Sorry bij voorbaad dat ik weer een domper op de enthousiaste verhalen kom plaatsen, maar we zouden ons om te beginnen eens moeten houden (met name de kustwacht) aan de conclusies die zijn getrokken binnen de commissie waterrand naar aanleiding van een aantal grootschalige incidenten over waar een OSC aan moet voldoen en dat is niet in de eerste plaats zijn opleiding, maar veel meer zvan invloed zijn de omstandigheden en mogelijkheden van de boot waarop deze OSC zit.
Gewenst is een overdekte, stabiele boot met liefst een plottafel en goede verbindingsmiddelen.
De OSC is ter plaatse, maar doet zelf niet mee aan de actie. Houdt de verrichtingen bij van de eenheden, plot de voortgang van de af te zoeken gebieden en brengt de Kustwacht op de hoogtre van de ontwikkelingen via een sitrap op een ander kanaal dan waarop gewerkt wordt.
Dit pen ik uit mijn hoofd op maar kennelijk is daar zo weinig bekendheid aan en turend gegeven dat ik al blij ben aan als aan één voorwaarde van het bovenstaande voldaan wordt.
De OSC is vaak:
onverstaanbaar, nog lang niet ter plaatse al OSC gemaakt, in een open boot en doet zelf vrolijk mee aan de actie. Regelmatig maak ik mee dat de kustwacht op 67 meefietst en zich toch in het strijdgewoel gaat mengen.
Met andere woorden, je kan nog zo goed opgeleid zijn, als je bij het uitvaren je nog niet eens bij de al zoekende eenheden gevoegd hebt in een open bootje, al sturend en turend onverstaanbaar de coördinatie op je moet nemen, kun je nog zo goed opgeleid zijn maar dan ga je het niet redden er een mooi actie "zo uit het boekje" van te maken.
Henk