Effect AED zonder reanimatie

Auteur Topic: Effect AED zonder reanimatie  (gelezen 5379 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Siepenrne

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2010, 13:58:33
Het is de wet van gelijke druk. Linker ventrikel (grote spier) hoge druk. Rechter ventrikel (weinig spiermassa) lage druk. Zonder contractie komt er gelijke druk. Dit kan alleen door volume verplaatsing. Rechter ventrikel wordt groter en zal minder reageren op welke electrische prikkel dan ook.

Door middel van massage voor de defibrillatie remodeleer je het hart waardoor het kan reageren op de electriciteit.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2010, 14:27:37
Het is de wet van gelijke druk. Linker ventrikel (grote spier) hoge druk. Rechter ventrikel (weinig spiermassa) lage druk. Zonder contractie komt er gelijke druk. Dit kan alleen door volume verplaatsing. Rechter ventrikel wordt groter en zal minder reageren op welke electrische prikkel dan ook.
Door middel van massage voor de defibrillatie remodeleer je het hart waardoor het kan reageren op de electriciteit.

Ik kan je helaas niet volgen.
Ik ben het met je eens dat bij een stilstand de druk li. en re. gelijk zal zijn, maar waarom zou dat wezenlijk veranderen door massage ?
Bij massage gaat het hart immers niet pompen en is het met name de compressie van de thorax incl longvaatbed als geheel die zorgt voor de pompfunctie.
Kun je dat eens wat nader onderbouwen ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2010, 23:51:47
Help, ik ben simpel! Leg es uit! Ik kan me niet voorstellen dat die druk links en rechts dan zomaar ineens gelijk zijn. Je hebt namelijk 'rechts' te maken met de weerstand van het longvaatbed en 'links' met de systeem weerstand van een grote verscheidenheid aan organen. Verder is er in het hart een wezenlijk verschil tussen drukoverbelasting en volumeoverbelasting. Twee dingen, die je niet zomaar zondermeer met elkaar mag vergelijken. Ben nieuwsgierig!!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Siepenrne

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2010, 08:43:12
Om met de reactie van Sampie te beginnen: Bij iedereen die overleden is heerst er een gelijke druk in het veneuze en arteriele vaatbed. De weerstand van longen en systeem is "niet" aanwezig. Deze verandering zet na x aantal seconden na de stilstand in. Dit is een belangrijke reden waarom de massage maximaal 30 seconden onderbroken mag worden.

Het is niet te vergelijken met een levende waarbij je kunt praten over Pre en Afterload

Jacques Schenk
Tja, waarom is een leuke vraag. Bij allerlei onderzoek wordt aangegeven dat het zo is maar als ik met mijn eigen boeren verstand het probeer te verwoorden kom ik niet veel verder dan daarom...... Ik kan me voorstellen dat door de verhoging van de intrathoracale druk de rechter ventrikel geen tegenmdruk (spiermassa) kan geven in tegenstelling tot de linker en dat hierdoor het volume zich verplaatst waardoor je een "normale" vorm gaat krijgen. Helaas is mijn voorstelling geen wetenschappelijke onderbouwing.
Zal hier wel naar zoeken


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2010, 08:57:28
Dat het rechterverntrikel volstroomt bij VF is bekend, maar komt dit dan doordat de druk gelijk wordt? (gebeurt dit uberhaupt zo snel, dacht zelf dat het een tijdje duurde voordat dit gebeurde) Is het niet gewoon dat het bloed in het veneuze stelsel zijn relatief constante stroomsnelheid nog even vasthoudt waardoor er gewoon meer bloed naar het rechterventrikel stroomt?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #15 Gepost op: 23 maart 2010, 11:06:29
Help, ik ben simpel! Leg es uit! Ik kan me niet voorstellen dat die druk links en rechts dan zomaar ineens gelijk zijn. Je hebt namelijk 'rechts' te maken met de weerstand van het longvaatbed en 'links' met de systeem weerstand van een grote verscheidenheid aan organen. Verder is er in het hart een wezenlijk verschil tussen drukoverbelasting en volumeoverbelasting. Twee dingen, die je niet zomaar zondermeer met elkaar mag vergelijken. Ben nieuwsgierig!!

He bent een mooie Sampie, jij stelt iets wat ik niet begrijp en wanneer ik je dan vraag je stelling te onderbouwen ga je mij vertellen dat jij nieuwsgierig bent.
De vraag was aan jouw gericht ! aan jouw ook de eer om met een antwoord te komen  ;)

Bij een circulatiestilstand is er naar zeer korte tijd in het geheel geen sprake meer van bloeddruk (wat zou die druk dan in stand moeten houden ??), er kan dus ook geen sprake zijn van overvullig oid van het rechter ventrikel, laat staan van overbelasting. het feit dat ik het niet begrijp wil niet zeggen dat je ongelijk hebt, het zegt misschien meer over mijn verstandelijke vermogens als over jouw standpunt, maar ik leer graag en ben dus erg benieuwd naar je onderbouwing (liefst met referenties)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #16 Gepost op: 23 maart 2010, 12:40:24
Dat wordt hier uitgelegd: http://chestjournal.chestpubs.org/content/117/4/1118.full.html

Gedurende de eerste 8 minuten van VF blijven de atria werken omdat de ventrikels en atria geisoleerd zijn van elkaar. De atria blijven dus bloed in de ventrikels pompen.
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #17 Gepost op: 23 maart 2010, 12:49:28
Ook uit dat onderzoek blijkt m.i. niets van overvulling of overbelasting van het rechter ventrikel.
De studie welke zich richte op het linker ventrikel gaf aan dat de opgebouwde druk zo laag dat de aortaklep zich niet opende, de opgebouwde druk werd via de mitralisklep weer ontlast.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Siepenrne

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #18 Gepost op: 23 maart 2010, 13:11:37
Ook uit dat onderzoek blijkt m.i. niets van overvulling of overbelasting van het rechter ventrikel.
De studie welke zich richte op het linker ventrikel gaf aan dat de opgebouwde druk zo laag dat de aortaklep zich niet opende, de opgebouwde druk werd via de mitralisklep weer ontlast.

Ik had het niet mooier kunnen zeggen.


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #19 Gepost op: 23 maart 2010, 18:16:00
HA! Nou verwacht van mij geen uitgebreide uitleg hierover, want... ik zou het je niet kunnen vertellen.
Maar met mijn boeren verstand denk ik dan: waar geen bloed stroomt, kan wel een druk heersen.
En wat betreft dat niet openen van de aortaklep, tja, daar kan ik me wat bij voorstellen: die atria proberen er nog een beetje de moed in te houden, maar als het bloed niet verder kan, krijgt je naar mijn idee terugstroom.
Weet je wat? Als er weer es eentje omvalt, zetten we meteen de echoprobe erop, okee? ;)
Nee meneer, reanimeren doen we straks, we zijn nu aan de studie! LOL  ;D
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)