Deze meneer kent zijn eigen korpsgeschiedenis niet. De spitsen in Rotterdam in de jaren 70 waren er ook om snel, veel sneller als de grote logge tankautospuiten ter plaatse te komen. Om snel een eerste klap uit te delen, bij brand of hulpverlening. Dus uniek is dit systeem helemaal niet, het is gewoon oude wijn in nieuwe zakken, zonder de lessen uit het verleden in het concept mee te nemen.
Hoeveel tijdwinst zal je maken met deze SIV en een normale TS als je gewoon de branche richtlijn aan houdt. Dus max 20 km boven de toegestane snelheid (als je al harder kunt in het stadsverkeer), stapvoets bij rood over de kruising en dan weer versnellen. Op een gemiddelde uitruk zal je denk ik misschien een een tiental seconden winnen. En die tijdwinst gaat verloren als je na het snel ter plaatse zijn moet wachten op versterking voordat je werkelijk aan het werk kunt.
Echte winst zit natuurlijk in maar 2 man bezetting, waardoor je kazernes kunt sluiten, en je door deze voertuigen toch binnen de norm ter plaatse kan zijn.
Wil me echt innoveren, kijk dan eens naar echte compacte blusvoertuigen, met een behoorlijke bluspomp, materialen, gereedschap en bezetting.
Dit soort voertuigen zouden een goede opvolger zijn van de oude Rotterdanse Mercedes