SAR Liaison Kustwacht (KNRM)

Auteur Topic: SAR Liaison Kustwacht (KNRM)  (gelezen 28270 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #70 Gepost op: 20 augustus 2010, 18:36:15
Maar als je het lijstje zo bekijkt is het toch eigenlijk gewoon k*t geregeld dat er vanuit de 'natte' kant relatief veel liaisons zijn die in het CoPI kunnen worden getrokken...

Dat is inderdaad een lastige keuze voor de Leider CoPI; wie kan de waterpartijen het beste vertegenwoordigen? Wie adviseert hem daarover en op basis van wat?

Aan de andere kant is het ook een keuze om de 'natte' kant door een 'gewone' OvD te laten vertegenwoordigen. In Dordrecht gebeurde dit toen ik bij de DRB zat bijv. door de OvD-B omdat de DRB dmv een convenant een "brandweereenheid" was. In Kennemerland zou dit door de OvD-G kunnen gebeuren omdat de brigades het meeste met deze kolom samenwerken. Het betekent wel meer investering in een (herhaalde) kennismaking tussen de OvD's en de brigades, zeker wanneer er weinig ervaring in samenwerking is.

ondanks onze grotere CoPI-container met 10 zitplaatsen (excl werkplekken IC en plotter) proberen ook wij het beperkt en overzichtelijk te houden


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #71 Gepost op: 20 augustus 2010, 19:28:41
Maar de problemen waar je bij de genoemde ideeën op stuit is dat er allemaal verschillende diensten aan verbonden zijn. Zo heeft een OvD-RB wel gezag binnen de reddingsbrigade, maar kan alleen adviserend richting bijvoorbeeld de kustwacht of rijkswaterstaat zijn.

En wanneer men OvD's van andere kolommen gaat gebruiken stuit je ook op een stuk ervaring die mist; een OvD-G kan prima als leidinggevende zijn een incident met verschillende gewonden op het strand... hij kan moeilijk leiding gaan geven aan een waterongeval of een SAR-operatie. En andersom natuurlijk ook.

De insteek achter de OvD-RB is dat hij de inzet van de reddingbrigade coordineerd met specifieke kennis van materiaal en het kennen en kunnen van de manschappen. De RB is natuurlijk actief binnen meerdere 'kolommen' waarbij de OvD-RB dan in multidiciplinar overleg bepaald hoe de eigen mensen en spullen worden ingezet.

En er is dacht ik een voorstel gedaan vanuit RN om de SAR liaison functie te combineren met de OvD-RB, dus leidinggevend naar de RB en laison voor de Kustwacht. Dan heb je al 1 centraal iemand in het COPI voor de waterreddingsdiensten. En misschien kan iemand het e.e.a. vertellen over wat nou de taak van die OvD-water is, wellicht is dat compleet anders dan de andere 2?


sylvester1986

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 20 augustus 2010, 19:48:20
Misschien wel, maar in SITRAP's/CEDRIC proberen we zoveel mogelijk af te korten.

Misschien een domme vraag, maar wat is CEDRIC?
SITRAP ken ik dan weer wel.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #73 Gepost op: 20 augustus 2010, 19:52:44
Misschien een domme vraag, maar wat is CEDRIC?
SITRAP ken ik dan weer wel.

Het crisis management systeem dat middels het landelijke project Necentrisch Werken wordt ingevoerd, zie www.crisisplein.nl en natuurlijk http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,39695.0.html en http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,28400.0.html


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #74 Gepost op: 20 augustus 2010, 19:55:58
En misschien kan iemand het e.e.a. vertellen over wat nou de taak van die OvD-water is, wellicht is dat compleet anders dan de andere 2?

De OvD-Water, een liaison vanuit rijkswaterstaat of een waterschap, belast nautisch verkeersmanagement, beheer waterkwaliteit en beheer waterkwantiteit en waterkeringen.*

* wie er over SAR gaat is in samenspraak met de OvD-B, aldus het vademecum incidentbestrijding op het water

In principe dus beheersmatige zaken, maar afhankelijk van het incident kan deze zich ook met SAR bemoeien.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #75 Gepost op: 20 augustus 2010, 20:01:12
Maar de problemen waar je bij de genoemde ideeën op stuit is dat er allemaal verschillende diensten aan verbonden zijn. Zo heeft een OvD-RB wel gezag binnen de reddingsbrigade, maar kan alleen adviserend richting bijvoorbeeld de kustwacht of rijkswaterstaat zijn.

En wanneer men OvD's van andere kolommen gaat gebruiken stuit je ook op een stuk ervaring die mist; een OvD-G kan prima als leidinggevende zijn een incident met verschillende gewonden op het strand... hij kan moeilijk leiding gaan geven aan een waterongeval of een SAR-operatie. En andersom natuurlijk ook.

De insteek achter de OvD-RB is dat hij de inzet van de reddingbrigade coordineerd met specifieke kennis van materiaal en het kennen en kunnen van de manschappen. De RB is natuurlijk actief binnen meerdere 'kolommen' waarbij de OvD-RB dan in multidiciplinar overleg bepaald hoe de eigen mensen en spullen worden ingezet.

Vandaar dat er dan dus wel een goed mandaat geregeld moet zijn. Waar alle relevante partijen hun pootafdruk onder zetten. Anders wordt het een generaal zonder troepen en daar kun je m.i. niet veel mee.

Als die die verschillende functies combineert en je hebt daardoor de mogelijkheid om te investeren in opleiding, dan kun je zo'n functionaris ook kennis bijbrengen van de verschillende disciplines. Voor mijn part wordt het een functionaris die ook in de koude fase een functie krijgt (in de veiligheidsregio), waarbij hij (m/v) input kan leveren voor planvorming, OTO, risicobeheersing, enz. \

Qua competenties is het denk ik niet zo moeilijk te combineren. Alleen dat mandaat zie ik er nog niet zo snel van komen 0098
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #76 Gepost op: 21 augustus 2010, 01:19:12
De Joke Dijkstra als OvD te Water??? Waar baseer je dat op Henk? Ik kan me niet herinneren, dat ik contact heb gehad met de Joke Dijkstra en absoluut daar ook geen feed back van ze heb gehad. De P42 stuurde alle nautische KLPD en RB eenheden aan via C2000, ondersteunt door de Charlie 01 indien er multi werd ingezet.

RR (Maar misschien heb je het over de Sail Out)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,37849.msg796641.html#msg796641


Henk


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #77 Gepost op: 21 augustus 2010, 10:10:12
Is onderstaande topic overeenkomstig met wat hier nu besproken wordt?

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,15933.0.html


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #78 Gepost op: 21 augustus 2010, 11:23:55
Is onderstaande topic overeenkomstig met wat hier nu besproken wordt?

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,15933.0.html

Nu ja, overeenkomstig, het oudere topic gaat in principe over de rol van een operationeel leidinggevende voor reddingsbrigades ("OvD-R(B)").
Dit nieuwere topic is volgens mij gestart over de rol van een operationeel leidinggevende voor KNRM-eenheden, of eigenlijk een vertegenwoordiger daarvan in een CoPI.
De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van beide leidinggevenden zijn dan ook inherent aan de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de beide organisaties.
Omdat de werkzaamheden en werkgebieden van beide soorten organisaties dicht bij elkaar liggen, en helaas ook veel door elkaar lopen, zie je in beide topics dezelfde discussies tegenkomen.

Ik kan snappen dat buitenstaanders het onderscheid niet zien, helaas lijkt het alsof de betreffende organisaties het zelf ook niet meer zien...

Of en hoe beide topics samengevoegd moeten worden is dan ook een lastig punt. Als je ze samenvoegt dan spitst de discussie zich toe op de overeenkomsten en verschillen tussen leidinggevenden van beide organisaties, en niet meer op hoe beide functies apart georganiseerd moeten worden (want ik vind dat je niet zomaar iemand "OvD" kunt noemen, daarvoor zijn functiebeschrijvingen, profielen, werving/selectie, opleiding en ervaring voor nodig).
Als je ze niet samenvoegt is het als moderator (of beheerder), zeker als je geen insider bent, lastig om de discussies te onderscheiden en bij te sturen.

dus ik snap dat jullie hiervoor een aparte moderator zoeken, en dan nog liefst een objectieve/neutrale ook (mission impossible)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #79 Gepost op: 22 augustus 2010, 04:23:59
Even voor de duidelijkheid: de SAR liason kan geleverd worden door de KNRM maar vertegenwoordigd de Kustwacht.Ook de kustwacht levert SAR liasons maar heeft niet voldoende personeel beschikbaar om 24/7 het hele kustwacht gebied te vertegenwoordigen.
Het mooie van een KNRM SAR liason is dat deze niet alleen nautische en SAR ervaring heeft maar ook lokale vaarwater kennis heeft. O0