Ik zal eerlijk zeggen dat ik amper meer naar de foto's en filmpjes kijk omdat er toch aardig wat bagger tussen zit.
Wanneer ik ergens foto's van maak (over het algemeen de hulpdiensten niet), doe ik op locatie al een grove selectie. Alles wat onscherp, bewogen, te weg weg, te dichtbij of gewoon beroerd is qua compositie (waar ik zelfs met bewerken niets meer uit kan halen) gaat bij mij al weg.
Eenmaal thuis gekomen vind er een grote selectie plaats op de eerder genoemde punten en kijk ik ook naar de belichting. Er zit nl. verschil tussen wat je op de camera ziet en uiteindelijk op het beeldscherm te zien krijgt. Alles wat over- of onderbelicht is en niet meer te redden valt gaat weg.
Van 100 foto's die ik maak, kan ik er zo maar een stuk of 15 a 20 van overhouden die mij enigszins kunnen bekoren. Dat aantal gaat nog eens door de (photoshop) mangel en uiteindelijk gooi ik maar een fractie daarvan op de diverse fora om te laten zien. Deze foto's zijn nabewerkt, rechtgezet, goed belicht, scherp en heb ik goed nagedacht over de compositie. Wat men er dan van vind is natuurlijk allemaal subjectief, want zoveel mensen, zoveel verschillende smaken, maar ik heb er wel de nodige aandacht aan besteed en goed nagedacht om wat ik ging plaatsen (geen 13 uit een dozijn foto's, dus enige variatie).
Hier schort het er nog wel eens aan wat men plaatst. Er worden gewoon onscherpe, bewogen, slecht belichte, scheve en foto's met een beroerde compositie geplaatst. Foto's worden voor mijn gevoel niet bewerkt, maar gewoon online gegooid (CF-dump) en het liefst ook nog 13 uit een dozijn. Na 2 foto's ben ik er dan wel klaar mee.
Kijk eens wat kritischer naar je eigen foto's en stel jezelf eens de vraag of de foto kwalitatief goed genoeg is om te laten zien.
En wat de apparatuur betreft: de fotograaf/cameraman maakt de beelden, de foto- of filmcamera is slechts het hulpmiddel om het vast te leggen. Een goede cameraman of vrouw kan ook met een goedkope camera goede foto's/films maken.
Goede apparatuur is daarom niet altijd noodzakelijk, al maakt dat het fotograferen soms wel makkelijker weet ik uit eigen ervaring