Nek/Rug letsel

Auteur Topic: Nek/Rug letsel  (gelezen 8548 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

LarsAmbu

• Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Gepost op: 25 februari 2010, 17:21:16
Hoi allemaal,
Ik heb even een vraag voor de Ambulancehulpverleners hier.
Stel: Een jongen van 16 valt tijdens de gymles, hij is aan het trapeze zwaaien en valt met vrij hoge snelheid op de rug en hoofd.
Door een rare verdraaiing ligt hij nu opeens op z`n buik en zijn hoofd is naar links toe gedraaid.
Hij klaagt over pijn in zijn nek.
Kan ik dan nadat ik een Ambulance gebeld heb(uiteraard) hem op zijn rug leggen om zijn hoofd vast te houden(lees: zorgen dat hij niet met z`n hoofd gaat bewegen) om verder letsel te voorkomen?
Eventuele op en aanmerkingen zijn welkom O0

Groeten,
Lars

Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2010, 17:25:32
Laten liggen zoals die ligt en proberen zijn hoofd stil te houden (zonder dat je hiervoor het hoofd op enige wijze moet bewegen).

Alleen wanneer de leerling niet zou ademen dan wel zou stikken in braaksel, dan kan je hem draaien.

Op deze wijze voorkom je gemanipuleer wat vervelende gevolgen zou kunnen hebben.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

LarsAmbu

• Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2010, 18:04:14
Laten liggen zoals die ligt en proberen zijn hoofd stil te houden (zonder dat je hiervoor het hoofd op enige wijze moet bewegen).

Alleen wanneer de leerling niet zou ademen dan wel zou stikken in braaksel, dan kan je hem draaien.

Op deze wijze voorkom je gemanipuleer wat vervelende gevolgen zou kunnen hebben.
Strongbow, bedankt voor de informatie! ;D
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------

EdM0

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2010, 18:25:14
Klopt! Zowiezo van een val van hoogte of een rare val rekening houden met nek- en rugletsel. Als de patient zelf klaagt over pijn in de nek lekker laten liggen hoe hij ligt. Eventueel met kleding/schoenen,handen of andere attributen zorgen dat de patient stabiel ligt in afwachting van de Ambu. Goed de patient in de gaten houden en duidelijk maken dat hij zelf ook niet (teveel) moet bewegen.

Nu heb ik gehoord dat zodra iemand valt, je ook al rekening moet houden met eventueel letsel. Dus nooit iemand rechtop zetten of overeind helpen. Ik meende dat dat alleen mag als de patient dat zelf doet (en aangeeft) en geen pijn voelt. Misschien dat iemand dat kan kortsluiten?

Ps. nog geen ambulancehulpverlener ;) wel ehbo'er/bhv'er en verpleegkundige i.o.  Mag dat ook ?  :P

LarsAmbu

• Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2010, 18:28:27
Klopt! Zowiezo van een val van hoogte of een rare val rekening houden met nek- en rugletsel. Als de patient zelf klaagt over pijn in de nek lekker laten liggen hoe hij ligt. Eventueel met kleding/schoenen,handen of andere attributen zorgen dat de patient stabiel ligt in afwachting van de Ambu. Goed de patient in de gaten houden en duidelijk maken dat hij zelf ook niet (teveel) moet bewegen.

Nu heb ik gehoord dat zodra iemand valt, je ook al rekening moet houden met eventueel letsel. Dus nooit iemand rechtop zetten of overeind helpen. Ik meende dat dat alleen mag als de patient dat zelf doet (en aangeeft) en geen pijn voelt. Misschien dat iemand dat kan kortsluiten?

Ps. nog geen ambulancehulpverlener ;) wel ehbo'er/bhv'er en verpleegkundige i.o.  Mag dat ook ?  :P
Mag ook hoor:P
Over dat kortstuiten he, als je geen pijn voelt, kan het dan niet zijn dat bepaalde zenuwen kapot zijn door een bijvoorbeeld wervelbreuk?
Moet je dan als iemand valt niet altijd rekening houden met letsel? ;)

EdM0

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2010, 18:56:53
Goeie vraag! Volgens mij, als iemand geen pijn meer voelt in de nek- of rug (maar wel letsel heeft). Is het goed mis. Dan kan diegene waarschijnlijk bepaalde delen niet meer bewegen (of slecht). Wat ik probeerde te zeggen, is dat als iemand zelf opstaat zonder ergens last van te hebben, je hierbij eventueel wel een ondersteunende taak kan uitvoeren. Dus niet zelf de patient optillen enzo.
Verder zijn zenuwen erg gevoelig dus kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand totaal geen pijn heeft als er wat aan de hand is.

Correct me if i'm wrong  ::)

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2010, 23:51:06
En nog een kleine toevoeging; nader indien mogelijk het so aan de kant van z'n gezicht. Dan is de kans kleiner dat ie ineens een draaibeweging maakt.

LarsAmbu

• Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2010, 00:07:59
Ok! Nog een: wat te doen als het SO in paniek is, en niet rustig te krijgen is? Dat lijkt mij gevaarlijk, ivm plotse bewegingen.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2010, 00:11:31
Verder zijn zenuwen erg gevoelig dus kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand totaal geen pijn heeft als er wat aan de hand is.

Casus ongeval (kettingbotsting), de bestuurder die het minste last had tóch nekstabilistatie gegeven en bleek in het ziekenhuis 2 (!!) nekwervels en 1 rugwervel te hebben gebroken ....

Adrenaline doet héél veel
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2010, 10:28:24
Ok! Nog een: wat te doen als het SO in paniek is, en niet rustig te krijgen is? Dat lijkt mij gevaarlijk, ivm plotse bewegingen.

Don't fight the patiënt. Inpraten en hopen voor het beste  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur