Ha die Henk, altijd even enthousiast als het over anderen gaat
De OSC heeft zeker niet het 'commando' over de SAR operatie, dat blijft ten alle tijden de SMC (Den Helder Rescue)
De OSC handelt in opdracht van de SMC.
De compententies OSC staan beschreven in de IAMSAR en OPPLAN SAR.
Belangrijkste compententie die de SAR liason meebrengt in de COPI trekhaakbak is SAR en Nautische expertise want die ontbreekt meestal totaal in het COPI.
Ongetwijfeld heeft Henk voorbeelden waar het allemaal niet goed ging maar gelukkig heeft de functie OSC zich al jarenlang wereldwijd bewezen.
Waar zeg ik dat de OSC het commando heeft?
Ik heb weinig voorbeelden dat de coördinatie goed ging. De actie van 5 mei 2008 (een zoekactie naar een onder water verdwenen matroos) liep dusdanig uit de hand dat dit aanleiding vormde om dit als voorbeeld hoe het niet moet te gebruiken in de Commissie waterrand.
Dat het wel goed kan gaan werd later bewezen in Urk. Een goed verstaanbare rustige OSC, stilliggend in het zoekgebied, die goede communicatie onderhield met de overige eenheden. Nog wat verschil van inzicht wie bepaalt wanneer SAR ophoudt en bergen begint, maar een kleinigheidje hou je altijd.
Ik speel dit spel al meer dan 25 jaar mee en denk dus over enige ervaring te mogen beschikken. De commissie waterrand werd niet in het leven geroepen omdat "de functie OSC zich al jarenlang wereldwijd zo goed had bewezen" en zo lekker kon functioneren in al die regio's die ineens het water gingen ondekken.
Ik ben niet tegen de opleiding, maar vind niet dat je daarmee klaar bent en er dus allemaal goede acties uit voort zullen komen. Een goed OSC is niet alleen goed opgeleid, maar de opsomming in mijn vorige posting, daar moet ook aan voldaan worden.
Ik ben niet zo gauw tevreden "als ie maar goed opgeleid is".
En Stormvogel, dat is precies zoals het zou moeten, een grote stabiele boot en die heb je hier ook. Ik vind de Frans Verkade stabiel genoeg. En als er echt wat aan de hand is komt er een grote boot van de KLPD uit Leliestad of Amsterdam. Het gebeurt helaas veel te weinig dat daar zoals je zegt een KNRM'r opstapt. Je zegt "de kleine binnenwateren", maar reken je daar het Marker en IJsselmeer dan ook onder?