Het probleem van een SIV in Nederland is dat het helemaal geen SIV is.
Er wordt zoveel bijgeplust en toegevoegd aan de bepakking, dat het nog steeds gewoon een groot lomp voertuig is en blijft.
Een SIV is niks meer, of minder, dan het opnieuw introduceren van de Vorausrüstwagen uit Duitsland en Oostenrijk.
Dit waren relatief kleine, wendbare voertuigen met minimale bepakking aan boord, voor snelle, technische hulpverlening. Bijvoorbeeld kleine ongevallen, met beknelling.
De auto's waren typisch formaat Range Rover/ Mercedes G-Klasse en een 2 man bezetting.
In Nederland proberen we eigenlijk de hele functionaliteit van een tankautospuit te proppen in een Sprinter, Daily of vergelijkbaar. Meestal eindig je dan toch al in de zwaardere klasse van deze bussen. De tijdwinst die je hier haalt ten opzichte van een tankautospuit is nihil. De PK/Gewichtsverhouding mag dan positiever zijn, maar je zal met een flink beladen sprinter echt niet harder door een bocht, rotonde of drempel komen dan een volwaardige tankautospuit.
Het is mooi verzonnen achter het bureau, maar in de praktijk heb je er, naar mijn mening, functioneel weinig aan. Tenzij je uitruk met minder personeel, maar duur management speeltje, gebruikt als "bezuinigingsmaatregel".
Deze "speeltjes" zijn leuk om te zien voor spotters, maar in de praktijk weinig meerwaarde. Wat mij betreft 2 opties. 1. Zorg voor een echt SIV concept, met MINIMALE bepakking, voor technische hulpverlening. Of hou het fijn bij een normale 6 persoons tankautospuit. Kijk in je uitruk karakteristiek naar inzetgebied voor een voertuig. Rij eventueel met een TS-4, bij non prio 1 meldingen (nablussen, omzagen bomen/ stormschade, reinigen wegdek etc), maar stop met die rare tussenvorm voertuigen.