Nek/Rug letsel

Auteur Topic: Nek/Rug letsel  (gelezen 8549 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

LarsAmbu

• Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2010, 16:26:46
Casus ongeval (kettingbotsting), de bestuurder die het minste last had tóch nekstabilistatie gegeven en bleek in het ziekenhuis 2 (!!) nekwervels en 1 rugwervel te hebben gebroken ....

Adrenaline doet héél veel
Ja dat klopt, ik verbaas me er dan altijd over hoe er aan slachtoffer gesleept word door omstanders.
Ik heb er zelf ervaring mee, een meisje had een harde bal keihard in haar nek gekregen en klaagde over pijn.
De LO docent doodleuk met haar hoofd draaien.. :-X
Bleek achteraf niks aan de hand te zijn, behalve een lichte hersenschudding.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------

Tim Van de Cavey

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2010, 17:20:37
Enerzijds: iemand die echte wervelschade heeft zal zelfs in paniek niet gaan lopen schudden met zijn hoofd wegens de pijn, anderzijds inderdaad zo weinig mogelijk manipuleren, het is minder erg dat iemand in paniek loopt te draaien dan dat jij het hoofd ondertussen naar de andere kant gaat wringen. Ook de benadering is een erg goede tip. Bij een autoongeval waar het slachtoffer nog in de wagen zit probeer ik ook steeds langs de voorkant van het voertuig te benaderen, mijn tas op de motorkap te zetten en het slachtoffer te vragen om zich te concentreren op de tas.

Om op het voorbeel van de starter terug te komen, inderdaad proberen te laten liggen, de mensen van de ziekenwagen zullen hem wel draaien in een zogenaamde "blokrol" (zal in NL wel anders heten :p) door 1 hulpverlener het hoofd te laten stabiliseren en de andere het lichaam te laten "rollen" Het belangrijkste is de stand van de handen van degene die het hoofd fixeerd, die mag het hoofd niet meer loslaten tot de halskraag aangebracht is. Ik vind dit persoonlijk een heel moeilijke handeling om vlotjes en mooi in lijn uit te voeren ondanks dat ik het al zoveel gedaan heb, dus als leek proberen te vermijden om deze handeling uit te voeren.

Als je echt niet anders kan dan een slachtoffer met vermoeden van rug/nekletsel te verplaatsen zoals bv bij een brand na een autoongeval, een lek van iets of wat je ook maar kan bedenken: altijd in de lengterichting verlaatsen op deze manier trek je de wervels open en is de kans op het vergroten van de schade minimaal.
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be

EdM0

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2010, 23:52:22
Casus ongeval (kettingbotsting), de bestuurder die het minste last had tóch nekstabilistatie gegeven en bleek in het ziekenhuis 2 (!!) nekwervels en 1 rugwervel te hebben gebroken ....

Bedankt voor de info!

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #13 Gepost op: 6 april 2010, 09:39:42

Om op het voorbeel van de starter terug te komen, inderdaad proberen te laten liggen, de mensen van de ziekenwagen zullen hem wel draaien in een zogenaamde "blokrol" (zal in NL wel anders heten :p) door 1 hulpverlener het hoofd te laten stabiliseren en de andere het lichaam te laten "rollen" Het belangrijkste is de stand van de handen van degene die het hoofd fixeerd, die mag het hoofd niet meer loslaten tot de halskraag aangebracht is. Ik vind dit persoonlijk een heel moeilijke handeling om vlotjes en mooi in lijn uit te voeren ondanks dat ik het al zoveel gedaan heb, dus als leek proberen te vermijden om deze handeling uit te voeren.

Zoals je het hier beschrijft, ga ik er van uit dat je de log-roll bedoelt, inderdaad een goede manier, maar lastig om het écht goed uit te voeren!

Mzzl, d'n Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....

Bart S

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 6 april 2010, 09:44:13
En nog een kleine toevoeging; nader indien mogelijk het so aan de kant van z'n gezicht. Dan is de kans kleiner dat ie ineens een draaibeweging maakt.

En nog een toevoeging op de toevoeging: als je vragen gaat stellen duidelijk maken det het slachtoffer met ja of nee moet antwoorden en daarbij het hoofd stil moet houden. Meeste mensen zijn vaak geneigd om ook met het hoofd te schudden.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 7 april 2010, 00:01:08
En nog een toevoeging op de toevoeging: als je vragen gaat stellen duidelijk maken det het slachtoffer met ja of nee moet antwoorden en daarbij het hoofd stil moet houden. Meeste mensen zijn vaak geneigd om ook met het hoofd te schudden.

Klopt...heb ik v.d. week mogen ervaren. Inzet, eerste ambu, MMT aanvliegend. Planken / spinnen en wat jij zegt, niet vergeten dit te communiceren met s.o.  O0
9 v.d. 10 keer zit er al direct iemand die het hoofd fixeert, maar je hebt helemaal gelijk. Goed punt!

PeterEde

• AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 7 april 2010, 12:09:27

Ja dat klopt, ik verbaas me er dan altijd over hoe er aan slachtoffer gesleept word door omstanders.
Ik heb er zelf ervaring mee, een meisje had een harde bal keihard in haar nek gekregen en klaagde over pijn.
De LO docent doodleuk met haar hoofd draaien.. :-X
Bleek achteraf niks aan de hand te zijn, behalve een lichte hersenschudding.

De opmerking van Jerommeke ging volgens mij over het Adrenalinepeil bij het slachtoffer en niet bij de omstanders. Zelf ook meegemaakt dat iemand na een ongeval rondliep op een gebroken bovenbeen. Het voelde wel wat beurs aan, aldus het slachtoffer. Na een half uurtje (adrenalinerush nam af) kwam de pijn toch echt wel.
Een belangrijk punt in deze casus is dat je het geheel bekijkt. Het ongeval 'leest'en een inschatting maakt van de mogelijke lestels. Het slachtoffer is daarbij 1 van de infobronnen (wat is er gebeurd, waar zit de pijn, hoeveel pijn) Verder ook info van omstanders gebruiken. En zoals aangegeven, bij twijfel spine-in-line en draaien laten gebeuren door professionele hulpverleners.
Geloof niet alles wat je denkt.

LarsAmbu

• Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 22 april 2010, 22:23:07
De opmerking van Jerommeke ging volgens mij over het Adrenalinepeil bij het slachtoffer en niet bij de omstanders. Zelf ook meegemaakt dat iemand na een ongeval rondliep op een gebroken bovenbeen. Het voelde wel wat beurs aan, aldus het slachtoffer. Na een half uurtje (adrenalinerush nam af) kwam de pijn toch echt wel.
Een belangrijk punt in deze casus is dat je het geheel bekijkt. Het ongeval 'leest'en een inschatting maakt van de mogelijke lestels. Het slachtoffer is daarbij 1 van de infobronnen (wat is er gebeurd, waar zit de pijn, hoeveel pijn) Verder ook info van omstanders gebruiken. En zoals aangegeven, bij twijfel spine-in-line en draaien laten gebeuren door professionele hulpverleners.
Ik heb hier zelf ook ervaring mee, hetzij met een gebroken clavicula, links.
Tijdens een wielerkoers gevallen, snelheid lag boven de 50 km/h.
Eerst alleen hoofdpijn, mijn hele helm lag in 2en. Ongeveer 5 minuten later begon ik de pijn vanuit mijn schouder past te voelen.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------

anoes99

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2011, 14:08:06
hallo hulpverleners

Ik heb een vraag
Een aantal jaren geleden heb ik een ongeluk gehad bij de gymles.
Het was een bizzare oefening.  We moesten over een grote valmat heen klimmen die was rechtopgezet en vastgehouden door 2 leerlingen.
aan de achterkant lag ook een mat om op de vallen.
Zelf kwam ik er niet over heen en werd geholpen door een medeleerling en dat ging net iets te hard en kon mij niet opvangen om te vallen. ik ben vanaf ong 2 meter naar beneden gevallen recht op mijn hoofd hoe ik precies gedraaid ben weet ik niet meer.ik gaf gelijk aan dat mijn rug en nek pjn deden, maar de leraar had daar lak aan en trok me aan me arm omhoog en zette mij met een natte handdoek in de kleedkamer. Na nog een keer aan te geven dat de pijn niet te houden was is de concierge er bij gekomen en die heeft de huisarts gebeld en is en goed gehandeld.
Mijn vraag is heeft de gymleraar goed gehandeld of niet.??

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2011, 14:27:36
Anoes een vervelende ervaring. Hopelijk heb je geen blijvend letsel er aan over gehouden.
Of de leraar goed gehandeld heeft is moeilijk te zeggen. Dat hangt van een aantal factoren af.
Het lijkt me niet wijs om die discussie na enkele jaren hier nog te voeren.