Wat te doen bij een aanrijding - auto

Auteur Topic: Wat te doen bij een aanrijding - auto  (gelezen 5045 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RobbertHaalk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
    • Geld verdienen met je website
Gepost op: 27 februari 2010, 20:18:36
Wat moet je allemaal doen na een aanrijding. Vlak na de gebeurtenis.
Schadeformulier invullen en laten ondertekenen.
Wat moet je bijv. doen als de schade dermate klein is dat je gewoon door kan rijden?




NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2010, 20:27:36
- Kijken of er gewonden zijn,

- evt. politie bellen,

- waar mogelijk rijbaan vrijmaken,

- schadeformulieren invullen,

- evt. foto's maken van de schade/incident der verduidelijking voor vragen naderhand.

- ...


RobbertHaalk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
    • Geld verdienen met je website
Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2010, 20:33:21
Een paar handige tips zijn dat.
De politie komt overigens vanaf 1 januari niet meer langs bij een aanrijding.
http://www.nu.nl/binnenland/2140997/politie-stopt-met-opnemen-blikschade.html


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2010, 20:34:13
De politie hoeft niet meer gebeld te worden, als er alleen blikschade is. De politiecentralist zal ook altijd vragen of het ongeval onderling opgelost kan worden, dus bij ongevallen met alleen blikschade heeft het weinig zin om 112 te bellen.. ;)


Politie stopt met opnemen blikschade

DEN HAAG - De politie komt vanaf 1 januari niet meer naar alle ongelukken waar alleen sprake is van lichte blikschade. Bij een groot deel van de gevallen moeten weggebruikers voortaan zelf de schadeformulieren invullen.
http://www.nujij.nl/politie-stopt-met-opnemen-blikschade.7348317.lynkx


Edit: Robbert, je was me voor!
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2010, 20:39:32
De politie hoeft niet meer gebeld te worden, als er alleen blikschade is. De politiecentralist zal ook altijd vragen of het ongeval onderling opgelost kan worden, dus bij ongevallen met alleen blikschade heeft het weinig zin om 112 te bellen.. ;)
..................................
...................
Dat zal natuurlijk aan de grootte van de schade liggen. Als er her en der brokstukken liggen maar beide bestuurders zijn niet gewond denk ik toch dat politie/VOA gewenst is.  :)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2010, 20:41:11
Dat zal natuurlijk aan de grootte van de schade liggen. Als er her en der brokstukken liggen maar beide bestuurders zijn niet gewond denk ik toch dat politie/VOA gewenst is.  :)

Mits deze niet te veel wegen en het er niet talloos veel zijn, kunnen ze toch gewoon door de bestuurders of door een bergingsbedrijf opgeruimd worden?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2010, 20:46:26
Mits deze niet te veel wegen en het er niet talloos veel zijn, kunnen ze toch gewoon door de bestuurders of door een bergingsbedrijf opgeruimd worden?
Laat ik het dan anders zeggen: bij een grote klapper zou ik graag politie hebben. Al is het maar om ff het verkeer te regelen of om de technische staat van het voertuig van de tegenpartij te bekijken. Overigens denk ik dat bij een bovengemiddeld incident toch al gauw politie tp komt, al is het om ff te vegen.  :)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2010, 21:12:16
Dat zal natuurlijk aan de grootte van de schade liggen. Als er her en der brokstukken liggen maar beide bestuurders zijn niet gewond denk ik toch dat politie/VOA gewenst is.  :)

In principe is ''niet rolbare'' schade voldoende om of een weginspecteur of de politie ter plaatse te krijgen. Zij zullen dan in geval van ''geen letsel'' of ''geen misdrijven'' het laten bij een zogenaamde mutatie of melding. Er word géén rapport opgemaakt. Dit zelfde geld voor aanrijdingen op drukke / grote wegen.
VOA komt (regioafhankelijk) al helemaal niet bij aanrijdingen zonder letsel, in de ene regio is het bij iedere aanrijding met letsel VOA, in de andere regio op verzoek/ na toestemming van een CvD of OvD-P.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #8 Gepost op: 2 maart 2010, 11:10:11
In principe is ''niet rolbare'' schade voldoende om of een weginspecteur of de politie ter plaatse te krijgen. Zij zullen dan in geval van ''geen letsel'' of ''geen misdrijven'' het laten bij een zogenaamde mutatie of melding. Er word géén rapport opgemaakt. Dit zelfde geld voor aanrijdingen op drukke / grote wegen.
VOA komt (regioafhankelijk) al helemaal niet bij aanrijdingen zonder letsel, in de ene regio is het bij iedere aanrijding met letsel VOA, in de andere regio op verzoek/ na toestemming van een CvD of OvD-P.

De komst van de VOA heeft te maken met het feit welke eisen de procureurs-generaal heeft gesteld aan een zogenaamd artikel 6 wvw proces-verbaal. Dit moet worden opgenomen door specialisten. Daar komt dan de VOA om de hoek. Zij zijn hiervoor opgeleidt...en mogen (moeten) pv opmaken en de boel fotographisch (teken technisch) vast leggen alsmede de mogelijke oorzaak achterhalen.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 2 maart 2010, 17:29:42
De komst van de VOA heeft te maken met het feit welke eisen de procureurs-generaal heeft gesteld aan een zogenaamd artikel 6 wvw proces-verbaal. Dit moet worden opgenomen door specialisten. Daar komt dan de VOA om de hoek. Zij zijn hiervoor opgeleidt...en mogen (moeten) pv opmaken en de boel fotographisch (teken technisch) vast leggen alsmede de mogelijke oorzaak achterhalen.

Maar de VOA was er toch ook al voordat het college van PG die eisen had gesteld? En had dan dus andere criteria.

Ik had begrepen dat die eisen omtrent artikel 6 (betrekkelijk) recent pas zijn ingevoerd en dat daarom 'gewone' verkeersdienst medewerkers zijn bijgeschoold, zodat niet voor elke art.6 aanrijding de VOA hoeft op te draven. Maar dat zou ook heel goed regioafhankelijk kunnen zijn natuurlijk.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s