Alarmering KNRM door RAC/GMK of KWC

Auteur Topic: Alarmering KNRM door RAC/GMK of KWC  (gelezen 4788 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2011, 16:35:22
Nu we het toch over alarmeringen hebben, weet iemand wat er met deze code wordt bedoeld? is dat werkeleijk een alarm voor de Alfried Krupp?

livep2000
16:31:52 19-07-11PRIO 1 reddingsboot jan en titia visser BORKUMWEG 5 EEMSHAVEN AP:
0400201KNRM Eemsmond (Reddingsboot de Jan en Titia Visser)

 0400209 KNRM Borkum (Reddingsboot)
0401998BRW Veiligheidsregio Groningen (Monitorcode)


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2011, 17:23:01

Stel: je krijgt bij de Kustwacht een melding binnen. Die gaat echt niet vragen: ligt u dichter dan 500 meter onder de kust?
Indien ja, dan moet ik u helaas doorverwijzen.

Als de RAC/GMK zelf reddingboten alarmeert voor SAR op zee of ruim binnenwater, dient ze gelijk ook het KWC in te lichten. Die leidt de boel verder.
In minstens 95% van de gevallen gebeurt die overdracht ook correct.

Dat verhaal wat je schetst met doorverbinden dat zou inderdaad niet moeten gebeuren dat is helder.

Het overdragen kan ik me ook in vinden, maar dat moet de andere kant op ook. want het zou niet zo moeten zijn dat een van de twee instanties(GMK/KWC) alarmeert voor zwemmer X in nood, en 1km verder ligt zwemmer Y en die is ook in nood. maar als een van de twee niet weet dat het betreffende station ingezet is.

Daarnaast kan er vanaf de land kant (GMK) ook een hoop informatie binnenkomen over het incident. kortom info halen en info brengen. lijkt me een goede zaak, maar het maakt het soms wel complexer.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2011, 02:42:02
Het is natuurlijk een dubbel werkingsgebied de eerste kilometer uit de kust. Zowel de Kustwacht als de GMK heeft daar zijn verantwoordelijkheid. Maar vergelijk het maar met de inzet van een KNRM en reddingsbrigade. Binnen het bankengebied opereren zowel de KNRM als de reddingsbrigades. Het belangrijkste is informatie management en hoe ga je daar mee om. Vandaar dat het KWC nu ook de mogelijkheid heeft om reddingsbrigades direct te alarmeren, zodat er een eventueel delay in de kiem gesmoord kan worden.

Jammer is dan wel weer dat de kustreddingsbrigades geen directe communicatie hebben met het KWC, zodat je korte informatiestromen hebt. Zeker als het gaat om onduidelijke locaties. Hier kan vervolgens de GMK dan weer op inspelen, aangezien zij beter op de hoogte zijn van de regionale afspraken, bijzondere lokaties etc. Maar op de GMK is er geen enkel stukje analoog meer aanwezig en het KWC kan geen gebruik maken van de GMS van de regionale meldkamer, zodat er veel heen en weer gebeld moet worden. Tenzij men daar dan C2000 voor gebruikt. Laat een OSC de "command & control" gesprekken tijdens een inzet in het bankengebied voeren op C2000, zodat reddingsbrigade, KWC, GMK en KNRM eenheden mee kunnen luisteren. De kans op passanten hulp in dat bankengebied zal uiterst beperkt zijn.

RR (met dank aan de on-line scanners)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #13 Gepost op: 24 juli 2011, 02:33:26
Bij ons in de regio is het zo geregeld dat, mocht er een melding binnenkomen op de AC, ingeschat wordt of er spoed bij is. Zo ja; zelf KNRM alarmeren en na de melding het KWC bellen en informeren. Geen spoed; KWC bellen en deze alarmeren eventueel de KNRM. Het is dus een kwestie van snelheid in alarmeren en niet wie er verantwoordelijkheid is. Tenminste, zo is het hier geregeld (RR).

Alhoewel bovenstaande heel weinig gebeurd. De meeste meldingen gaan rechtstreeks naar het KWC. En dan werekt het dus andersom; KWC alarmeerd en neemt daarna telefonisch contact op met de GMK (via directe lijn).
Met vriendelijke groet, Arlé  


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 24 juli 2011, 12:14:09
In Flevoland/Gooi- en Vechtstreek alarmeert het RAC de reddingsboten als een melding bij hen binnenkomt en stelt soms de kustwacht met een zo sumier mogelijke informatie tzt op de hoogte. Dat ziet er dan zo uit: "Er is een boot in nood op het IJmeer". Daar kun je dus niets mee. Geen naam, geen positie, zelfs weet je niet of je naar een zeil- of motorboot moet zoeken.

Afgelopen woensdag werd Almere gealarmeerd: "PRIO 2: ALBERTUS ADRIANA IJMEER ALMERE SCHIP IN NOOD (STUURLOOS) (AANTAL PERSONEN IN OBJECT WS: X)" .  Omdat de kustwacht na 10 minuten nog niets wist en de Blizzartd al op het IJmeer was , RAC maar gebeld. Die vertelden dat ze gealarmeerd hadden voor een bavaria38 die stuurloos zou zijn voor het Block van Kuffeler (Kuil van Marken). Even later had de Blizzartd de boot gevonden, die niet stuurloos was, maar motorpech had.Daarom wilden ze hulp bij het binnenvaren van Lelystadhaven (Kustwacht: we hebben nog steeds niets gehoord van de Adriana). Op verzoek van Menno belde ik nogmaals met het RAC omdat het een beetje sneu zou zijn als Almere voor niets naar Lelystad zou varen. Toen kon men mij daar meedelen dat Almere besloten had niet te gaan varen omdat het te ver uit hun gebied was.

Andersom licht te KW wel de RAC's altijd in. Die dan ook prompt nog een keer alarmeren.


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #15 Gepost op: 28 juli 2011, 11:27:50
Andersom licht te KW wel de RAC's altijd in. Die dan ook prompt nog een keer alarmeren.
 

Ik ken voorbeelden waar dit juist andersom is, maar ik denk dat je dat blijft houden dat is het nadeel van 2 instanties die dezelfde eenheden kan alarmeren.

het feit is nou eenmaal dat het zo is dat er twee instanties zijn die een reddingsboot kunnen alarmeren, en bij alle twee de partijen kan de meest up to date informatie vandaan komen. de ene keer is de info van het KWC en de andere keer van een RAC/GMK.

wat er voorkomen dient te worden is dat men elkaar niet informeert of telaat, en dat gebeurt op meldkamers/KWC nog weleens omdat de informatie soms heel snel elkaar opvolgt of dat er meerdere incidenten tegelijk zijn.je kan me niet wijs maken dat niemand zijn best doet, verbeterpunten zijn er vanaf de zijkant altijd. maar als je verkering hebt met moet je wel met elkaar blijven praten en niet alleen zoenen. anders is er nooit een huwelijk aanstaande toch......???