Taxi hapchauffeurs ook voldoen aan nieuwe nieuwe wettelijke normen taxibranche?

Auteur Topic: Taxi hapchauffeurs ook voldoen aan nieuwe nieuwe wettelijke normen taxibranche?  (gelezen 4491 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

medicdriver

  • Gast
Ik vraag mij het volgende al een poosje af:
Als ik het goed begrepen heb zal er binnen een niet afzienbare tijd ook voor de taxichauffeurs geeist worden aan kwaliteitsnormen te voldoen. Wellicht in de vorm van het succesvol afronden van een diploma, specifiek voor het taxi rijden als beroep.

Nu komt het: omdat vanaf het ontstaan van de HAP in NL  de taxibranche er meteen op in speelde, voertuigen en chauffeurs te leveren onder de taxi cao - lees onder de prijs van GGD/particulier ambuzorg cao -  en daardoor veel goedkoper diensten konden aanbieden(meditaxi, medi-expresse , noem maar op) , wat gaat er dan gebeuren wanneer al deze collega's vallend onder de taxi wetgeving verplicht zijn om een taxidiploma te gaan halen, welke in principe niets van doen hebben met het werk van de huisartsenchauffeur???!!!

Vallen de bedrijven als Meditaxi bijvoorbeeld dan ineens niet meer onder de taxi wetgeving??????
Ik bedoel het zou dan niet fair zijn dat deze bedrijven dan wel worden uitgezonderd.  Een bedrijf als Meditaxi zal dan naast specifieke rijvaardigheid ivm ogs, ehbo etc, ook het taxi diploma moeten gaan verzorgen voor diens medewerker- lees taxi chauffeur in eerste instantie en geen chauffeur huisarts-.

ps
Begrijp me niet verkeerd: inhoudelijk is het werk van HAP chauffeur een hele mooie baan, of je nu als taxisjoof dit doet of als uitzendkracht onder ambu cao.
Mijn punt is dat ik vanaf het begin de positie van taxibedrijven enigszins discutabel vind tav het  gebruiken van de taxi wetgeving (en cao) voor het aanbieden van mobiel medisch assisterende functies.




jaja

  • Gast
he Edwin


marco75

  • Gast
Tja Medicdriver, daar heb je een punt.  Maar het lijkt me sowieso een keer tijd worden dat er voor de functie van huisartsenchauffeur een aparte cao; danwel een aparte clausule in de huidige cao word gecreëerd. Het slaat namelijk nergens op dat wij als taxichauffeur betaald worden. Niet dat dat een minder beroep zou zijn maar het is gewoon een ander beroep. Een bakker valt toch ook niet onder dezelfde cao als een slager!!!

Ik denk dat het tijd word dat we ons daar eens hard voor maken, hoewel ik bang ben dat het nog wel eens een hele poos kan duren voordat het vak naar waarde word gewaardeerd. Want zodra het om de centjes gaat...... :(

Aan de andere kant heb ik erg veel plezier in mijn werk en dat is ook veel waard!!!

Groetjes Marco


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Aangezien een hap chauffeur een taxi chauffeur is (ondanks dat de hapchauffeurs dit anders zien), zal deze ook gaan vallen onder de nieuwe regelgeving en dus ook aan de nieuwe kwaliteitseisen moeten gaan voldoen.
Of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren is natuurlijk een tweede...
Persoonlijk lijkt mij het een goede zaak.


Teun

  • Gast
Aangezien een hap chauffeur een taxi chauffeur is (ondanks dat de hapchauffeurs dit anders zien), zal deze ook gaan vallen onder de nieuwe regelgeving en dus ook aan de nieuwe kwaliteitseisen moeten gaan voldoen.

Even voor de duidelijkheid, niet elke Hap-Chauffeur is bij voorbaat een Taxi-Chauffeur. Ik ben namelijk, zoals meerderen met mij, in dienst van de GGD. Sommige chauffeurs rijden naast dit werk ook nog bij de ambulance.

Ik ben het wel met je eens dat degene die wel onder het taxivervoer vallen ook aan de nieuwe kwaliteitseisen moet gaan voldoen.


marco75

  • Gast
Beste Teun, jij bent dus in dienst van de GGD. Maar in hoeverre verschilt de inhoud van jou functie van iemand die onder de taxi-cao valt? Jij vervoert toch ook een huisarts en assisteert indien nodig, of houd de functie hap-chauffeur bij de GGD meer in? Ik ben het namelijk niet helemaal met jou eens dat er aan werknemers die hetzelfde werk doen, verschillende eisen worden gesteld, puur en alleen omdat de één onder de ene en de ander onder de andere cao valt. Eenzelfde situatie deed zich enkele maanden geleden ook voor bij de ambulancediensten. Toen ging het welliswaar om een andere kwestie, namelijk verschil in FLO, maar ook daar werd onderscheid gemaakt tussen werknemers die precies hetzelfde werk doen. In mijn ogen zeer onterecht.
Volgens de wet zijn wij dan wel taxichauffeur maar jij weet (denk ik) net zo goed als ik dat ons werk totaal anders is dan dat van een taxichauffeur.
Het is dan ook zinloos om ons aan de wettelijke normen voor de taxibranche te laten voldoen. De "cursus" die we daarvoor zouden moeten volgen zal volledig gericht zijn op het gewone taxivervoer en zal dus niks toevoegen aan de kwaliteit van hap-chauffeurs.


Simon

  • Gast
Leuke discussie, maar is er iemand die kan vertellen wat de functie-eisen zijn (worden) voor taxi-chauffeur?

Gr. Simon


Teun

  • Gast
:-[Ik zou het niet weten, maar zodra mijn werkgever of branch het nodig vindt dat wij een "cursus" moeten volgen om de kwaliteit te waarborgen hoe relevant of niet relevant deze ook is, ik van mening ben dat je deze maar even moet doen.

Ik denk ook dat je in dat geval aan je eigen toekomst moet blijven denken, want zodra je onverhoopt bij de HAP weg moet, en je hebt deze cursus niet gedaan, dan zul je moeilijk weer aan de bak komen op de reguliere taxi want je bent niet gequalificeerd.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Ik denk dat wanneer de werkgever er voor heeft gekozen de HAP chauffeur uit financieel oogpunt onder de taxi CAO te laten vallen, nu de werkgever ook maar de opleiding tot taxichauffeur voor HAP chauffeurs moet gaan betalen. Toen het financiele voordee, dan nu het nadeel ook. Niet alleen de voordelen plukken van de taxi CAO maar de nadelen niet. Het kan geen kwaad denk ik een opleiding er bij te doen.

Tino


medicdriver

  • Gast
Tino,  dat is ook nu precies wat ik bedoel.  
Mijn ervaring (helaas) is dat er van de zijde van de onderneming (die handig gebruik maakt van de taxi constructie)   deze alleen de voordelen wil.
Wat ook gebeurt is dat  men niet zo consequent is mbt het rijtijdenboekje voor oproepkrachten, maar wel de parttimer/fulltimer afrekent als er vergeten wordt iets in te vullen. Ik vraag mij verder ook af of de politie de hap taxi chauffeurs in het kader van de wet personenvervoer wel genoeg controleert.  Wil "men" verder als taxi chauffeur met de rol van chauffeur huisarts, dan is dat prima, maar dan ook helemaal volledig conform alle wetten en regels die daarop van toepassing zijn. Bovendien alle verplichte cursussen voor taxichauffeurs  betaald door de taxionderneming.  Je zult zien dat dan ineens allerlei slinkse pogingen worden ondernemen om hier onderuit te komen.
Enfin een goede dienst gewenst voor taxi en niet taxi happers. Groeten van Edwin.

 8)