Enerzijds: iemand die echte wervelschade heeft zal zelfs in paniek niet gaan lopen schudden met zijn hoofd wegens de pijn, anderzijds inderdaad zo weinig mogelijk manipuleren, het is minder erg dat iemand in paniek loopt te draaien dan dat jij het hoofd ondertussen naar de andere kant gaat wringen. Ook de benadering is een erg goede tip. Bij een autoongeval waar het slachtoffer nog in de wagen zit probeer ik ook steeds langs de voorkant van het voertuig te benaderen, mijn tas op de motorkap te zetten en het slachtoffer te vragen om zich te concentreren op de tas.
Om op het voorbeel van de starter terug te komen, inderdaad proberen te laten liggen, de mensen van de ziekenwagen zullen hem wel draaien in een zogenaamde "blokrol" (zal in NL wel anders heten :p) door 1 hulpverlener het hoofd te laten stabiliseren en de andere het lichaam te laten "rollen" Het belangrijkste is de stand van de handen van degene die het hoofd fixeerd, die mag het hoofd niet meer loslaten tot de halskraag aangebracht is. Ik vind dit persoonlijk een heel moeilijke handeling om vlotjes en mooi in lijn uit te voeren ondanks dat ik het al zoveel gedaan heb, dus als leek proberen te vermijden om deze handeling uit te voeren.
Als je echt niet anders kan dan een slachtoffer met vermoeden van rug/nekletsel te verplaatsen zoals bv bij een brand na een autoongeval, een lek van iets of wat je ook maar kan bedenken: altijd in de lengterichting verlaatsen op deze manier trek je de wervels open en is de kans op het vergroten van de schade minimaal.