddelde. Dat heeft minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte maandag in de Kamercommissie Infrastructuur verklaard. De CD&V-minister benadrukte ook dat de investeringen in veiligheid de laatste jaren gevoelig zijn gestegen.

Net zoals de ceo’s van de Belgische spoorwegen gaf Vervotte een overzicht van alle beslissingen die de voorbije 10 jaar zijn genomen op het vlak van veiligheid. Ze gaf toe dat onze buurlanden verder staan bij de invoering van een automatisch remsysteem. Indien eind de jaren ’80 niet was beslist om de invoering van het toenmalige veiligheidssysteem stop te zetten, hadden we nu op hetzelfde niveau gezeten, beklemtoonde de minister.

   ''Buitenland niet sneller''

Nu werd pas in 1999 beslist om het systeem in te voeren, een beslissing die na de ramp in Pécrot in 2001 werd versneld. Toch duurt de uitvoering langer dan eerst voorzien. Vervotte weet dit aan de lange procedures en de techniciteit van heel het dossier. Dit alles verloopt in het buitenland niet sneller, voegde ze eraan toe.

Ondanks de tragere uitvoering zijn de Belgische spoorwegen niet onveiliger dan in andere Europese landen, integendeel. Het aantal doden en zwaargewonden bedroeg in België tussen 2005 en vorig jaar 5,7 per 100 miljoen passagierskilometers. Het Europese gemiddelde ligt op 6,8, gaf Vervotte aan.

   ''Veiligheidsinvesteringen bleven gehandhaafd''

Net zoals de NMBS-top benadrukte ook de christendemocrate dat de veiligheidsinvesteringen de voorbije 10 jaar gehandhaafd zijn gebleven. Hoewel de werkelijke uitgaven door de tragere uitvoering lager lagen, bleven de budgetten op peil. Andere investeringen - in grote infrastructuurwerken of in sociale veiligheid - hebben deze budgetten niet verdrongen, klonk het.

Vervotte wees er ook op dat de opsplitsing van de NMBS in drie entiteiten geen invloed heeft gehad op de veiligheidsinvesteringen. "Een debat over de structuur van de NMBS moet mogelijk zijn, maar de opsplitsing mag niet de zondebok zijn voor alles wat fout loopt", dixit de CD&V-minister.
Volgens Vervotte zijn de investeringen de laatste jaren zelfs gevoelig gestegen. Deze legislatuur gaat ongeveer 200 miljoen per jaar naar veiligheidsinvesteringen. Dat is een tiende van de totale investeringen bij de spoorwegen.

Vervotte herhaalde dat een versnelde invoering van het veiligheidssysteem belangrijke gevolgen kan hebben voor de dienstverlening. Zo zullen bepaalde stations een tijdje moeten worden gesloten en zullen bepaalde lijnen tijdens het weekend niet meer kunnen worden bediend. Toch is de minister naar eigen zeggen bereid om dit ongemak er bij te nemen. Ze voegde er wel meteen aan toe dat dit enkel mogelijk is indien alles realistisch, uitvoerbaar en veilig is.

   ,,Nooit bespaard op veiligheidsinvesteringen''

Eén week na het dodelijke ongeval buigt de bevoegde Kamercommissie zich maandag over de treinramp in Buizingen. Bij het begin van de zitting hield de commissie een ogenblik stilte ter nagedachtenis van de 18 slachtoffers en hun families. Ook de drie ceo’s van de spoorwegen drukten nogmaals hun medeleven uit.

Tijdens een uitgebreide uiteenzetting beklemtoonden Jannie Haek (NMBS Groep), Marc Descheemaeker (NMBS) en Luc Lallemand (Infrabel) dat de noodplannen en de hulpverlening vorige maandag goed hebben gewerkt. Zij verzekerden ook dat de slachtoffers zo snel als mogelijk zullen worden vergoed voor de geleden schade. Vorige vrijdag ontvingen de betrokkenen in dat verband al de eerste documenten. En de eerste slachtoffers maakten intussen alle nodige gegevens al over.

De NMBS-top bevestigde de cijfers over de uitrusting van de treinen en het infrastructuurnetwerk met de systemen die ervoor moeten zorgen dat treinen automatisch stoppen wanneer er een rood signaal wordt genegeerd. Daarvoor zijn verschillende systemen voorhanden én werden doorheen de tijd meerdere systemen gekozen voor het Belgische spoorwegnet.
(...)

Hele artikel:
http://www.nieuwsblad.be/GT/Index.aspx?genericId=642&articleId=DMF20100222_066
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #55 Gepost op: 24 februari 2010, 17:41:12
Stukje hulpverlening..  :-X

4 Brusselse brandweerwagens vertrokken uur na treinramp

24/02/10 07u38
http://www.hln.be/hln/..


Een uur en tien minuten na de treinramp in Halle verlieten vier brandweerwagens de Brusselse kazernes naar de plaats van de ramp. Dat schrijft La Dernière Heure.
Het ongeluk gebeurde om 08.28 uur. Om 09.37 uur verlieten tien Brusselse brandweerlui hun kazerne naar het 14 kilometer verder gelegen Buizingen.

De Brusselse brandweerlui betreuren niet dat een beroep werd gedaan op de brandweer van Zaventem (38 kilometer van Buizingen), maar begrijpen niet dat de kazernes van Ukkel (13 kilometer), Anderlecht (14 kilometer) en Helihaven (21 kilometer) niet werden opgeroepen toen de eerste hulpdiensten ter plaatse - Halle heeft tien brandweermannen en Tubeke vrijwilligers - niet volstonden. (belga/jv)
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #56 Gepost op: 24 februari 2010, 17:47:33
Bijzondere commissie voor treinramp
24/02/2010 14:38 | http://knack.rnews.be

De treinramp in Buizingen (Halle) zal onderzocht worden door een bijzondere parlementscommissie. Dat staat nu vast nadat de fractieleiders van de meerderheidspartijen daarover overeenstemming hebben bereikt. De commissie krijgt vier maanden de tijd om haar werk af te ronden.

Na de treinramp, die aan achttien mensen het leven heeft gekost, vroegen verschillende Vlaamse oppositiepartijen de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie.
Een dergelijke commissie heeft de bevoegdheden van een onderzoeksrechter en kan mensen onder ede verhoren.

Maar de meerderheidspartijen voelden niet veel voor een onderzoekscommissie. Na de hoorzitting van maandag in de Kamercommissie Infrastructuur werd geopperd een bijzondere commissie op te richten.

Hoorzittingen

Dat zal het ook worden. Donderdag stemt de plenaire Kamer over de oprichting van een dergelijke commissie, die vier maanden de tijd krijgt voor haar werk.
De commissie zal de ontwikkeling onderzoeken van het automatisch remsysteem voor treinen die door een rood licht rijden.

Volgens de VRT zal ze daarbij teruggaan tot het jaar 1982. Eerder was gebleken dat de spoorwegen eind jaren tachtig zijn gestopt met de ontwikkeling van een veiligheidssysteem.

De commissie zal worden voorgezeten door voorzitter François Bellot (MR) van de Kamercommissie Infrastructuur. De bijzondere commissie zal zeventien leden tellen en hoorzittingen houden.
Een bijzondere commissie is een commissie die zich gedurende een bepaalde tijd over één zaak buigt. Eerst was nog geopperd de treinramp te laten onderzoeken door de vaste Kamercommissie Infrastructuur zelf, maar die piste werd verlaten.
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #57 Gepost op: 24 februari 2010, 22:30:28
Citaat

De Brusselse brandweerlui betreuren niet dat een beroep werd gedaan op de brandweer van Zaventem (38 kilometer van Buizingen)

Beetje vertekend verhaal. Bij ernstige TIS scenario's in België rukt het korps van Zaventem altijd mee uit want hier staan voertuigen speciaal uitgerust voor reddings werk tbv de Belgische spoorwegen. Ondanks dat ze wellicht 38 km moeten rijden kwamen ze wel met het juiste zware materiaal tbv de bestrijding van dit incident.


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #58 Gepost op: 25 februari 2010, 11:30:53
Bij ernstige TIS scenario's in België rukt het korps van Zaventem altijd mee uit want hier staan voertuigen speciaal uitgerust voor reddings werk tbv de Belgische spoorwegen.

Is dat dan ook de reden dan de andere korpsen niet werden opgeroepen? (zie citaat heronder)

De Brusselse brandweerlui (...) begrijpen niet dat de kazernes van Ukkel (13 kilometer), Anderlecht (14 kilometer) en Helihaven (21 kilometer) niet werden opgeroepen toen de eerste hulpdiensten ter plaatse (...) niet volstonden.
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #59 Gepost op: 25 februari 2010, 15:42:53
Is dat dan ook de reden dan de andere korpsen niet werden opgeroepen?


Dat weet ik niet maar zie het als het hoogte reddingteam in Rotterdam. Als er een hoogte redding is in centrum komt er één TAS, één HV en één AL uit centrum Rotterdam en het hoogte reddingteam met een CE vanaf de Elbeweg, +/- 32 km ondanks dat er tussen Elbeweg en Centrum nog een dozijn andere tassen staan. Met de CE komen ook gelijk 6 extra mensen ter plaatse dus waarom zou je dan nog een andere post dichterbij ook alarmeren. Als de bevelvoerder van de Centrum TAS vervolgens toch om nog een extra TAS vraag dan zal de KVT bepalen welke dit wordt waarbij ook weer rekening gehouden wordt met rest dekking. Met het sturen van de CE van de Elbeweg lijkt het voor de media of er veel andere posten overgeslagen zijn die dichterbij het incident liggen terwijl dit helemaal niet het geval blijkt te zijn.

Je kan er altijd wel over discusieren, die was dichterbij die was sneller etc maar ik zou dat niet in de media brengen met de kop dat ze pas een uur na de ramp vertrokken.