Wanneer is een "OvD-KNRM" nodig? In principe opereert de KNRM alleen op SAR-wateren waarbij de coördinatie niet door de veiligheidsregio wordt uitgevoerd maar door de Kustwacht.
Pas bij de overgave van slachtoffers op het land, wat wel gecoordineerd wordt door de veiligheidsregio, kan een liaison Kustwacht/KNRM handig zijn, wat ook gebleken is bij onze oefening "Livex" van vorig jaar.
Verder is het niet erg dat er meerdere OvD-R'en zijn, want ik kan mij niet zo snel een incident bedenken waarbij een OvD-R(eddingsbrigade), OvD-R(ail) of een OvD-R(ijkswaterstaat) tegelijk aanwezig zullen zijn.
Het is niet dezelfde, het is iemand met een leindinggevende functie (dus zowel ,,koud" als ,,warm").
Wat de OVD-KNRM betreft (eigenlijk heet die persoon SAR-liaison en misschien moesten we dat ook maar zo houden) het volgende.
Je hebt helemaal gelijk. De Kustwacht is en blijft verantwoordelijk voor de uitvoering van SAR-activiteiten op zee en ruim binnenwater.
De SRA-liaison is daar ook niet voor bedoeld.
Deze wordt bij grotere incidenten toegevoegd aan het Copi om met zijn kennis van SAR-operaties te kunnen meepraten op de grens van land- en watereenheden.
Je kunt je voorstellen dat bijvoorbeeld bij het beslissen over een aan te wijzen aanlandingsplaats windrichting, stroming, golfhoogte e.d. van invloed is.
Die kennis mag je bij de landeenheden niet verwachten.
Voor zover ik weet communiceert de SAR-liaison als enige vanuit het Copi rechtstreeks met een evt. OSC. Of dat gaat via marifoon of C2000 is me niet bekend.
Zo zijn er vast en zeker een heel aantal onderwerpen waarbij de inbreng van een SAR-liaison nuttig kan zijn.
Ik geloof niet dat zich al een dusdanig groot incident heeft voorgedaan dat een SAR-liaison is ingezet, maar dat kan ik mis hebben.
Wat de inzet betreft: volgens mijn informatie zal bij Grip-1 een (uiteraard niet op een van de boten meevarende) vrijwilliger van een van de betrokken reddingsstations worden toegevoegd. Bij Grip-2 of hoger komt er iemand van het hoofdkantoor KNRM uit IJmuiden of van de Kustwacht.