SAR Liaison Kustwacht (KNRM)

Auteur Topic: SAR Liaison Kustwacht (KNRM)  (gelezen 28566 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 19 augustus 2010, 20:01:45
Ik heb weleens van een OVD-RWS gehoord en die zouden dan rijden in VW golfjes, hebben we het dan over hetzelfde?

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 19 augustus 2010, 21:43:44
Hoe zit het bij de politie......ik heb geleerd dat er voor incidenten op het water ook een OvD - Watermagement beschikbaar zou zijn?

mike

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 19 augustus 2010, 21:49:38
Ik heb weleens van een OVD-RWS gehoord en die zouden dan rijden in VW golfjes, hebben we het dan over hetzelfde?

Deze OVD komt ter plaatsen bij grotere calamiteiten op de snelweg. Deze staan in directe verbinding met de OVD-P(in Amsterdam in ieder geval).

gr
Mike

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #54 Gepost op: 19 augustus 2010, 22:55:04
Deze OVD komt ter plaatsen bij grotere calamiteiten op de snelweg. Deze staan in directe verbinding met de OVD-P(in Amsterdam in ieder geval).

Vroeger, toen ik regelmatig meeluisterde met de KLPD (een gevoel van weemoed overmeestert mij bijna), sprak men regelmatig van een "kantonnier". Is dat hetzelfde, of is een OvD-RWS hoger in rang?

Koos Grandioos

• Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 19 augustus 2010, 22:57:20
De KNRM beschik wel over speciaal opgeleide mensen die deelnemen aan het CoPI. Een zogenaamde SAR liaison.
Zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=37186.0
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 19 augustus 2010, 23:47:44
Op misterieuze wijze is mijn geniale posting bij het topicsplitsen verdwenen. Ik zal kijken of ik 'm nog eens op kan hoesten.

De joke Dijkstra speelde vandaag een soort van OVD te water. Alle reddingsboten zaten op nul (heb ik niet opgenomen, maar wel meegeluisterd), een paar RWS boten en de RP42 op 67 en alles wat aandacht nodig had werd via de JD geregeld. Er was voldoende te doen, een onwelwording met reanimatie, diverse aanvaringen en omgeslagen bootjes...

Henk

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #57 Gepost op: 20 augustus 2010, 00:18:27
Toch leuk, al die OvD's 0098

Naast de OvD's van de drie standaard disciplines zijn er o.a.:
De OvD-Rail, algemeen leider van spoorbeheerder ProRail
De OvD-Water, een liaison vanuit rijkswaterstaat of een waterschap, belast nautisch verkeersmanagement, beheer waterkwaliteit en beheer waterkwantiteit en waterkeringen.*
De ODHM, officier van dienst havenmeester van het havenbedrijf Rotterdam
De OvD-RB / OvD-Red vanuit de reddingsbrigades.
De OSC (op afstand, niet in copi) ihkv SAR
SAR liaison vanuit de KNRM in het Copi
OvD-RWS van rijkswaterstaat houdt zich bezig met verkeer, deze houdt zich niet bezig met de natte tak van RWS
Liaisons vanuit defensie kunnen ook nog deelnemen aan het Copi.

* wie er over SAR gaat is in samenspraak met de OvD-B, aldus het vademecum incidentbestrijding op het water

Je mag wel op je blote knieën bidden dat er geen incident gebeurt waar al deze partijen aan bod komen, want dat wordt een CoPI van jewelste 0098

Vroeger, toen ik regelmatig meeluisterde met de KLPD (een gevoel van weemoed overmeestert mij bijna), sprak men regelmatig van een "kantonnier". Is dat hetzelfde, of is een OvD-RWS hoger in rang?

Een kantonnier is de huidige weginspecteur. Een OvD is inderdaad hoger in rang. Overigens volstaat de term kantonnier ook niet meer, want de taak is van onderhoud eigenlijk verschoven naar beheer. Vrijwel al het onderhoudswerk wordt door onderaannemers gedaan tegenwoordig.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 20 augustus 2010, 07:16:52
Wanneer is een "OvD-KNRM" nodig? In principe opereert de KNRM alleen op SAR-wateren waarbij de coördinatie niet door de veiligheidsregio wordt uitgevoerd maar door de Kustwacht.
Pas bij de overgave van slachtoffers op het land, wat wel gecoordineerd wordt door de veiligheidsregio, kan een liaison Kustwacht/KNRM handig zijn, wat ook gebleken is bij onze oefening "Livex" van vorig jaar.

Verder is het niet erg dat er meerdere OvD-R'en zijn, want ik kan mij niet zo snel een incident bedenken waarbij een OvD-R(eddingsbrigade), OvD-R(ail) of een OvD-R(ijkswaterstaat) tegelijk aanwezig zullen zijn.

Het is niet dezelfde, het is iemand met een leindinggevende functie (dus zowel ,,koud" als ,,warm").

water-spotter

• Forum gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 20 augustus 2010, 11:35:25
zijn de sar liaisons al in dienst gesteld dan ?
En hoe werkt het ? qua inzetbaarheid,
hulpdiensten-spotter