Veel speculaties over oorzaak metrobotsingHoofdbrekens over de mogelijke oorzaken van de botsing van de twee metro's in station Wibautstraat zaterdag.
Meest waarschijnlijk is dat de achterop komende metro door het rode licht is gereden. Volgens een ingewijde wordt er rekening mee gehouden dat de metro door een vetlaag op de rails niet goed kon remmen, waarna het voertuig door het rode sein is gegleden. Het vet is aangebracht om piepen van de wielen tegen te gaan. De Inspectie Verkeer en Waterstaat die het onderzoek leidt wil, net als het GVB, nog niet ingaan op de mogelijke oorzaken van de botsing.
31 mensen raakten gewond bij de botsing. Brenda Boers zat in de achterste wagon van de stilstaande metro. De metro moest op station Wibautstraat wachten, omdat er rookontwikkeling was op CS. Door de klap heeft ze een hersenschudding opgelopen. Volgens Peter, die met lijn 54 achterop de stilstaande metro klapte, zat zijn treinstel vrij vol. Daardoor vielen de reizigers over elkaar heen. Beide doen hun verhaal in het filmpje.
Bron en filmpje:
http://www.at5.nl/artikelen/34242/vette-rails-mogelijk-oorzaak-metrobotsingWat mij opvalt is dat er inderdaad minder gepiep is van de wielen. Normaal gesproken heb je dat tussen Wibautstraat en CS, maar heb net de route van CS richting Gein tot Strandvliet ( en andersom weer ) genomen, en dat gepiep is veel minder dan normaal. Maar ja, het zal binnenkort wel allemaal duidelijk worden.