man over boord & zoekgebied

Auteur Topic: man over boord & zoekgebied  (gelezen 2847 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 23 augustus 2010, 17:14:28
Man over boord. 23 augustus 2010            Info nr. 1
Om 09.15uur meldde de onder Singapore vlag varende tanker ‘Sichem Contester’ dat een lid van de bemanning vermist werd. Hij was het laatst gezien om 04.00 uur afgelopen nacht bij het van wacht gaan. Het schip voer op dat moment op ongeveer 120 kilometer noordwest van Den Helder. Vanmorgen om 09.00 ontdekte men dat de betrokkene niet meer aan boord was.
Door het Kustwachtcentrum Den Helder zijn direct de offshore redding helikopter, een helikopter van Defensie en het Kustwachtvliegtuig gealarmeerd. De scheepvaart in de omgeving is verzocht scherp uit te kijken. Het offshore support vaartuig ‘Allure-G’ is in de buurt van de positie waar de man voor het laatst is gezien aan boord en gaat daar zoeken.
www.kustwacht.nl

Vermist tussen 0400 en 0900 tijdens het varen; dat wordt een flink zoekgebied. :-\




Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2010, 23:06:14
DEN HELDER De kustwacht heeft op de Noordzee tevergeefs gezocht naar een drenkeling. De zoekactie duurde bijna twaalf uur voordat hij werd gestaakt.

De zoekactie draaide om een bemanningslid van een tanker. Het schip meldde rond negen uur maandagmorgen dat de man niet meer aan boord was.

Singapore
De onder Singaporese vlag varende tanker bevond zich op dat moment 120 kilometer ten noordwesten van Den Helder.
Bij de zoekactie waren onder meer twee vliegtuigen en twee helikopters betrokken. bron tvnh.nl 23 augustus 2010 - 21:43

DEN HELDER Op de Noordzee wordt gezocht naar een bemanningslid van een tanker.

De man was voor het laatst gezien om 4.00 uur. Het schip dat onder Singaporese vlag vaart, voer toen op 120 kilometer ten noord-westen van Den Helder. Om 09.00 uur werd ontdekt dat de man niet meer aan boord was.

Door het Kustwachtcentrum Den Helder zijn onmiddellijk een reddingshelikopter, een helikopter van Defensie en het Kustwachtvliegtuig gealarmeerd. De scheepvaart in de omgeving is verzocht scherp uit te kijken.
23 augustus 2010 - 11:34 bron tvnh.nl


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2010, 23:33:11

Vermist tussen 0400 en 0900 tijdens het varen; dat wordt een flink zoekgebied. :-\


Is dit niet zoeken naar de bekende speld in de hooiberg? Ik bedoel het absoluut niet negatief, maar een tanker vaart ongeveer 15 knopen. Als je dan 5 uur iemand mist dan heb je dus in een rechte lijn 75 zeemijl te zoeken. Daarbij rekening houdend met stroming dan heb je meer kans om de speld te vinden in de overbekende hooiberg, dan deze overboord geslagen persoon.

Vergeet dan ook niet hoe de persoon gekleed was, want hij zal geen overlevingspak aan gehad hebben met het te water vallen.
Je komt dan op dezelfde vergelijking uit: van redden en oppervlakte redding of is het toch ondertussen bergen geworden van verschillende diensten.

RR (Altijd starten, maar afschalen moet in je achterhoofd zitten)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2010, 01:46:34
Wat zijn gemiddeld de tijden waarbinnen op groot water gezocht wordt naar een slachtoffer?

Ik lees hierboven dat na 12 uur de zoekactie gestaakt werd. Is dit gebruikelijk op zee?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2010, 11:10:11
Wat zijn gemiddeld de tijden waarbinnen op groot water gezocht wordt naar een slachtoffer?

Ik lees hierboven dat na 12 uur de zoekactie gestaakt werd. Is dit gebruikelijk op zee?
Er draait bij de kustwacht een programma dat de levenskansen op zee berekend aan de hand van kleding, watertemperatuur en wind.

Dat is altijd alleen een hulp middel en nooit doorslaggevend. Het operationeel team overlegt en de Duty Officer beslist aan de hand van vele factoren besproken factoren wanneer een SAR actie beëindigd wordt.

Henk.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2010, 11:20:55
Duidelijk verhaal Henk.

Als ik onder de meest ideale omstandigheden te water zou raken op zee (op basis van de genoemde factoren) wat is dan de maximale duur van een zoekoperatie?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2010, 12:26:44
Duidelijk verhaal Henk.

Als ik onder de meest ideale omstandigheden te water zou raken op zee (op basis van de genoemde factoren) wat is dan de maximale duur van een zoekoperatie?

In het meest ideale geval ben je gekleed in een droogpak met daaronder goede fleece en draag je een reddingsvest. Als het water dan niet te koud (>15) is kun je het makkelijk 48 uur uithouden.

Maar niet er op gekleed is 8 uur wel het maximum bij de huidige watertemperatuur met een normaal postuur.

Henk.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2010, 04:15:28
Wat zijn gemiddeld de tijden waarbinnen op groot water gezocht wordt naar een slachtoffer
Ik lees hierboven dat na 12 uur de zoekactie gestaakt werd. Is dit gebruikelijk op zee?

Dat is helemaal afhankelijk van de situatie; eind zomer is de Noordzee temperatuur hoger dan laten we zeggen februarie en is dus de overlevings kans qua onderkoeling beter.
Hetzelfde geld voor de kleding; als een drenkeling een overlevingspak aan heeft vergroot dit vele malen zijn overlevings kans dan zonder.
Bij dit soort gevallen is na een zoekslag aan boord van het schip vaak wel bekend of het zwemvest en of overlevingspak van de vermiste nog aan boord zijn.
Ook een factor die van belang kan zijn is de zeegang. Bij noordwest 11 is het moeilijker zoeken voor de SAR eenheden dan bij een windje 1 en dus ook minder lang vol te houden.
Ook de endurance van de vliegende eenheden speelt een rol want helikopters kunnen maar een beperkte tijd in de lucht hangen en zeker als er ver uit de kust gezocht moet worden ben je al weer een hoop brandstof kwijt voordat je uberhaupt in het zoekgebied aan komt.
Hetzelfde geld voor de apparatuur die beschikbaar is tijdens de nacht; als de vliegende eenheden FLIR camera's hebben heeft het meer nut om door te gaan dan zonder.
Het blijft een moeilijke beslissing voor de SMC om SAR te beeindigen want je praat letterlijk over het opgeven van iemands leven. :-\

(Bij de Unit Noordzee van de politie wordt er overigens een data base bijgehouden van vermisten personen op de Noordzee en dat zijn er helaas behoorlijk wat)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 3 september 2010, 18:11:10
Man over boord. 23 augustus 2010            Info nr. 1
Om 09.15uur meldde de onder Singapore vlag varende tanker ‘Sichem Contester’ dat een lid van de bemanning vermist werd. Hij was het laatst gezien om 04.00 uur afgelopen nacht bij het van wacht gaan. Het schip voer op dat moment op ongeveer 120 kilometer noordwest van Den Helder. Vanmorgen om 09.00 ontdekte men dat de betrokkene niet meer aan boord was.
Door het Kustwachtcentrum Den Helder zijn direct de offshore redding helikopter, een helikopter van Defensie en het Kustwachtvliegtuig gealarmeerd. De scheepvaart in de omgeving is verzocht scherp uit te kijken. Het offshore support vaartuig ‘Allure-G’ is in de buurt van de positie waar de man voor het laatst is gezien aan boord en gaat daar zoeken.
www.kustwacht.nl

Vermist tussen 0400 en 0900 tijdens het varen; dat wordt een flink zoekgebied. :-\



Waar is hij nu gevonden?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7551394/__Vermiste_opvarende_dood__.html?sn=binnenland,buitenland

vr 03 sep 2010, 16:53      
Lichaam vermiste opvarende gevonden

VLIELAND -  Het lichaam van een opvarende die sinds 23 augustus vermist werd op de Noordzee, is gevonden. Dat heeft het Korps landelijke politiediensten (KLPD) vrijdag bekendgemaakt. Het gaat om een 31-jarige man uit India.

De man voer op de onder Singaporese vlag varende tanker 'Sichem Contester'. Toen de man werd vermist, was de tanker 120 kilometer noordwest van Den Helder. De Kustwacht begon toen een reddingsactie die bijna twaalf uur duurde.

Hoe het lichaam van de man in het water terechtkwam, is volgens de KLPD onduidelijk, maar het betreft geen misdrijf.