Ik denk dat er zeker wel verschil zit.
Acceleratie draait om PK/weight ratio, en het verloop van de koppelkromme. Aan de koppelkromme kun je mooi aflezen hoe het vermogen geleverd wordt, een auto met een platte koppelkromme heeft ook onderin meer vermogen en zal dus sneller zijn (in tussensprints) als een auto met een schuine koppelkromme.
Nu weet ik van de atego (290pk) dat er daar niet eens sprake is van een koppelkromme, want die is zo plat als een dubbeltje
, over het hele toerenbereik +-1100 a 1200 Nm koppel. Die van de sprinter zal daarentegen wat minder vlak zijn vermoed ik.
Max gewicht van de atego is een ton of 14 dus 300/14.000=0.02143 pk/kg
De 519CDI van Nijmegen heeft 190pk en 440 Nm koppel. Dus 190/5000=0.038 pk/kg.
De sprinter zal dus best wel sneller zijn als de atego, nu is de acceleratie van veel dingen afhankelijk, maar dit is een hele simpele uitleg.
Daarnaast zal het zwaartepunt van de sprinter lager liggen (mits fatsoenlijk opgebouwd), en kan er dus harder door bochten gereden worden.
Hoeveel dit in de praktijk scheelt is compleet afhankelijk van het werkgebied, uitruk, verkeersomstandigheden.. Misschien 1 minuut? Ik vermoed dat het in de meeste situaties niet (veel) meer gaat zijn. Als je ziet hoe ze in Amsterdam met de Atego's kunnen scheuren zegt (ook door bochten) zegt dat wel iets over hoe capabel de wagen is qua wegligging etc.
Het voordeel van de siv zit hem in de kleine straatjes waar een TS het moeilijk krijgt, daar verliest de TS tijd, al zal er in het geval van nood gewoon doorgereden worden. Dan maar wat schade. Daarnaast zijn de Atego's in amsterdam wat ingekort qua wielbasis, dit levert een kortere draaicirkel en wendbaarheid op waarbij dit verschil dus verkleind wordt.