Kritisch kijken naar eigen foto's/video's die men plaatst

Auteur Topic: Kritisch kijken naar eigen foto's/video's die men plaatst  (gelezen 22958 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

• Gast
Reactie #70 Gepost op: 18 augustus 2010, 14:50:12
Het is ook de vraag of je per se mooie foto's wil brengen, of mensen op de hoogte wil stellen van een situatie ter plaatse.

Kijk, daar zit zeker ook een wezenlijk verschil tussen.......dit  is een HV forum waarvan de leden snel iets nieuws willen zien en lezen m.b.t. een calamiteit. Een foto met een mobieltje is dan al snel gemaakt en wordt via twitter verspreid. Ik vind dat het posten van dit soort foto's laagdrempelig moet houden.

Waar het op het forum om draait, is het nieuws. De niet professionele fotografen zijn helemaal niet met de technische kant van een foto bezig. Mocht je je daar wel voor interesseren dan kun je altijd nog lid worden van fotografiefora's welke er zat te vinden zijn op het internet.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #71 Gepost op: 18 augustus 2010, 15:34:15
Ik kan me in de kritiek van Kolkie en vele anderen 9die misschien niet eens meer kijken) wel vinden, vaak vraag ook ik me af wat de fotograaf nu eigenlijk met zijn foto wilde zeggen.
Soms is het niet meer dan een foto van een voertuig waarvan er al tientallen zo niet honderden gepubliceerd zijn, waarbij de onscherpe en slecht belichte afbeelding met een beroerde compositie echt niets meer toevoegd.
het doel van fotograferen is niet het maken van zoveel mogelijk foto's maar de kijkers iets vertellen.

Iets waar ik me persoonlijk erg aan kan ergeren zijn de copyright en naamsvermelding in foto's.
Was het al een mooie foto dan is hij door die (soms belachelijk grote) teksten zeker verpest.
95% van de mensen die met het copyright op hun foto's schermen hebben hun pc volstaan met software waarvoor ze het copyright van andere geschonden hebben, hoe hypocriet kun je dan zijn ?

In een ander topic heb ik al eens verwezen naar de vele hulpverleningsfoto's op "The Big Picture" van de Boston Globe, over het algemeen mooie plaatsjes die iets vertellen zonder allerlei ontsierende teksten er doorheen.

kijk er eens rond, misschien kun je er je voordeel mee doen (http://www.boston.com/bigpicture/)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 18 augustus 2010, 15:40:09
Inderdaad prachtige foto's in die link, Jacques. Afgebombardeerde hoofden in Afghanistan en zo 0098

Het copyright op een foto verpest soms dingen, inderdaad. Ik zie soms ook foto's waar een commentaar bij staat als "Hier de nieuwe velgen van ...", terwijl er met grote letters de naam van de fotograaf over de velgen heen staat. Mooie velgen..

Wat we vaker zien is wat Firefamke al zegt. Er is een groot incident gaande en iedereen is benieuwd wat er ter plaatse gaande is. Moeten we dan zeggen: "Nee, die mag je niet uploaden, de kwaliteit is te slecht," terwijl er tientallen mensen wachten op een foto van het incident? Zorg dan dat de foto's die achteraf gepubliceerd worden mooi zijn, maar stel geen eisen voor de foto's die vlak na de eerste meldingen op het forum gepost worden.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #73 Gepost op: 18 augustus 2010, 15:43:16
Ik heb geen enkel bezwaar tegen technisch iets minder geslaagde foto's die iets vertellen, maar vaak ontbreekt ook dat er aan, de foto's voegen niets toe, geven geen enkele informatie, een brandweer auto geparkeerd voor een paar bomen kan overal genomen zijn, wat is de boodschap van een dergelijke foto ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #74 Gepost op: 18 augustus 2010, 16:00:24
Even een voorbeeld van een technisch niet eens zo slechte foto

Wat vertelt deze foto je nu ?

Er staat in het bijschrift dat het gaat om voortuigen bij een schoorsteenbrandje, het hele aspect van het schoorsteenbrandje komt op de foto niet terug, het zijn gewoon twee auto's die ergens staan, de foto verteld verder niets. Wanneer men dit soort foto's dan ook nog een onscherp etc post, wat is de waarde ervan dan ?
Dat is wat ik me persoonlijk afvraag wanneer ik zo'n foto zie.
Oh ja geen teksten door de foto gelukkig  :D

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #75 Gepost op: 18 augustus 2010, 16:05:19
Een goede foto moet je direct aanspreken en je aandacht volledig vasthouden. En dan maakt het niet uit of hij nou met een mobieltje gemaakt is of met een (te) dure camera. Op de juiste plaats het juiste moment de foto maken, dat is de kunst. Soms net één stapje meer om dan de rest. En helaas zie ik hier wel eens foto's voorbij komen waarvan ik mij zelfs afvraag waarom ze zelfs gemaakt zijn, laat staan het plaatsen er van.

Tip voor de nieuwkomers; Lees je eerst in op het forum, spit alle topic's eens door en je ziet vanzelf wat het gemiddelde verwachtingspatroon hier is...

Ik heb het idee dat het forum een beetje op herhalingscursus is. Vele actuele onderwerpen die begin van dit jaar ook hoog in de topics stonden...

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #76 Gepost op: 18 augustus 2010, 16:05:52
Ruggen saai? Ben je gek! ;)

De sterkte van deze foto zit hem m.i. niet in de ruggen maar in de kleuren en het contrast waardoor de ruggen, die op zich weinig toevoegen, niet storen.
Ik zie op deze foto geen ruggen maar contrast en kleuren en daarom vond je deze foto als fotograaf waarschijnlijk ook mooi, of vergis ik me nu ?

Gast48368

• Gast
Reactie #77 Gepost op: 18 augustus 2010, 16:08:01
Even een voorbeeld van een technisch niet eens zo slechte foto

Wat vertelt deze foto je nu ?

Er staat in het bijschrift dat het gaat om voortuigen bij een schoorsteenbrandje, het hele aspect van het schoorsteenbrandje komt op de foto niet terug, het zijn gewoon twee auto's die ergens staan, de foto verteld verder niets. Wanneer men dit soort foto's dan ook nog een onscherp etc post, wat is de waarde ervan dan ?
Dat is wat ik me persoonlijk afvraag wanneer ik zo'n foto zie.
Oh ja geen teksten door de foto gelukkig  :D

Daarom mag je in een topic ook een link en een foto toevoegen welke iets TOEVOEGD aan het incident. Bovenstaande foto voegt niets toe. Een onscherpe foto met een rokende schoorsteen met daarbij een brandweerwagen en/of brandweerlieden weer wel.  ;)

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 18 augustus 2010, 16:09:41
Ik heb geen enkel bezwaar tegen technisch iets minder geslaagde foto's die iets vertellen, maar vaak ontbreekt ook dat er aan, de foto's voegen niets toe, geven geen enkele informatie, een brandweer auto geparkeerd voor een paar bomen kan overal genomen zijn, wat is de boodschap van een dergelijke foto ?
Inderdaad, ik had het ook meer over de overzichtsfoto's die je wel eens ziet. Denk aan de Loveparade in Duisburg, schietpartij in HvH etc.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #79 Gepost op: 18 augustus 2010, 16:11:05
Daarom mag je in een topic ook een link en een foto toevoegen welke iets TOEVOEGD aan het incident. Bovenstaande foto voegt niets toe. Een onscherpe foto met een rokende schoorsteen met daarbij een brandweerwagen en/of brandweerlieden weer wel.  ;)

Inderdaad, al zou ik me, wanneer ik maar 1 slechte foto van een schoorsteenbrandje had, wel afvragen of het plaatsen van een degelijk slechte foto zoveel nieuwswaarde heeft.
Zo'n foto zegt dan namelijk meer over mijn kwaliteiten als fotograaf als over het incident  0098 0098