Dit is m.i. ook weer zo'n mooi thema waar Reddingsbrigade en KNRM en elkaar goed zouden kunnen versterken.
De reddingsbrigade is bezig met de OvD-Red, in eerste aanleg bestemd voor optreden van de rampenvloot in overstromingsgebied (als ik het goed heb begrepen).
De Kustwacht wil (via de KNRM) een SAR liaison realiseren, om de link te vormen tussen de OSC en het CoPI bij incidenten in SAR gebied.
Ik begrijp dat het 'kunstje' wat beide functionarissen moeten uitvoeren niet hetzelfde is, maar alsnog is dit volgens mij mooi te combineren. Het belangrijkste waar de functionarissen over moeten beschikken is de kennis over watergerelateerde incidenten; in het bijzonder kennis over de (natuurlijke) omstandigheden en werkprocessen die daarbij een rol spelen. De kennis over SAR zal ook goed van pas omen bij overstromingsgebied (optreden rampenvloot), of grootschalige waterincidenten die zich niet in Kustwachtgebied bevinden. En kennis over overstromingsgebied zal op zijn beurt weer van pas komen bij SAR incidenten.
De exacte rol die de functionaris dan heeft is dus afhankelijk van het incident (wel of niet SAR gebied, wel of niet optreden rampenvloot), maar dat geldt in principe voor elke OvD.
Maar goed, Nederland heeft kennelijk twee waterhulpverleningsorganisaties nodig die niet samen kunnen (bestuurlijk dan hè
)