eerste hulp bij grote ramp?

Auteur Topic: eerste hulp bij grote ramp?  (gelezen 7659 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dave1989

• Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Gepost op: 20 februari 2010, 00:19:45
Beste leden,forumgangers en meelezers,

Stel dat er zich een ramp voordoet in nederland waarbij giftige en/of chemische stoffen vrijkomen.In het gebied zijn er doden, maar ook gewonden gevallen.Hoe zit het dan met de eerste hulp verlening.Hebben de sigma en/of ambu diensten hiervoor training gekregen of komt die weleens voor bij de jaarlijkse oefeningen?Zijn ambu-posten in het bezit van gasmaskers en spullen tegen chemicalien en dergelijke, mocht een soortgelijke ramp zich voordoen?
Zijn de ambu-posten op iets soortgelijks voorbereidt(vooral met de toch wel dreiging van terrorisme).

Mvg,

Dave

Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2010, 00:30:27
Zover ik weet wordt de sigmatent ergens op veilige afstand neergezet bovenwinds van het getroffen gebied. Enkel de brandweer betreedt in principe de gevarenzone. Tijdens mijn cursus voor de sigma heb ik verder niks gehad over werken binnen de gevarenzone. Ik neem aan dat dit voor de ambulanceteams ook geld. In feite zou dat betekenen dat slachtoffers overgeleverd zijn aan het werktempo van de brandweer die de slachtoffers eerst uit de gevarenzone moet halen. Want sigma, ambulance, MMT, betreden de gevarenzone niet, want de geen van hen beschikt over adembescherming, gas/chemiepakken en andere benodigdheden.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2010, 09:15:54
En daar is een goede reden voor: Medische hulpverlening in een besmet gebied is dodelijk:
-Je vertraagt de evacuatie en decontaminatie
-Een lichamelijk onderzoek is niet of nauwelijks mogelijk door beschermende kleding (denk aan een stethoscoop, dikke handschoenen)...
-Het prikken van een infuus gebeurt door besmette huid waardoor giffen onder de huid en in de bloedbaan kunnen komen. Afdekken van wonden bemoeilijkt decontaminatie. Etc etc etc.
-Al het materiaal dat je meeneemt het gebied in is besmet en kan als verloren beschouwd worden

En zo zijn er nog heel wat redenen. De enige manier om adequate hulpverlening uit te voeren is door slachtoffers zo snel mogelijk uit het besmette gebied te halen en te decontamineren.
Arts  www.alphalog.nl

Tim Van de Cavey

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2010, 10:25:51
Inderdaad, gaspakdragers in het rampgebied, daar rond een decontaminatie cirkel  en dan pas overdracht aan de medische diensten. Geen makkelijke opdracht weet ik uit vroegere ervaring in het leger.

De eerste ambulanciers gaan meestal mee neer als de oproep niet duidelijk vermeld dat het om mbc of gevaarlijke stoffen gaat weet ik uit ervaring bij oefeningen met bv een chloorlek in een zwembad. Bij echt grootschalige incidenten en/of terreuraanslagen zal het leger mee ingezet moeten worden, zeker als het om mbc producten gaat, wat trouwens het enige is waar het Belgische leger echt goed in is  :-X
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2010, 20:31:28
Even een ontnuchterende gedachte:

Mijn vrouw heeft, in haar vorige baan, een conferentie bijgewoond over crisismanagement (zij is manager bij de rijksoverheid). Daar heeft een hooggeplaatste ambtenaar doodleuk staan vertellen dat er rekening wordt gehouden ("worst case scenario") dat, tijdens en chemische en/of biologische ramp, 90% van de hulpverleners van het eerste uur het NIET overleven.

Dit lijkt iets uit een filmscenario, maar is een draaiboek bij de ministerie van Volksgezondheid in Den Haag.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2010, 21:19:51
De eerste ambulanciers gaan meestal mee neer als de oproep niet duidelijk vermeld dat het om mbc of gevaarlijke stoffen gaat

Bedoel je niet NBC = Nucleair Biologisch Chemisch? Of staat de M tegenwoordig voor Microbiologisch? (geen sarcasme o.i.d, serieuze vraag)  O0

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2010, 00:28:58
Even een ontnuchterende gedachte:

Mijn vrouw heeft, in haar vorige baan, een conferentie bijgewoond over crisismanagement (zij is manager bij de rijksoverheid). Daar heeft een hooggeplaatste ambtenaar doodleuk staan vertellen dat er rekening wordt gehouden ("worst case scenario") dat, tijdens en chemische en/of biologische ramp, 90% van de hulpverleners van het eerste uur het NIET overleven.

Dit lijkt iets uit een filmscenario, maar is een draaiboek bij de ministerie van Volksgezondheid in Den Haag.

WM

Als je dat laten we het even eufemistisch noemen ''vervangingsprobleem'' afzet tegen een dalende instroom en opleidingstijd die nodig is voor nieuwe ambulancezorgverleners hebben we indirect een tweede ramp voor heel Nederland erbij... en voor langere duur... benieuwd of daarover al door het ministerie is nagedacht... :-[ :-X :-\
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2010, 00:41:29
Als je dat laten we het even eufemistisch noemen ''vervangingsprobleem'' afzet tegen een dalende instroom en opleidingstijd die nodig is voor nieuwe ambulancezorgverleners hebben we indirect een tweede ramp voor heel Nederland erbij... en voor langere duur... benieuwd of daarover al door het ministerie is nagedacht... :-[ :-X :-\
Er staat hulpverleners van het eerste uur hè, niet van alle :)
En als je er over nadenkt is dat eigenlijk niet zo heel schokkend/opvallend, hoe hard ook. Het eerste uur, of uren, zal bij een grote ramp niet bekend zijn wat er precies aan de hand is lijkt me...

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2010, 00:46:29
Er staat hulpverleners van het eerste uur hè, niet van alle :)
En als je er over nadenkt is dat eigenlijk niet zo heel schokkend/opvallend, hoe hard ook. Het eerste uur, of uren, zal bij een grote ramp niet bekend zijn wat er precies aan de hand is lijkt me...

Met alle meetapparatuur van tegenwoordig ook niet? Automess om radioactieve straling te meten en verschillende andere soorten detectiemiddelen - met uiteindelijke inzet van de AGS/WVD waarbij ook veel duidelijk kan worden.

Ik neem aan dat hedentendage de gevaren bij de verschillende bedrijven wel in kaart zijn gebracht -of in het geval van een aanslag er ook uitgegaan wordt van het ergste scenario, dus meteen metingen starten- zodat er snel duidelijk kan zijn hoe ernstig het incident is...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2010, 00:51:30
Met alle meetapparatuur van tegenwoordig ook niet? Automess om radioactieve straling te meten en verschillende andere soorten detectiemiddelen - met uiteindelijke inzet van de AGS/WVD waarbij ook veel duidelijk kan worden.

Ik neem aan dat hedentendage de gevaren bij de verschillende bedrijven wel in kaart zijn gebracht -of in het geval van een aanslag er ook uitgegaan wordt van het ergste scenario, dus meteen metingen starten- zodat er snel duidelijk kan zijn hoe ernstig het incident is...
Het gaat hier natuurlijk niet zomaar om een incident bij een bedrijf, maar om écht een grote ramp. Natuurlijk is de apparatuur e.d. in orde, maar in de chaos die het eerste uur zal heersen, kan ik me voorstellen dat het niet loopt zoals op papier :)