kelderprocedure

Auteur Topic: kelderprocedure  (gelezen 13724 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jaap Goos

• Gast
Reactie #40 Gepost op: 7 mei 2004, 21:12:02
Fikkie, waarom neem je een straal mee voor een "vluchtige" verkenning. Is die verkenning ineens niet zo vluchtig meer.
En wat betreft procedures...breek mij de bek niet open ;D :-X
Jaap

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 7 mei 2004, 21:13:13
peter,

volgens mij praat je jezelf nu een klein beetje tegen...
Eerst zeg je dat je direct de kelder in wilt en daarna zeg je dat je eerst een snelle verkenning uit wil voeren op de begane grond.

Volgens mij zeg ik niet meer dan dat je een vluchtige verkenning met straal op de begane grond doet en dan pas schiet je de kelder in.

Dit doe je toch ook als je een zolderbrand hebt kijk je toch ook eerst even op de verdieping of daar al vuur zit of zeg ik nu iets heel stoms?????

ik bedoel hetzelfde als wat jij zegt hoor Fikkie ???
het zal er alleen niet helemaal lekker uit gekomen zijn ;D ;D

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #42 Gepost op: 7 mei 2004, 21:18:00
Ik ben van mening dat wanneer je ergens naar binnen gaat en je weet dat er ergens vuur is je ten alle tijden minimaal 1 straal hd mee moet nemen. Je zult maar eens verrast worden door een flashover over een gewone branduitbreiding. Niet dat je super veel aan een flashover kunt doen maar wel als je hem aan ziet komen!!!
En ga je verkennen en kom je vuur tegen kun je direct wat doen en hoef je niet meer naar buiten om eerst nog een straal te halen

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 8 mei 2004, 11:54:50
Een straal mee naar binnen nemen kan nooit geen kwaad. Als je vuur tegen komt kun je er iets aan doen, en het is ook een stukje terugtocht beveiliging voor je zelf.

Zoals fikkie al zegt, als je een zolderbrand heb kijk je toch ook even in de onderliggende kamers of daar niks aan de hand is. Waarom doe je dat dan niet als je naar beneden de kelder in gaat, de kans op doorslag (afhankelijk van constructie) is daar nog veel groter bij.

Jaap Goos

• Gast
Reactie #44 Gepost op: 8 mei 2004, 12:27:39
Een straal mee naar binnen nemen kan nooit geen kwaad. Als je vuur tegen komt kun je er iets aan doen, en het is ook een stukje terugtocht beveiliging voor je zelf.

Zoals fikkie al zegt, als je een zolderbrand heb kijk je toch ook even in de onderliggende kamers of daar niks aan de hand is. Waarom doe je dat dan niet als je naar beneden de kelder in gaat, de kans op doorslag
(afhankelijk van constructie) is daar nog veel groter bij.

Ja begrijp ik allemaal wel en als ik wist dat het boven de kelder zou branden zou ik ook een straal meenemen, maar jullie zullen het met mij eens zijn dat het dan geen "vluchtige"verkenning meer is. Je gaat dan al met een doel naar binnen.
Bij een vluchtige verkenning wil je er alleen maar achter komen of dat wat jij voor ogen hebt ook daadwerkelijk zo is, en is dat niet zo heb je de gelegenheid om bij te stellen......toch??
Ik denk dat wij trouwen wel allemaal hetzelfde bedoelen maar dat de een het iets anders verwoord dan de ander. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat er tuseen de korpsen onderling gigantische verschillen zijn, dat zou nl. betekenen dat het in Brandweer Nederland niet helemaal goed gaat. Trouwens als je brand en brandweer leest gaat het op het moment niet zo lekker maar dat is een andere discussie.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 8 mei 2004, 13:00:40
We willen ook allemaal hetzelfde als het goed is, namelijk de slachtoffers redden en de brand blussen in dit geval. Alleen de manier waarop kan nog al eens verschillen.

Citaat
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat er tuseen de korpsen onderling gigantische verschillen zijn, dat zou nl. betekenen dat het in Brandweer Nederland niet helemaal goed gaat.

Toch denk ik dat die er wel degelijk zijn. Als ik alleen al in onze regio kijk dan doet elk korps het op zijn eigen manier met zijn eigen procedures. Wat in het ene korps een kleine brand is kan net over de gemeentegrens betiteld worden als grote brand. Ik ben er dan ook nog niet zo van overtuigd dat we het allemaal wel zo goed doen.

Maar goed we dwalen weer teveel af nu. ;)

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 9 mei 2004, 10:02:55
er zit wel degelijk verschil in.
Wanneer er korpsen naar binnen gaan zonder straalen andere met straal vind ik wel een heeeeel groot verschil.

Zijn er de laatste jaren niet genoeg brandweer doden gevallen?

Je kunt toch niets zonder straal??????

Je komt vuur tegen met je vluchtige verkenning en moet dan terug om een straal te halen? wat is dan vluchtig?!?!?!?!?!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 9 mei 2004, 21:22:47
We willen ook allemaal hetzelfde als het goed is, namelijk de slachtoffers redden en de brand blussen in dit geval. Alleen de manier waarop kan nog al eens verschillen.Toch denk ik dat die er wel degelijk zijn. Als ik alleen al in onze regio kijk dan doet elk korps het op zijn eigen manier met zijn eigen procedures. Wat in het ene korps een kleine brand is kan net over de gemeentegrens betiteld worden als grote brand. Ik ben er dan ook nog niet zo van overtuigd dat we het allemaal wel zo goed doen.

Maar goed we dwalen weer teveel af nu. ;)
ik weet nog zonet niet of we veel afdwalen van de discussie.Het blijkt dat naar aanleiding van vragen over de kelderprocedures,er een hoop verschillen zijn in procedures inBrandweer Nederland.

Dus wellicht wordt het eens hoog tijd dat procedures eens tegen het licht worden gehouden,zijn die nog wel van deze tijd of gaan we meer en meer achter de feitten aanhobbelen

Jaap Goos

• Gast
Reactie #48 Gepost op: 9 mei 2004, 21:35:10
Ik vind het wel een grappige discussie. Een "vluchtige "verkenning doe je nooit met een straal.
Als we dan toch de puntjes op de i aan het zetten zijn kan dat hoogstens een normale verkenning zijn.
Ik heb trouwens al aangegeven wat er wel wordt bedoeld met vluchtig.
En ja natuurlijk neem ik een straal mee als ik weet dat het brand boven de kelder, maar dat doe ik met een duidelijk doel, en dat is nou net datgene wat ontbreekt als je een vluchtige verkenning doet.
Jaap

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 9 mei 2004, 21:38:36
voorop gesteld dat procedure heel mooi zijn op papier maar in de praktijk werkt dat altijd net even anders......

laats nog brand gehad als ch rv en stond even later binnen te blussen ;D kan dus eigenlij ook niet maar dit wijkt wel heel erg van het onderwerp af..

Volgens mij is er maar 1 procedure en dat is die in de boeken staat. Hij is denk ik best wel een keer aan vervanging toe maar inieder geval ieder boek dat je openslaat begint met EIGEN VEILIGHEID. En in mijnbeleving kun je niet ergens naar binnen toe waarvan je zeker weet dat het brand of het nu boven beneden of in de kelder is maar dan altijd met straal!