kelderprocedure

Auteur Topic: kelderprocedure  (gelezen 13636 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Lamper

• Junior gebruiker
  • **
    • Brandweer Yerseke
Reactie #30 Gepost op: 6 mei 2004, 18:46:11
.....Veel voertuigen zijn tegenwoordig voorzien van 6 brandwachten achterin dus mensen genoeg voor een kelderprocedure. ;)

Dat is over het algemeen niet zo, volgens de standaard uitruk procedure ruk je uit met 6 man totaal 1x Bev, 1x Ch en 4 x brandwachten die alle vier ademlucht dragen. Waar haal je dan die andere twee vandaan?
(tis geen kritiek hoor, maar wij hebben maar 1 TAS vandaar)

gr
Lamper

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #31 Gepost op: 6 mei 2004, 18:59:53
Je hoeft niet als het een flatgebouw is heel de begane grond te doen maar zeker wel het gedeelde waar je vermoed dat het eronder brand. Dit is je eigen veiligheid. Tuurlijk als je weet dat er een so in de kelder is ga je zeker zo snel mogelijk naar beneden en zul je iets meer risico nemen dan bij een "standaard" keukenbrandje maar ik wil toch wel even weten wat er op de begane grond aan het branden is of kan zijn!
Wil je dit door de tweede ploeg laten doen (dus je middelbrand ploeg) dan hoop ik voor het so dat hij er ondertussen al wel uit is en de brand ook al een heel eind onder controle is. Praktijk wijst namelijk uit dat wanneer je middelbrand maakt het zeker 10 minuten (en dat is het gunstigste geval) je 2de ts ter plaatse is. Of het moet zo zijn dat je standaard in je procedure hebt afgesproken dat bij een kelderbrand direct middelbrand gealrmeerd kan worden. Dit lijkt me wat voorbarig om standaard in een procedure op te nemen.

6 personen achterin een tas? Dit is toch een touringcar en geen TAS......

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 6 mei 2004, 19:24:27
Je hoeft niet als het een flatgebouw is heel de begane grond te doen maar zeker wel het gedeelde waar je vermoed dat het eronder brand. Dit is je eigen veiligheid. Tuurlijk als je weet dat er een so in de kelder is ga je zeker zo snel mogelijk naar beneden en zul je iets meer risico nemen dan bij een "standaard" keukenbrandje maar ik wil toch wel even weten wat er op de begane grond aan het branden is of kan zijn!
Wil je dit door de tweede ploeg laten doen (dus je middelbrand ploeg) dan hoop ik voor het so dat hij er ondertussen al wel uit is en de brand ook al een heel eind onder controle is. Praktijk wijst namelijk uit dat wanneer je middelbrand maakt het zeker 10 minuten (en dat is het gunstigste geval) je 2de ts ter plaatse is. Of het moet zo zijn dat je standaard in je procedure hebt afgesproken dat bij een kelderbrand direct middelbrand gealrmeerd kan worden. Dit lijkt me wat voorbarig om standaard in een procedure op te nemen.

6 personen achterin een tas? Dit is toch een touringcar en geen TAS......
mwo,wij kunnen er ook 6 meenemen achterin hoor.En dat is af en toe verdraait handig ;)

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 6 mei 2004, 19:37:07
Ja ik ben dan ook nog ergens vrijwilliger en daar hebben we ook de neiging om soms 9 mensen want zoveel stoelen zitten erin mee te nemen.  De chauffeur moet dan wel eerst even stempelen voor hij de bus mag laten rijden. En hier komt ook standaard (bij een fatsoenlijke melding!) ook een tweede voertuig mee. In een kelderbrand situatie is dit wel erg handig maar dit is ook weer een groot nadeel want zo hebben wij dus bijna nooit een middelbrand die wat meer kan worden omdat je er heel snel met heel veel poppetjes ter plaatse bent.

Maar nu wijken we weer een eindje van het onderwerp af.
Wanneer je zoveel mensen bij hebt kun je het zelf af. En als ik me niet vergis is het toch zo bij vermoeden of zekerheid van een SO is het toch al standaard middelbrand. 1 ts voor reddingen 1 voor blussing?
Toch eerste ploeg even laten kijken op begane grond voor je de kelder in schiet!

rdo

• Junior gebruiker
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #34 Gepost op: 6 mei 2004, 22:25:49
Ik blijf bij mijn stelling: Eerst aankomend tas redding so uit kelder 1 en 2 naar binnen met hd, 3 slang aanvoeren. Bev. snelle rond om verkenning kan die gelijk op begaande grond even een blik naar binnnen werpen Mocht het vol rook staan jammer anders gaat er te veel tijd verloren met verkennen begaande grond . Tweede aan komende tas  inzetten op begaande grond en andere verdiepingen.

Jaap Goos

• Gast
Reactie #35 Gepost op: 6 mei 2004, 22:30:59
Het wordt een beetje eentonig fikkie, maar ik ben het helemaal eens met rdo, eerst horizontaal dan pas vertikaal.
Jaap

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Reactie #36 Gepost op: 7 mei 2004, 09:14:25
daar ben ik het niet mee eens,als ik een  kelder in moet om een slachtoffer te halen.Wil ik eerst de beg grond verkent hebben,en zeker weten dat daar geen vuurhaard is.Waardoor je eventueel ingesloten kan raken op je terugweg naar boven

Vraagje:
Je gaat een kelder in van een woonhuis.
Hoe groot is dan je terugweg? ???
En hoe ga je terug? ???

Je terugweg zal niet zolang zijn (10 mtr max), en er ligt een slang om je die te wijzen.
Bij de uitagng zit een collega, voor jouw veiligheid.

Hoe groot is dan de kans dat jij ingesloten raakt?
We gaan toch altijd dezelfde weg terug als we gekomen zijn?
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 7 mei 2004, 16:21:02
Vraagje:
Je gaat een kelder in van een woonhuis.
Hoe groot is dan je terugweg? ???
En hoe ga je terug? ???

Je terugweg zal niet zolang zijn (10 mtr max), en er ligt een slang om je die te wijzen.
Bij de uitagng zit een collega, voor jouw veiligheid.

Hoe groot is dan de kans dat jij ingesloten raakt?
We gaan toch altijd dezelfde weg terug als we gekomen zijn?
behalve als je op de beg grond een vuurhaard hebt,die je dan niet gezien hebt als je niet even rond hebt gekeken. ;)

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 7 mei 2004, 17:38:15
In een woonhuis situatie zal het ook niet zo'n probleem zijn tenzij je weer al over een mega woning praat.

Ik denk dat het meer gaat over de wat complexere panden.

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 7 mei 2004, 21:07:23
peter,

volgens mij praat je jezelf nu een klein beetje tegen...
Eerst zeg je dat je direct de kelder in wilt en daarna zeg je dat je eerst een snelle verkenning uit wil voeren op de begane grond.

Volgens mij zeg ik niet meer dan dat je een vluchtige verkenning met straal op de begane grond doet en dan pas schiet je de kelder in.

Dit doe je toch ook als je een zolderbrand hebt kijk je toch ook eerst even op de verdieping of daar al vuur zit of zeg ik nu iets heel stoms?????

Bij het ene voorbeeld (neem de casus van februari en van mei) is bijna iedereen erop tegen  om naar binnen te gaan omdat men het niet veilig vind maar je zal wel zo de kelder inschieten zonder de begane grond te bekijken? Ik ben niet blond maar snappen doe ik het ook niet meer....

En inderdaad shave een woonhuis met een kelder eronder tref je al niet meer aan in een woonwijk wel in compexe gebouwen. maar dan krijg je misschien ook wel procedure complexe gebouwen erbij en dan weet niemand meer hoe het zit ;)