Beste mensen,
We zijn het er overeens, dat aan planken grote risico's verbonden zijn.
We zijn het er ook over eens, dat planken en vaardigheid is die getraind en onderhouden moet worden.
We zijn het er tenslotte overeens dat "bezint eer ge begint" hier zeker van toepassing is.
Waar iedereen aan voorbij gaat, is dat er met richtlijnen geschermd worden die binnen een bepaalde beroepsgroep gehanteerd worden.
Aan de hand van de risico inventarisatie en evaluatie binnen het bedrijf waar ik werk heeft de werkgever vastgesteld over welke competenties BHV'ers moeten beschikken om het wettelijk voorgeschreven nivo van de hulpverlening te kunnen waarborgen.
Binnen de BHV zijn profielen gedefineerd. Een van deze profielen is eerste hulpverlener.
In overleg met de ARBO dienst en andere deskundige is vast gelegd wat de taken van van de EHV'er zijn en welke competenties daarvoor noodzakelijk zijn.
Dit alles is vastgelegd in protocollen die door de directie zijn goed gekeurd.
Door trainingen en periodieke toetsen wordt vastgesteld of ik (nog) competent ben om, de tot mijn taak behorende werkzaamheden, naar behoren uit te voeren.
Ik ben een EHV'er die is zodanig is opgeleid, dat ik competent ben en de mij toebedeelde taken na behoren uitvoer.
Ik ben op dat moment geen ambulancemedewerker die moet werken conform het LPA.
Ik ben op dat moment geen EHBO'er die moet werken conform de richtlijnen van het Oranje Kruis.
En als ik bekwaam ben, dan mag ik zelfs voorbehouden handelingen uitvoeren als ik de dringende noodzaak daarvoor kan onderbouwen. Ik geef toe, het is heeeeeel erg glad ijs als je je daarop gaat begeven.
En als ik mijn handelen aan de rechter moet uitleggen, zal dat eerder in strafrechttermen van "het toebrengen van ernstig lichamelijk letsel" gebeuren dan op basis van LPA, BIG wet, en alle andere regelingen binnen de gezondheidszorg.