Rotterdam-Rijnmond bezuinigt tien tankautospuiten + ander materieel + kazernes weg

Auteur Topic: Rotterdam-Rijnmond bezuinigt tien tankautospuiten + ander materieel + kazernes weg  (gelezen 28331 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Zouden de (/alle)) gemeenten de brandweer ook 8% gekort hebben als ze nog rechtstreeks onder de gemeente zouden vallen? ???

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fjuni%2FGemeenten%20stemmen%20in%20met%20bezuinigingen%20Veiligheidsregio

Kleinere brandweerteams stap dichterbij

28 juni 2010

De gemeenten in de regio Rijnmond hebben met overgrote meerderheid ingestemd met de bezuiniging van 4,5 miljoen euro op de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Alleen Brielle, Hellevoetsluis en Middelharnis stemden tegen.

Als gevolg van de bezuinigingen worden er kleinere brandweerteams ingezet bij kleine branden en een aantal kazernes moet fuseren. Door natuurlijk verloop verdwijnen er arbeidsplaatsen. Verschillende plannen moeten nog verder worden uitgewerkt.

Volgens directeur Don Berghuijs zijn de grenzen van bezuinigen wat hem betreft wel bereikt, met name omdat de Veiligheidsregio nog een jonge organisatie is, die vrijwel geen reserves heeft.

Brandweerpost Zwartewaal
Burgemeester Betty van Viegen van de gemeente Brielle is samen met haar collega's uit Hellevoetsluis en Middelharnis tegen de bezuinigingen.

Volgens Van Viegen betekenen de plannen de sluiting van de brandweerpost in Zwartewaal, waarbij de autospuit naar Brielle verhuist. Daardoor komen de aanrijtijden in gevaar.


Reacties

    * Ik ben benieuwd wat je kunt claimen als er iemand overlijd en je kunt aantonen dat dat voorkomen had kunnen worden als er meteen meer getraind personeel aanwezig geweest was. Of komt dat dan weer uit een ander potje?
      Ruud , Vlaardingen 29 juni 2010 om 00:53

    * RIP Brandweerkazernes Bleiswijk en Bergschenhoek
      Anoniem, Lansingerland 28 juni 2010 om 22:03


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Zouden de (/alle)) gemeenten de brandweer ook 8% gekort hebben als ze nog rechtstreeks onder de gemeente zouden vallen? ??? [

Lijtk mij wel, immers dan legt de gemeente toch aan al haar afdelingen een bezuinigingsopdracht op. Er komt toch minder geld binnen en waarom zou de afdeling brandweer dan 0% moeten bezuinigen en de afdeling gemeentewerken daarom 16%  ???
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Lijtk mij wel, immers dan legt de gemeente toch aan al haar afdelingen een bezuinigingsopdracht op. Er komt toch minder geld binnen en waarom zou de afdeling brandweer dan 0% moeten bezuinigen en de afdeling gemeentewerken daarom 16%  ???

Je kan bij bezuinigingen de kaasschaaf methode hanteren, overal wat vanaf halen, of je kan principiële discussies houden over de taken van een gemeente. Als je ziet hoeveel geld gemeentes stoppen in het ontwikkelen / financieren van nieuwe woonwijken, het inhuren van externe adviseurs, enz dan denk ik dat de eerste discussie niet moet zijn of je moet zijn over de bezuinigingen maar over de kerntaken van de gemeente. Ik denk dat veiligheid een van de kerntaken is. Hoe je het ook opschrijft of benoemd, met minder man uitrukken vanuit minder kazernes is een verslechtering van de veiligheid die de gemeente bied aan de burgers. Het kan dan misschien nog wel net acceptabel maar wel een verlaging.
Ik durf te wedden dat er binnen de gemeentes best wel ergens geld weg te halen is waardoor de brandweer niet hoeft te bezuinigen... Voor veel afdelingen is 4,5 miljoen echt geen 8% van hun budget.... ::) :-\ Zie (alleen al rotterdam binnen VRR): http://www.megastadfm.nl/article.php?id=9108


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.vng.nl/smartsite.dws?id=96519


Brandweercommandant nuanceert indianenverhalen. ‘Een veiliger samenleving, ondanks de bezuinigingen’

Uitrukken in kleinere voertuigen met minder personeel. Brandweerchauffeurs die ambulances moeten besturen. Burgers die voortaan zelf verantwoordelijk zijn voor hun brandveiligheid. Commandant Van Strien kreeg zo’n beetje het hele korps over zich heen toen hij zijn maatregelen voor de reorganisatie van de Rotterdamse brandweer aankondigde. Tot de Coolsingel aan toe gaven ze blijk van hun ongenoegen. Hoog tijd voor een flinke nuancering, vindt Van Strien.

Het budget van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, waar de brandweer onderdeel van uitmaakt, wordt gekort met 4,5 miljoen euro: een bezuiniging van 5 procent. ‘Dat geld moet ergens vandaan komen’, zegt brandweercommandant Elie van Strien. ‘Maar dat zijn echt niet alleen bezuinigingen. En de voorgestelde maatregelen hebben hier al helemaal weinig mee van doen, al begrijp ik dat de berichtgeving van de afgelopen tijd anders doet vermoeden.’
Van Strien wil graag nog één keer uitleggen hoe de vork precies in de steel zit. Een verhaal over de brandweer nieuwe stijl dat hij al talloze malen heeft verteld, maar dat op de een of andere manier tot nu toe altijd ondergesneeuwd raakt. ‘Kleinere voertuigen, brandweerpersoneel op de ambulance, burgers verantwoordelijk maken - al die maatregelen zijn onderdeel van een veel groter pakket dat uiteindelijk leidt naar een heel ander concept van de brandweer. Een brandweer die veel meer vraaggericht gaat werken en tegelijkertijd een groter beroep doet op de eigen verantwoordelijkheid van de burger door extra nadruk te leggen op preventie.’
Uiteindelijk leidt dit alles tot een veiliger samenleving en minder uitrukken, daar is Van Strien van overtuigd. Maar hoe is dit te rijmen met kleinere busjes, minder personeel en brandweerlieden die slachtoffers moeten vervoeren?

Kleine busjes
‘Die snelle interventievoertuigen, de “kleine busjes”, worden alleen ingezet in gebieden met weinig uitrukken en een laag risico’, zegt Van Strien. ‘Met andere woorden: gebieden waar weinig vrijwilligers nodig zijn en waar niet vaak brand uitbreekt. Gecombineerd met community safety in de wijk - dus een extra investering in rookmelders en andere brandpreventiemiddelen - hebben we een aantal gebieden uitgekozen waar we een pilot willen starten met de inzet van dit soort kleinere busjes.’
Een wezenlijk onderdeel daarvan is het feit dat de busjes bij het brandweerpersoneel zelf voor de deur staan. ‘Zij hoeven zich dus niet meer te melden bij de kazerne maar kunnen, nadat ze één of twee collega’s hebben opgehaald, direct naar de plek van bestemming rijden’, legt Van Strien uit. ‘Dit levert al snel een tijdwinst op van drie à vier minuten.’
Door het plaatsen van rookmelders wordt een brand bovendien veel sneller opgemerkt. Van Strien: ‘Waar een brandmelding normaal pas na vijftien tot twintig minuten na het ontstaan van een brand wordt gedaan, zijn bewoners nu direct gealarmeerd. Alles bij elkaar kunnen we zo minimaal vijftien minuten sneller ter plaatse zijn en veel beter ingaan op de vraag van de burgers. Want het zal hen een zorg zijn hoeveel man er komt blussen, als de klus maar wordt geklaard.’

De kleine busjes worden alleen ingezet voor kleinere incidenten en buitenbranden. Als blijkt dat er toch ook sprake is van een binnenbrand, dan rukt alsnog een grotere wagen met een grotere bezetting uit. ‘Het is dus absoluut geen vervanging van de tankautospuit’, benadrukt Van Strien. ‘Overigens zijn die kleine busjes uitermate geavanceerd. Het zijn schapen met vijf poten: ze beschikken over een pomp, vijfhonderd liter water met zeer effectieve blusstof en hoge druk.’
Als de pilot slaagt, zijn de eerste busjes in 2012 operationeel.

Dan is er nog de kwestie van de chauffeurs. Veiligheid in het geding: brandweerlieden gaan ambulances besturen, kopten de kranten. ‘Als je het zo leest, klinkt het inderdaad niet erg verstandig’, geeft Van Strien toe. ‘Het zijn twee totaal verschillende disciplines. Het is dan ook absoluut niet de bedoeling om brandweerbestuurders van de ene op de andere dag op de ambulance te zetten. Eerst moet uitgebreid worden onderzocht wat de mogelijkheden zijn en of, ondersteund door opleidingen, een nieuw functieprofiel kan worden neergezet waarbij personen multifunctioneel inzetbaar zijn, dus óók ambulancechauffeurs op de brandweerwagens. We gaan niet over een nacht ijs. Maar als zoiets haalbaar is, dan zou dat toch alleen maar enorme winst betekenen? Ook in de portemonnee, want door de taakstelling moeten ook wij op de kleintjes letten. Meer samenwerking is dan gewoon vereist.’
Zo wil Van Strien op termijn ook de opleidingslocaties van de brandweer en de ambulancediensten samenvoegen, net zoals op sommige plaatsen kazernes kunnen worden samengevoegd. ‘Bepaalde faciliteiten en overheadkosten kunnen prima worden gedeeld.’

Bezuiniging
Taakstellingen, fuseren en kleinere bezettingen - dat riekt toch wel naar bezuiniging en inkrimping. Een gedachte die de brandweerlieden die zich op 22 april massaal naar de Coolsingel begaven om te demonstreren ook moeten hebben gehad; ondanks het feit dat burgemeester Ahmed Aboutaleb hen op het hart drukte dat er geen ontslagen zouden vallen.
Van Strien: ‘Als er personeel verdwijnt, dan zal dat alleen maar gebeuren door natuurlijke afvloeiing en verschuivingen binnen de kazernes. We gaan juist extra investeren in het inzetten van meer beroepspersoneel op plekken met veel uitrukken, zoals Hellevoetsluis. Daarnaast versterken we onze duikteams en steken we meer geld in opleidingen.’
Een bezuiniging van 5 procent is niet niks. Met de extra investering in preventie, de inzet van kleinere busjes, het samenvoegen van kazernes en de samenwerking met de ambulancediensten komt de regio een heel eind.

‘Toch zijn we er nog lang niet’, merkt Van Strien op. Een meevaller is de instemming van het bestuur van de Veiligheidsregio met het voorstel om de taakstelling niet vanaf 2011 op te leggen, maar pas vanaf 2015. ‘Dat scheelt natuurlijk enorm. Zo hebben we langer de tijd om te onderzoeken welke maatregelen hier het best op aansluiten.’
Maatregelen die volgens de commandant overigens al veel langer rondzongen. Ze vormen een onderdeel van het Rotterdamse project Veiligheid Voorop, een voorloper op de landelijke variant de Strategische Reis over het veranderingsproces dat de brandweer tot 2040 te wachten staat: veiligheid aan de voorkant, minder branden en meer burgerbetrokkenheid.
Kortom, de ideeën zijn niet nieuw. De bezuinigingen brachten ze alleen in een stroomversnelling.

‘Not amused’

Cees van Beek, Vakvereniging Brandweervrijwilligers: ‘Oude wijn in nieuwe zakken’
‘Levensgevaarlijk’, zegt Cees van Beek, voorzitter van de Vakvereniging Brandweervrijwilligers in reactie op de plannen van Van Strien. ‘Het is een olievlek die zich over het land verspreid. In Zuid-Limburg gaan ze in kleine busjes met twee man op een melding af, in Almere sturen ze eerst vier man en vervolgens na 18 minuten de rest en ook in Utrecht vinden soortgelijke praktijken plaats. Bij een prio 1 brand, een binnenbrand met slachtoffers, is het onverantwoord om met minder dan zes man uit te rukken.’
Door te sleutelen aan de voertuigbezetting gaan bestuurders volgens Van Beek op de stoel van de wetgever zitten. ‘De burger heeft recht op een bepaald aantal brandweerlieden’, merkt hij op. ‘Wil je daar aan tornen, stel dan een landelijke herijking voor. Daar zijn we inmiddels wel aan toe, maar ga niet eigenhandig van het ene op het andere moment kleinere en zogenaamd snellere wagentjes invoeren met minder personeel. Bovendien zijn de huidige brandweervoertuigen al ontzettend snel. Ik zie het echt als kritiek op ons functioneren. En dan willen ze ook nog kazernes gaan sluiten. Voor mij betekent dat alleen maar meer doden, meer schade en meer kosten. Het klinkt natuurlijk hartstikke fancy die ‘snelle interventievoertuigen’. Ik noem het gewoon oude wijn in nieuwe zakken.’

Gerard Pijnenburg, V&VN Ambulancezorg: ‘Bezuinigingskoorts leidt tot ijlgedrag’
‘Dit moet een slechte 1 aprilmop zijn’, dacht bestuurslid Gerard Pijnenburg van V&VN Ambulancezorg en verpleegkundig centralist op de meldkamer in Arnhem, toen hij van de Rotterdamse plannen hoorde. ‘Even nog had ik de hoop dat de heren Van Strien en Berghuijs op 2 april uit de kast zouden komen om te verklaren dat het allemaal gekkigheid was, maar die hoop is inmiddels vervlogen. Een teken aan de wand dat twee heren met zo’n staat van dienst, die volgens mij in hun brandweerhart heel goed weten wat het brandweervak maar ook het ambulancevak inhoudt, op dit niveau met de beroepsgroepen brandweer en ambulancezorg en plein public menen te moeten communiceren. Een heel zware onderschatting van het vak ambulancechauffeur en eigenlijk ook wel van de chauffeur op de brandweerauto. Blijkbaar leidt bezuinigingskoorts tot ijlgedrag.’
Het meest druk maakt Pijnenburg zich over de suggestie van inwisselbaarheid van beide beroepen. ‘Een chauffeur van een ambulance doet veel meer dan alleen gas geven en sturen. Hij geeft medische ondersteuning aan de ambulanceverpleegkundige, legt medische materialen klaar, prepareert infusen en regelt de zuurstof in. En dat is dan nog maar een kleine greep uit de taken van de ambulancechauffeur. Een brandweerchauffeur heeft daar de opleiding en ervaring niet voor. Bovendien zijn de meeste brandweerlieden vrijwilligers. Die investeren al hun kostbare tijd in het redden van mensen. Van hen kun je niet verwachten dat ze nu ook nog eens een medische opleiding gaan volgen.’

Kamer akkoord

Het rijden met kleinere bezettingen blijft niet alleen een Rotterdams verschijnsel. De afgelopen maanden hebben ook de Tweede Kamer en het ministerie van BZK veelvuldig gedebatteerd over de voertuigbezetting van de brandweer. Een motie van de SP en de PVV over het niet toestaan van afwijkingen van de vaste voertuigbezetting van Brandweervoertuigen werd onlangs door een grote meerderheid verworpen en het ministerie besloot de mogelijkheid om af te wijken van de standaardbezetting van de basisbrandweereenheid vast te leggen in het Besluit Veiligheidsregio’s.
De NVBR ziet deze stap als belangrijke vooruitgang. ‘Dit besluit maakt het mogelijk meer ‘vraaggericht’ uit te rukken naar een melding’, reageert bestuurslid Stephan Wevers van de NVBR. ‘Het past helemaal bij de nieuwe visie van de brandweer op de toekomst, waarin de brandweer haar werk veel meer toespitst op de aanwezige risico’s.’

Sanne van der Most


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fseptember%2FVrijwilligers%20brandweer%20overwegen%20acties

Vrijwilligers brandweer overwegen acties

14 september 2010

De Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV) is het zeer oneens met de voorgenomen bezuinigingsmaatregelen van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) en beraadt zich op dit moment over eventuele vervolgstappen en acties.

Cees van Beek, voorzitter van de VBV, vreest dat de kostenbesparing de veiligheid in de regio onder druk zet. De ondernemingsraad van de VRR heeft twee adviesbureaus ingehuurd die de komende maand onderzoek doen naar de consequenties van maatregelen. De uitkomsten worden eind oktober gepresenteerd.

Als uit het onderzoek naar voren komt dat er inderdaad gevaar ontstaat voor de bewoners heeft de VBV iets in handen om de andere gemeenteraden in de regio mee te krijgen. Eerder dit jaar stemde een ruime meerderheid van de twintig aangesloten gemeenten in met een bezuiniging van 4,5 miljoen euro op de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Enkel Brielle, Hellevoetsluis en Middelharnis stemden tegen.

Motie Middelharnis
De lokale politieke partij VDB'78 diende begin september een motie in waarin de gemeenteraad zich grote zorgen maakt over de positie van de vrijwillige brandweer op Goeree-Overflakkee binnen de VRR. Ze stelt dat de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond te weinig aandacht heeft voor de specifieke omstandigheden van de kleinere gemeenten binnen het samenwerkingsverband. Angst is dat met name dergelijke buitengebieden de dupe worden van de bezuinigingen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406

Kijk we gaan het SIV concept gewoon verpakken in een goede reclame boodschap.
Kenmerken van reclame, laat alleen de positieve kanten zien van het produkt. Benadruk je sterke punten, praat niet over je zwakke kanten. Sluit het af met nog wat voordelen voor de klant en hij zou wel gek zijn als hij het produkt niet koopt.
Ik hoor jullie reacties wel....... 87iujh
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
En wat gaan we doen ZONDER rookmelder en MET SIV? Afwachten?
343, never forget.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
En met rookmelder, met SIV, maar niemand thuis?

Komt er met een SIV ook een TS? SIV=2 TS=6 of 4?


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
In dat filmpje worden citroenen met bananen vergeleken. Hoe kun je nu een situatie met rookmelder vergelijken met een situatie zonder rookmelder? In ieder huis/gebouw zouden dan minimaal een aantal rookmelders opgehangen moeten worden, en dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren. Ik had het nog moeten zien als die SIV bij situatie twee als eerste ter plaatse zou komen ::)

Zo'n SIV is heel leuk voor kleine inzetjes zoals een prullenbakje in brand of een liftopsluiting, maar zodra maar enigzins het vermoeden bestaat dat er meer aan de hand is dan moet er gelijk een TS naar toe. Nu wordt de SIV ter plaatse gestuurd, en als het serieus blijkt te zijn alarmeert men gelijktijdig ook nog een TS. Maar wat moet die SIV bemanning (wel 2 hele personen) nu bij een woningbrand. Naar binnen kan je niet, want je hebt geen back-up, je hebt geen waterwinning, geen pompbediener en niemand die het voertuig bewaakt en je hebt niemand die de buitenkant in de gaten houd. Leuk in de tegenwoordige tijd van agressie tegen de hulpverleners. Dat zal door gebruik van de SIV niet minder worden, omdat de SIV bemanning als het een beetje serieus is zal moeten wachten op een TS. Kortom: er moet nog heeeeel veel gebeuren voordat een SIV met 2 man effectief wordt. Als er 4 man op zouden zitten (voorbeeld Borsele en Terneuzen), dan wordt het alweer een iets ander verhaal, want dan heb je wel iemand die de pomp bedient, op het voertuig past en een back-up, mocht je naar binnen moeten. Maarja, de tijdwinst t.o.v. een TS zal dan afnemen, tenzij die SIV op een beroeps/dagdienstkazerne staat.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406

Laten we beginnen bij de basis, en dat is het brandverloop. Wel of geen rookmelder maakt geen verschil ! Rookmelders melden de brand, maar blussen niet. Daarvoor moet je een bewoner hebben die de middelen, kennis en durf heeft om dat te doen.
In deze video worden een aantal zaken toegelicht. Het huidige brandverloop is niet wat men 20 jaar geleden dacht dat het was. Flashover wordt binnen 3 min bereikt, de temperatuur stijgt sneller en wordt vele malen hoger. Oorzaak de gebruikte materialen in de hedendaagse woningen.
Argument 1. Als het begin van brand in het SIV filmpje deze kamerbrand was geweest, en direkt door de rookmelder was ontdekt was de SIV eenheid nutteloos geweest, ondanks rookmelders, snelle opkomst en geavanceerde technieken en middelen. Zelfs een TS-4 en een TS-6 hadden een flinke kluif gehad aan deze binnenbrand, maar de laatste had in elk geval nog een veilige inzet kunnen doen. In het SIV filmpje was het een vrrijstaande woning, en hoe zou het filmpje aflopen in een etagewoning, of portiekwoning?

2e argument later, of iemand moet me voor zijn. 8)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar