0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.
De politie hoeft niet meer gebeld te worden, als er alleen blikschade is. De politiecentralist zal ook altijd vragen of het ongeval onderling opgelost kan worden, dus bij ongevallen met alleen blikschade heeft het weinig zin om 112 te bellen.. .....................................................
Dat zal natuurlijk aan de grootte van de schade liggen. Als er her en der brokstukken liggen maar beide bestuurders zijn niet gewond denk ik toch dat politie/VOA gewenst is.
Mits deze niet te veel wegen en het er niet talloos veel zijn, kunnen ze toch gewoon door de bestuurders of door een bergingsbedrijf opgeruimd worden?
In principe is ''niet rolbare'' schade voldoende om of een weginspecteur of de politie ter plaatse te krijgen. Zij zullen dan in geval van ''geen letsel'' of ''geen misdrijven'' het laten bij een zogenaamde mutatie of melding. Er word géén rapport opgemaakt. Dit zelfde geld voor aanrijdingen op drukke / grote wegen.VOA komt (regioafhankelijk) al helemaal niet bij aanrijdingen zonder letsel, in de ene regio is het bij iedere aanrijding met letsel VOA, in de andere regio op verzoek/ na toestemming van een CvD of OvD-P.
De komst van de VOA heeft te maken met het feit welke eisen de procureurs-generaal heeft gesteld aan een zogenaamd artikel 6 wvw proces-verbaal. Dit moet worden opgenomen door specialisten. Daar komt dan de VOA om de hoek. Zij zijn hiervoor opgeleidt...en mogen (moeten) pv opmaken en de boel fotographisch (teken technisch) vast leggen alsmede de mogelijke oorzaak achterhalen.