Rotterdam-Rijnmond bezuinigt tien tankautospuiten + ander materieel + kazernes weg

Auteur Topic: Rotterdam-Rijnmond bezuinigt tien tankautospuiten + ander materieel + kazernes weg  (gelezen 28139 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Ffebruari%2FBrandweer%20Rotterddam-Rijnmond%20wil%20efficienter%20werken

Brandweer Rotterdam-Rijnmond wil efficienter werken

25 februari 2010

De brandweer in de veiligeheidsregio Rotterdam-Rijnmond wil efficienter werken. En dus worden er mensen en materieel geschrapt.

Dit heeft gevolgen voor zowel het materieel al de teams die worden ingezet. In totaal gaan er tien brandweerwagens uit en vier van de zeven duikteams worden opgedoekt .


De plannen zorgen voor onrust bij het personeel. Maar volgens brandweercommandant Van Strien hoeven er geen mensen uit en gaat het volgens hem 'niet om een bezuinigingsmaatregel'. Van Strien spreekt juist over een verbetering van kwaliteit.

Of het voornemen om mensen en materieel te schrappen wordt goedgekeurd, zal in april blijken. Dan buigen de burgemeesters van de gemeenten in het Rijnmondgebied zich over het plan.





Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
>:D >:D zeker ook aan de hand van rijtijdberekeningen ?
Volgens mij kunnen de grote korpsen zo zelf amper meer een aantal pelotons vormen, laat staan een compagnie.
Het lijkt wel of het toverwoord interregionale samenwerking is.
Hoewel dit op zich goed is, wordt het gebruikt om de korpsen af te schalen en in te krimpen.
Immers, als 1 regio een A wagen of ABH heeft, dan hoeft de andere dat niet en ga zo maar door.
Mijn mening: als er echt stront komt is de brandweer in Nederland straks niet meer in staat iets te betekenen.
Alles draait om zelfredzaamheid van de mensen, maar vervolgens wordt onder die noemer de brandweer uitgemergeld.
Zoals in RR, een duikwagen met 1 man achter de AS aan ??, dat is nu al te ZOT voor woorden. Ik leef met jullie mee.
Hebben ze ook overal de grote kraan al weggehaald, boten, kazernes.
Nou het gaat lekker. Zoals een collega al eens zei: vroeger kwam je de kazerne binnen en had je om 08.15 al pijn in je buik van het lachen. Nu, alleen maar kramp en zure koppies. Onzekere toekomst in een bedrijf dat op een belachelijke manier bestuurd wordt. Kijk eens naar onze zogenaamde belangenbehartigers de NVBR. Vinden alles een goed idee, behalve die dingen waar het echt om gaat.
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Mooi man... de 3 duikteams die overblijven kunnen zich volledg storten op het duiken zodat de kwaliteit omhoog gaat.


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Mooi man... de 3 duikteams die overblijven kunnen zich volledg storten op het duiken zodat de kwaliteit omhoog gaat.

Ja als je dus met je auto in het Hartelkanaal ligt moet je ongeveer 20 minuten je adem inhouden maar daarna wordt je kwalitief hoogstaand gered door een super gemotiveerde duiker want die man zit alleen maar te wachten op duik uitrukken dus die is bijna blij als jij in dat kanaal ligt. één klein probleem... welk mens kan zolang zijn adem inhouden, de afgelopen weken is volgens mij juist toch weer pijnlijk duidelijk geworden dat de aanrijtijden eigenlijk al te lang zijn.

Om nog maar te zwijgen van 10 Tassen weg, afgelopen nacht werd West toch in heel korte tijd leeg getrokken met twee brandjes in Schiedam. Stel je voor dat je dan ook nog eens twee Tassen minder tot je beschikking hebt dan kan je de aanrijtijd in een stadsdeel met betrekkelijk veel oude huizen toch nooit meer garanderen?

Ben benieuwd of de burgemeester er ook zo over na denkt.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
op papier klopt alles.in de 80 er jaren kon een van de grootste havens ter wereld toch ook al zonder brandweerduikers.....
wens de potentiele slachtoffers of ze nou te water raken of vastzitten op de vijfde etage veel overlevingskans....


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Het valt mij op dat vooral de beleidsmakers en hogere managers vinden dat het met minder kan onder het motto : Minder eenheden = meer geld voor de overblijvende  eenheden. En "dus"meer kwaliteit. Bij de vermindering van reserve TAS'n kan ik dat begrijpen, niet elk korps hoeft die te hebben. Dat kan per district weggezet worden. Maar niet in het verminderen van parate TS'n, daarmee kom je weer aan de opkomsttijden en de opschalingsmogelijkheden. Maar ik vraag me vooral af waarom de overlevingskansen bij water ongevallen verslechterd mag worden, en waarom bij medische noofgevallen het wel met minder kwaliteit kan, als de opkomsttijden maar korter worden. Ik doel hiermee op de pilots, waar ook brandweer RR aan meedoet, om bij reanimatiemeldingen uit te rukken en met BASALE reanimatie en gebruik van een AED de overlevingskans van de patiënt te vergroten. Tot de "super gekwalificeerde" ambulanceploegen het overneemt. Inderdaad, die beginnen niks meer als zij na 10 - 15 min. ter plaatse zijn en er geen basale levensreddende hulp is ingezet. Laat dat nu ook gelden voor snelle reddingsacties door duikteams, daar waar oppenvlakteredding niet volstaat. En dat is naar mijn ervaring meestal als een persoon of auto ONDER water is gegaan. Daar wordt de overlevingskans bepaald door het tijdstip aankomst van het duikteam.

Als men in RR vindt dat het vooral moet gaan om de kwaliteit en minder om de opkomsttijd, schaf dan ook de AED inzetten maar af want men maakt zich bijzonder ongeloofwaardig.  Vooral omdat de duiktaak een specifieke brandweertaak is,  terwijl de reanimatietaak een specifieke ambulancetaak en en NIET van de brandweer. De ene "branchevreemde" taak oppakken en de andere branch-eigen taak verminderen/verslechteren is echt weer een managerskunstje.

Ik wil benadrukken dat ik de grote inzet en motivatie van de brandweer-reanimatieteams zeer waardeer. De eerste klap (soms letterlijk) is heel veel meer dan een daalder waard.

Laat de managers eens een oefening meedraaien met de duikers ( In wrak onder donker water) en laat ze daar en poosje zitten, wel met een klein flesje lucht bij zich.

Sterkte allemaal met weer een onrust veroorzakende gedacht.

JAB


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Ik geloof wel dat we met minder de primaire uitruk kunnen verzorgen. Ik vrees echter ook dat op het moment dat er meer aan de hand is en er opschaling noodzakelijk is, er een te zware streep in de regio gaat komen. Schiedam is daar een goed voorbeeld van. Een grote brand en dan 1500 meter verder op een tweede woningbrand. Je moet je niet indenken wat er gebeurt als deze ook groter blijkt te zijn en je hebt ingeboet aan slagkracht.

Ik verwijs wederom naar prof. Wagenaar
http://www.nps.nl/page/programma/424/kunststof/aflevering/detail/3660814/w--a--wagenaar (Helaas is het geluid niet meer online)

Hierin zegt dhr. Wagenaar zoveel als "Bestuurders veroorzaken rampen door hun beslissingen" (Eigen vertaling!!)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Ja als je dus met je auto in het Hartelkanaal ligt moet je ongeveer 20 minuten je adem inhouden maar daarna wordt je kwalitief hoogstaand gered door een super gemotiveerde duiker want die man zit alleen maar te wachten op duik uitrukken dus die is bijna blij als jij in dat kanaal ligt. één klein probleem... welk mens kan zolang zijn adem inhouden, de afgelopen weken is volgens mij juist toch weer pijnlijk duidelijk geworden dat de aanrijtijden eigenlijk al te lang zijn.


Hef dan meteen dat brandweerduiken op en maak een deal met een bedrijf voor het bergen van de lijken. Scheelt ze ook meteen een boel geld en zorgen. :-X


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Hef dan meteen dat brandweerduiken op en maak een deal met een bedrijf voor het bergen van de lijken. Scheelt ze ook meteen een boel geld en zorgen. :-X

Nou die deal met 'een bedrijf' die jij voorstelt kunnen ze volgens mij beter maken met bijvoorbeeld een Falck. Naar Scandinavisch principe de hulpverlening privatiseren. Ik denk dat je voor het geld wat die hele VRR met al zijn dure managers nu kost een hele grote perfect dienstverlenende particuliere organisatie draaiende kan houden met managers die verstand van zaken hebben en professionele hulpverleners met het juiste materieel.


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Nou die deal met 'een bedrijf' die jij voorstelt kunnen ze volgens mij beter maken met bijvoorbeeld een Falck. Naar Scandinavisch principe de hulpverlening privatiseren. Ik denk dat je voor het geld wat die hele VRR met al zijn dure managers nu kost een hele grote perfect dienstverlenende particuliere organisatie draaiende kan houden met managers die verstand van zaken hebben en professionele hulpverleners met het juiste materieel.

Ah, das wel een heel dramatische wending. Ondanks dat je wellicht een punt hebt, er zitten ook grote nadelen aan.
Mijn advies: Stem vast VVD  ;)