Rotterdam-Rijnmond bezuinigt tien tankautospuiten + ander materieel + kazernes weg

Auteur Topic: Rotterdam-Rijnmond bezuinigt tien tankautospuiten + ander materieel + kazernes weg  (gelezen 28329 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Volgens mij is de kans op brand gelijk omdat de meeste branden ontstaan door gedrag van mensen. Voor een pannetje vet maakt het niet uit of hij in een oud pand staat of in een pand dat verleden week is opgeleverd.
<knip>
Top antwoord Palmpie! O0
343, never forget.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Nope klopt als een zwerende vingen ;)

Het idee is dat een brand in een eerdere fase (ontwikkelingsfase) ontdekt wordt en er daardoor minder kans is op grotere incidenten. Immers als een brand ontdekt wordt na overslag spreek je al over een ander soort brand. De doelstelling is dus vroeger detecteren en daardoor mens en dier meer kans te geven en materieel te behoeden voor additionele schade.

Daarbij wordt nog steeds uitgegaan van de standaard brandkromme (waar ook de uitruktijden op gebaseerd zijn). We weten allemaal dat iedere brand zich anders ontwikkeld en dat een brand afhankelijk van de factoren zich sneller of juist trager zal ontwikkelen.

Overigens het zijn geen theoretische modellen (alhoewel dit waarschijnlijk hetzelfde lijstje is als na de bezuinigingsronde Correctie HW131 staat niet in de lijst):

13:10:11 05-03-10         PRIO 1 TS131 HW131 TS221 GALJOOT 15 SCHIEDAM Gebouwbrand Vak: 6062316
         1400999 BRW Rotterdam-Rijnmond ( Monitorcode )
         1400221 BRW Rotterdam-Noord ( Kazernealarm Frobenstraat )
         1400136 BRW Vlaardingen ( Kazernealarm )

13:07:43 05-03-10         PRIO 1 TS141 HW141 TS211 DR. WIBAUTPLEIN 83 SCHIEDAM Gebouwbrand Vak: 6061817
         1400999 BRW Rotterdam-Rijnmond ( Monitorcode )
         1400211 BRW Rotterdam-Noord ( Kazernealarm Laanslootseweg )
         1400141 BRW Schiedam ( Kazernealarm )


Ik heb een plaatje gevonden ergens....

[IMG]http://img188.imageshack.us/img188/1376/materiaalspreiding.th.jpg


Als je er langer over gaat doen of minder slagkracht hebt dan schiet er per saldo dus niets mee op dat je overal rookmelders gaat plaatsen.

En als je buren nu niet hun batterij na afloop vervangen? Krijgen de bovenburen dan de rekening gepresenteerd bij brand doorslag omdat de brandweer in een later stadium (uitslaande vlammen) gewaarschuwd wordt?

Wat vooral op het plaatje opvalt is de verplaatsing van redvoertuigen. Volgens mij staan er nu (volgens het WWW) een RV op de Laanslootseweg en Bosland. Die zijn dus weg in het nieuwe plan. Je zal maar ergens op een balkon staan met de vlammen in je nek in het centrum van Rotterdam... ::)


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Ach dat zal ook wel mee vallen. Immers Schiedam, Frobenstraat  en Mijnsherenlaan  hebben wel een RV en kunnen ook relatief snel in het centrum ter plaatse zijn. Natuurlijk zijn deze voertuigen bedoeld als extra vluchtweg, maar worden daar zelden voor gebruikt (Ze rukken wel uit, maar de effectieve inzet is volgens mij niet groot voor deze taak).

De vraag is wel hoe dat gaat als er een hogere druk op de organisatie komt te staan. Dat zal de tijd moeten leren. Op dit moment is er een standaard uitruk voorstel van 2xTS en 1xRV bij een gebouwbrand. Als je straks tijdens bijv. oud & nieuw meerdere binnenbrand alarmeringen krijgt, zal er een keuze gemaakt moeten worden om een RV wel of niet te laten rijden. Daar ligt denk ik de grote uitdaging. Het "normale everyday work" zal prima gaan met deze indeling. Daarnaast zullen ook incidenten die een zwaardere belasting op het materieelpotentieel leggen, een invloed gaan hebben. Ik denk bijv. aan een zeer grote brand in een bedrijvencomplex. Hierbij worden al snel twee torenstralen ingezet. Hierdoor raak je dus twee RV's kwijt en zal je heel snel een reshuffle moeten laten plaatsvinden om de restdekking op orde te houden.

Overigens speelt deze problematiek natuurlijk nu ook al, alleen duurt het langer voor alle RV's zijn ingezet :) Het blijft uiteindelijk een afweging en een resultaat dat zich in de praktijk moet bewijzen.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!

 Ik heb nog nooit een rookmelder een brand klein zien houden. ;)

kan ook niet, toch wordt dit door sommige mensen echt beweerd,
en daarom kunnen volgens die mensen de bemanning terug naar 4 of mag je er langer over doen, ik geloof niet dat het werkt
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Als je straks tijdens bijv. oud & nieuw meerdere binnenbrand alarmeringen krijgt, zal er een keuze gemaakt moeten worden om een RV wel of niet te laten rijden.
Vrijwillige TS'en met oud en nieuw? ;)
343, never forget.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Zoals in elke regio, wordt ook in een groot deel van de Rotterdamse Regio gewerkt met vrijwilligers. Er vindt hooguit een verschuiving plaats tussen de voertuigen en een paar additionele voertuigen worden weggehaald. Het is op zich wel zonde als hierdoor het VG personeel in aantal op die plaatsen moet krimpen. Blijkbaar is dit het waard. Zelf zet ik mijn twijfels over het effectief en efficient inzetten de afgelopen jaren van het VG potentieel binnen Rotterdam, maar dat is een andere discussie.

Wat de RV betreft (je eigenlijke opmerking) die kunnen natuurlijk niet vervangen worden door een VG TS :) Daarnaast zijn er maar weinig RV in beheer bij de VG (Ik weet alleen van Maassluis). Nogmaals bij extreem weer, extreme calamiteit en grote opschaling voorzie ik hier wel een probleem in de restdekking.

:)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Zoals in elke regio, wordt ook in een groot deel van de Rotterdamse Regio gewerkt met vrijwilligers. Er vindt hooguit een verschuiving plaats tussen de voertuigen en een paar additionele voertuigen worden weggehaald. Het is op zich wel zonde als hierdoor het VG personeel in aantal op die plaatsen moet krimpen. Blijkbaar is dit het waard. Zelf zet ik mijn twijfels over het effectief en efficient inzetten de afgelopen jaren van het VG potentieel binnen Rotterdam, maar dat is een andere discussie.

Wat de RV betreft (je eigenlijke opmerking) die kunnen natuurlijk niet vervangen worden door een VG TS :) Daarnaast zijn er maar weinig RV in beheer bij de VG (Ik weet alleen van Maassluis). Nogmaals bij extreem weer, extreme calamiteit en grote opschaling voorzie ik hier wel een probleem in de restdekking.

:)

En bij evenementen wanneer een deel van de stad verminderd bereikbaar is? Is daar ook nog rekening met gehouden?


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
En bij evenementen wanneer een deel van de stad verminderd bereikbaar is? Is daar ook nog rekening met gehouden?

Voor zover mij bekend wel. Bij een grootschalig evenement worden er (volgens mij) twee "nieuwe" kazernes geopend. Zo een kazerne wordt dan bemand door een BR (Brave Romeo) eenheid bemand door VG. Hierdoor wordt de kazerne dekking tijdelijk fijnmaziger.

Dit is overigens niet nieuw, maar wordt al jaren zo toegepast.

http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/rotterdamrijnmond/pdf/brandbestrijdingseenheid.pdf
http://www.veiligheidsregio-rr.nl/smartsite.dws?id=1371
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://rotterdamrijnmond.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-2047-snelle-interventie-voertuigen.html?archived=0&page=1

Snelle interventie voertuigen?Actueel - Meest gelezen - Archief - Rubrieken

 
23 Maart 2010

In het Algemeen Dagblad van 23 maart (http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/rotterdamrijnmond/pdf/2010-03-23_ad_minder_brandweerkazernes.pdf ) staat een interview te lezen met de algemeen directeur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR), de heer Don Berghuijs. Hierin geeft hij zijn zienswijze op hoe de brandweer de komende jaren zal moeten veranderen om door de bezuinigingsrondes heen te kunnen komen. Opmerkelijk omdat hij in dit interview informatie verstrekt die (nog) niet bekend is bij de medezeggenschap en vakorganisaties en dus ook compleet nieuw is voor het eigen personeel.

Nieuwe manier van communiceren?

Lachend wordt wel eens de grap gemaakt dat alle belangrijke boodschappen worden gecommuniceerd middels het C2000 netwerk. Er wordt wel uitgezonden, maar of het bericht ook wordt ontvangen is maar de vraag. Hiermee wordt verwezen naar het functioneren van de apparatuur.

Een feit blijft dat de VRR niet goed is communiceren. Het 'materieelverdwijningsplan' is hiervan een mooi voorbeeld. De gedachte en presentatie wijze door de regionaal commandant is compleet anders dan door de districtscommandanten of postcommandanten. Hierdoor bestond eerst het idee dat het plan al reeds definitief is, terwijl nu de medezeggenschap nog in de waan wordt gelaten dat ook zij hierop nog invloed en zeggenschap kunnen uitoefenen. Of dat ook daadwerkelijk zo is, valt nog te bezien. Wel is een feit dat het een en ander weer de nodige beroering heeft gebracht onder het personeel.

Ook is een feit dat het niet zal blijven bij het 'materieelverdwijningsplan' en dat er nog meerdere plannen zullen volgen. Het personeel wordt hierbij dus slecht betrokken en krijgt telkens weer een klein gedeelte van het plan te horen.

Snelle interventie voertuigen; SIV of suf?

In het artikel wordt gesproken over snelle interventie voertuigen, afgekort tot SIV (http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/rotterdamrijnmond/pdf/2010_siv_zlz.pdf ). Deze eenheden moeten als eerste het incident bestrijden en zijn slechts uitgerust met twee mensen, in tegenstelling tot de zes mensen waaruit een brandweer eenheid nu bestaat.


Bijzonder is ook dat in de Wet op de Veiligheidsregio's (die nu in het besluitvormingsproces zit), duidelijk staat te lezen dat een brandweereenheid bestaat uit zes mensen en dat hiervan niet kan worden afgeweken.

Strategische reis


Wellicht moet dit interview gezien worden in het teken van de strategische reis. Een visie van brandweer management Nederland over hoe de brandweer zou moeten opereren in 2040. Een verkorte versie van deze strategische reis wordt ook toegepast in onze regio, alleen wordt het dan 'Veiligheid Voorop' genoemd. Een proces met vele ontwikkelgroepen die een bepaald onderwerp verder uitwerken om te komen tot oplossingen en gedachten die natuurlijk stroken met die strategische reis.

Om enig draagvlak te krijgen voor de strategische reis en de gedachten c.q. ontwikkelingen die hiermee gepaard gaan, wordt er op woensdag 24 maart een symposium gehouden, met als passende titel brandweer overmorgen (http://www.brandweerovermorgen.nl/ ). Als voorschot op de ontwikkelingen die dan gepresenteerd worden, kan dit artikel natuurlijk worden gezien als een strategische zet.

Zaterdag 27 maart 2010


Het bestuur van het regionaal platform Rotterdam-Rijnmond organiseert op zaterdag 27 maart (http://rotterdamrijnmond.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-2043-laat-jouw-mening-horen.html ) een bijeenkomst voor alle Brandweer Vrijwilligers in de regio. Tijdens deze bijeenkomst wil zij trachten een gezamenlijk standpunt in te nemen over de ontwikkelingen bij de brandweer in onze regio. Dit soort berichten toont maar weer eens aan hoe belangrijk het is en wordt dat alle Brandweer Vrijwilligers een eenduidige stem laten horen. Kom jij ook?


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl