SAR Liaison Kustwacht (KNRM)

Auteur Topic: SAR Liaison Kustwacht (KNRM)  (gelezen 28716 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #30 Gepost op: 21 maart 2010, 18:22:45
Dit is m.i. ook weer zo'n mooi thema waar Reddingsbrigade en KNRM en elkaar goed zouden kunnen versterken.

De reddingsbrigade is bezig met de OvD-Red, in eerste aanleg bestemd voor optreden van de rampenvloot in overstromingsgebied (als ik het goed heb begrepen).
De Kustwacht wil (via de KNRM) een SAR liaison realiseren, om de link te vormen tussen de OSC en het CoPI bij incidenten in SAR gebied.

Ik begrijp dat het 'kunstje' wat beide functionarissen moeten uitvoeren niet hetzelfde is, maar alsnog is dit volgens mij mooi te combineren. Het belangrijkste waar de functionarissen over moeten beschikken is de kennis over watergerelateerde incidenten; in het bijzonder kennis over de (natuurlijke) omstandigheden en werkprocessen die daarbij een rol spelen. De kennis over SAR zal ook goed van pas omen bij overstromingsgebied (optreden rampenvloot), of grootschalige waterincidenten die zich niet in Kustwachtgebied bevinden. En kennis over overstromingsgebied zal op zijn beurt weer van pas komen bij SAR incidenten.

De exacte rol die de functionaris dan heeft is dus afhankelijk van het incident (wel of niet SAR gebied, wel of niet optreden rampenvloot), maar dat geldt in principe voor elke OvD.


Maar goed, Nederland heeft kennelijk twee waterhulpverleningsorganisaties nodig die niet samen kunnen (bestuurlijk dan hè ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #31 Gepost op: 21 maart 2010, 18:38:04
Dit is m.i. ook weer zo'n mooi thema waar Reddingsbrigade en KNRM en elkaar goed zouden kunnen versterken.

De reddingsbrigade is bezig met de OvD-Red, in eerste aanleg bestemd voor optreden van de rampenvloot in overstromingsgebied (als ik het goed heb begrepen).
De Kustwacht wil (via de KNRM) een SAR liaison realiseren, om de link te vormen tussen de OSC en het CoPI bij incidenten in SAR gebied.

Ik begrijp dat het 'kunstje' wat beide functionarissen moeten uitvoeren niet hetzelfde is, maar alsnog is dit volgens mij mooi te combineren. Het belangrijkste waar de functionarissen over moeten beschikken is de kennis over watergerelateerde incidenten; in het bijzonder kennis over de (natuurlijke) omstandigheden en werkprocessen die daarbij een rol spelen. De kennis over SAR zal ook goed van pas omen bij overstromingsgebied (optreden rampenvloot), of grootschalige waterincidenten die zich niet in Kustwachtgebied bevinden. En kennis over overstromingsgebied zal op zijn beurt weer van pas komen bij SAR incidenten.

De exacte rol die de functionaris dan heeft is dus afhankelijk van het incident (wel of niet SAR gebied, wel of niet optreden rampenvloot), maar dat geldt in principe voor elke OvD.


Maar goed, Nederland heeft kennelijk twee waterhulpverleningsorganisaties nodig die niet samen kunnen (bestuurlijk dan hè ;))

Maarten helemaal mee eens :P


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #32 Gepost op: 21 maart 2010, 21:59:17
Dit is m.i. ook weer zo'n mooi thema waar Reddingsbrigade en KNRM en elkaar goed zouden kunnen versterken.

De reddingsbrigade is bezig met de OvD-Red, in eerste aanleg bestemd voor optreden van de rampenvloot in overstromingsgebied (als ik het goed heb begrepen).
De Kustwacht wil (via de KNRM) een SAR liaison realiseren, om de link te vormen tussen de OSC en het CoPI bij incidenten in SAR gebied.

Ik begrijp dat het 'kunstje' wat beide functionarissen moeten uitvoeren niet hetzelfde is, maar alsnog is dit volgens mij mooi te combineren. Het belangrijkste waar de functionarissen over moeten beschikken is de kennis over watergerelateerde incidenten; in het bijzonder kennis over de (natuurlijke) omstandigheden en werkprocessen die daarbij een rol spelen. De kennis over SAR zal ook goed van pas omen bij overstromingsgebied (optreden rampenvloot), of grootschalige waterincidenten die zich niet in Kustwachtgebied bevinden. En kennis over overstromingsgebied zal op zijn beurt weer van pas komen bij SAR incidenten.

De exacte rol die de functionaris dan heeft is dus afhankelijk van het incident (wel of niet SAR gebied, wel of niet optreden rampenvloot), maar dat geldt in principe voor elke OvD.


Maar goed, Nederland heeft kennelijk twee waterhulpverleningsorganisaties nodig die niet samen kunnen (bestuurlijk dan hè ;))

Ik had het niet beter kunnen verwoorden :D Ben trouwens benieuwd hoe het staat met de OVD-R(ed) opleiding, alhoewel de nieuwe basis hulpverlenings & rampenbestrijdings opleiding prioriteit zal hebben.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #33 Gepost op: 21 maart 2010, 22:45:38
Dit is m.i. ook weer zo'n mooi thema waar Reddingsbrigade en KNRM en elkaar goed zouden kunnen versterken.

De reddingsbrigade is bezig met de OvD-Red, in eerste aanleg bestemd voor optreden van de rampenvloot in overstromingsgebied (als ik het goed heb begrepen).
De Kustwacht wil (via de KNRM) een SAR liaison realiseren, om de link te vormen tussen de OSC en het CoPI bij incidenten in SAR gebied.

Ik begrijp dat het 'kunstje' wat beide functionarissen moeten uitvoeren niet hetzelfde is, maar alsnog is dit volgens mij mooi te combineren. Het belangrijkste waar de functionarissen over moeten beschikken is de kennis over watergerelateerde incidenten; in het bijzonder kennis over de (natuurlijke) omstandigheden en werkprocessen die daarbij een rol spelen. De kennis over SAR zal ook goed van pas omen bij overstromingsgebied (optreden rampenvloot), of grootschalige waterincidenten die zich niet in Kustwachtgebied bevinden. En kennis over overstromingsgebied zal op zijn beurt weer van pas komen bij SAR incidenten.

De exacte rol die de functionaris dan heeft is dus afhankelijk van het incident (wel of niet SAR gebied, wel of niet optreden rampenvloot), maar dat geldt in principe voor elke OvD.


Maar goed, Nederland heeft kennelijk twee waterhulpverleningsorganisaties nodig die niet samen kunnen (bestuurlijk dan hè ;))

Inderdaad zeer goed verwoord!

In het RVR-rapport staat dit trouwens ook concreet genoemd: dat de regionale coördinator Reddingsbrigade (die ook als OVD-Red kan optreden) eventueel ingevuld kan worden als een gecombineerde functie met de SAR-liaison. En dan vooral in regio’s waar geen behoefte is aan een fulltimer in een of beide van deze functies.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #34 Gepost op: 21 maart 2010, 23:03:13
Inderdaad zeer goed verwoord!

In het RVR-rapport staat dit trouwens ook concreet genoemd: dat de regionale coördinator Reddingsbrigade (die ook als OVD-Red kan optreden) eventueel ingevuld kan worden als een gecombineerde functie met de SAR-liaison. En dan vooral in regio’s waar geen behoefte is aan een fulltimer in een of beide van deze functies.


Was het niet dat de regionale coordinator van de RB en de operationeel inspecteur (of zoiets :P) van de KNRM één (fulltime) functie kan zijn? En dan tevens ook dat de OVD-Red de taken van de SAR laison kan vervullen?

Immers een OVD hoeft geen regionaal coordinator te zijn... ;)

Joost


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #35 Gepost op: 22 maart 2010, 09:21:38
En dan vooral in regio’s waar geen behoefte is aan een fulltimer in een of beide van deze functies.

Voor de duidelijkheid; een SAR Liaison is geen full timer. De SAR liaison die door de KNRM geleverd worden zijn gewoon vrijwilligers op oproep basis die al een hoop SAR ervaring hebben, lokale kennis bezitten,liefst OSC opgeleid en een Liaison cursus bij de kustwacht hebben gevolgd.
Zeker geen fulltimers.


RPA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #36 Gepost op: 29 maart 2010, 10:53:49
In Rotterdam heb je toch Officieren van dienst met als toevoeging havenbedrijf? Er zal dus in een bepaalde opleiding, al dan niet een stukje specialisatie, of wellicht regiospecifiek zeker aandacht aan het maritieme worden besteed ;)

de ODHM komt ook altijd in het copi (zelfs als er geen boot is ingezet, maar dat heeft weer met andere dingen te maken) De ODHM verzorgt ook de nautische kennis en beslist wat de vaartuigen gaan doen. Deze ODHM is ook opgeleid brandweer officier, bedoel ik mee te zeggen hij heeft diploma's moeten behalen net zoals een brandweer officier. Alleen krijgen hun nog eens extra het nautische gebeuren er bij. Daarbij gaat hij ook mee met de eenheid voor scheepsbrandbestrijding op zee. Ook hier heeft de ODHM dus weer extra training voor gehad. En bij eventuele SAR inzet op zee, in het aanloop gebeid sowieso of anders daar buiten zal deze persoon ook gealarmeerd worden. Dat komt ook omdat er een vaartuig ingezet wordt en dus eventuele opvang na inzet nodig kan zijn.  ;)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #37 Gepost op: 2 april 2010, 17:28:11
Ook hier heeft de ODHM dus weer extra training voor gehad. En bij eventuele SAR inzet op zee, in het aanloop gebeid sowieso of anders daar buiten zal deze persoon ook gealarmeerd worden. Dat komt ook omdat er een vaartuig ingezet wordt en dus eventuele opvang na inzet nodig kan zijn.  ;)

Waar staat ODHM voor en door wie wordt hij bij SAR gealarmeerd?
En over welk vaartuig heb je het?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #38 Gepost op: 2 april 2010, 17:35:34
OVD-HavenMeester, van de port authority.

GMK Rijnmond of het Haven Coordinatie Centrum... ;)

Boten > even in het desbetreffende topic bij de materiaal afdeling kijken ;)

Joost


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #39 Gepost op: 5 april 2010, 10:44:35

Boten > even in het desbetreffende topic bij de materiaal afdeling kijken ;)

En bij eventuele SAR inzet op zee, in het aanloop gebeid sowieso of anders daar buiten zal deze persoon ook gealarmeerd worden.

Joost

Dat over die boot volg ik niet helemaal; welke topic/boot bedoel je nu?
En wat heeft de ODHM bij SAR buiten het aanloop gebied voor meerwaarde? Daar heeft deze persoon toch geen autoriteit meer? En wat is de grens dan van 'buiten het aanloop gebied'?