SAR Liaison Kustwacht (KNRM)

Auteur Topic: SAR Liaison Kustwacht (KNRM)  (gelezen 28280 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #40 Gepost op: 5 april 2010, 14:58:20
Dat over die boot volg ik niet helemaal; welke topic/boot bedoel je nu?
En wat heeft de ODHM bij SAR buiten het aanloop gebied voor meerwaarde? Daar heeft deze persoon toch geen autoriteit meer? En wat is de grens dan van 'buiten het aanloop gebied'?

Hij heeft natuurlijk wel autoriteit over de eigen eenheden... en de havendienst heeft erg veel te maken met de begleiding van schepen in de aanloop en dergelijke zaken.

Als je hier even rondneust krijg je een aardig idee wat de RPA heeft en wat de taken zijn: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,8189.200.html


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #41 Gepost op: 5 april 2010, 15:52:46
Hij heeft natuurlijk wel autoriteit over de eigen eenheden... en de havendienst heeft erg veel te maken met de begleiding van schepen in de aanloop en dergelijke zaken.
Als je hier even rondneust krijg je een aardig idee wat de RPA heeft en wat de taken zijn: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,8189.200.html

ik zie alleen de relatie met deze topic niet helemaal; als er een sar aktie is buiten het aanloop gebied is deze ODHM slechts een 'passant' en formeel niet betrokken in de relatie Kustwacht/OSC/OVD.
Tenzij jij iets anders bedoeld met 'buiten' het aanloop gebied?
En binnen de 'paddestoelen' heeft de kustwacht hier weer niets mee van doen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #42 Gepost op: 5 april 2010, 16:01:20
Ik bedoel helemaal niks, ik geef alleen even toelichting ;)

En 'passant' zou ik het niet noemen, immers het is een OvD van een offciele hulpdiensten die er wel het e.e.a. over te zeggen heeft. En deze persoon is wel degelijk betrokken in de relatie tussen Kustwacht/OSC/COPI... immers hij/zij zit in het CoPI.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #43 Gepost op: 5 april 2010, 16:09:54
Ik geloof dat we niet helemaal op de zelfde golflengte zitten....

Waarom zou hij in een COPI zitten als het niet in zijn gebied is?

En was de ODHM bij dit incident op post? (Aanvaring Hoek van Holland)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,31802.20.html


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #44 Gepost op: 5 april 2010, 16:35:54
de ODHM komt ook altijd in het copi (zelfs als er geen boot is ingezet, maar dat heeft weer met andere dingen te maken) De ODHM verzorgt ook de nautische kennis en beslist wat de vaartuigen gaan doen. Deze ODHM is ook opgeleid brandweer officier, bedoel ik mee te zeggen hij heeft diploma's moeten behalen net zoals een brandweer officier. Alleen krijgen hun nog eens extra het nautische gebeuren er bij. Daarbij gaat hij ook mee met de eenheid voor scheepsbrandbestrijding op zee. Ook hier heeft de ODHM dus weer extra training voor gehad. En bij eventuele SAR inzet op zee, in het aanloop gebeid sowieso of anders daar buiten zal deze persoon ook gealarmeerd worden. Dat komt ook omdat er een vaartuig ingezet wordt en dus eventuele opvang na inzet nodig kan zijn.  ;)

 ;)

En het aanloop gebied, daar zal men de maasgeul met een grijs gebied eromheen bedoelen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #45 Gepost op: 6 april 2010, 00:38:43
Waarom zou hij in een COPI zitten als het niet in zijn gebied is?

De ODHM maakt in Rotterdam-Rijnmond standaard deel uit van het CoPI, dus zelfs als er iets is in landelijk/stedelijk gebied, ver verwijderd van havenwater. Dat is gewoon zo bepaald in de GRIP regeling van de VRR. In die zin is de ODHM dan dus betrokken, ook al is er geen (directe) relatie met zijn 'jurisdictie'.

Waar het om gaat is dat deze persoon nautische kennis heeft en dus altijd het CoPI kan adviseren op dat vlak.* Ook al is hij op dat moment een generaal zonder troepen om het zo maar te noemen.

*Daarmee komen we dan terug op het punt waar dit topic mee begon; de aanwezigheid van kennis over nautische zaken in het CoPI. Dat is in Rotterdam-Rijnmond dus in ieder geval wél aanwezig ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #46 Gepost op: 6 april 2010, 12:42:24
De ODHM maakt in Rotterdam-Rijnmond standaard deel uit van het CoPI, dus zelfs als er iets is in landelijk/stedelijk gebied, ver verwijderd van havenwater. Dat is gewoon zo bepaald in de GRIP regeling van de VRR. In die zin is de ODHM dan dus betrokken, ook al is er geen (directe) relatie met zijn 'jurisdictie'.
Waar het om gaat is dat deze persoon nautische kennis heeft en dus altijd het CoPI kan adviseren op dat vlak.* Ook al is hij op dat moment een generaal zonder troepen om het zo maar te noemen.
*Daarmee komen we dan terug op het punt waar dit topic mee begon; de aanwezigheid van kennis over nautische zaken in het CoPI. Dat is in Rotterdam-Rijnmond dus in ieder geval wél aanwezig ;)

Kijk met dit antwoord kan ik wat, bedankt Maarten! Goede zaak dat dit standaard is.
Maar geld dit ook voor buiten de paddenstoelen? En bij een incident zoals die aanvaring bij HvH?


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #47 Gepost op: 6 juni 2010, 18:06:14
al personen opgeleid voor deze sar liaison functie opgeleid in Nederland? en hoe gaat de alarmering via p2000 of hebben ze telefoonpiket?
hulpdiensten-spotter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #48 Gepost op: 19 augustus 2010, 15:08:24
En dan zijn we nu officeel van start!  

Ik vroeg mij af of de KNRM in kennemerland ook nog deel uitmaakt van de georganiseerde hulpverlening of is dat op eigen initatief? Ik moest er toevallig langs en ik heb vanaf CORUS de nodige KNRM voorbij zien komen, floatjes, atlantics en de wat grotere boten.

En de OVD-RB heeft het er maar druk mee: 0098 (En ff tussendoor wat is nou de officele benaming; OVD-R, OVD-Red of OVD-RB?... mij lijkt de laatste het meest geschikt ;))

p2kflex
13:16:09 19-08-10-ALPHA-herhaalde oproep contact Charlie 01
0126900MKA Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-RB - Reddingsbrigade)
p2kflex
13:05:05 19-08-10-ALPHA-gaarne tel contact met charlie 01
0126900MKA Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-RB - Reddingsbrigade)

Is er nog geen OvD-K(nrm)?  ::)


Firemaus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • BrandMeester
Reactie #49 Gepost op: 19 augustus 2010, 16:34:43
Is er nog geen OvD-K(nrm)?  ::)

Je maakt er een grapje van maar een dergelijke OVD bestaat dus... de zogenaamde OVD-W. Deze staat voor Officier van Dienst weg/water en is in dienst van RWS. Laatst op een symposium van het NIFV werd er uitgebreid over gepsroken en de onwetendheid bij de hulpdiensten hiervan. De OVD-W komt ook bij ongevallen op rijkswegen als aanvulling op de verkeersregeaars die je vaak ziet met een 4x4 voertuig. Zij hebben ook een eigen voertuig echter niet met blauwe lampen en dergelijke.

Ook nu zijn er een aantal op het water aanwezig tijdens Sail 2010.
When the sent us to hell........ we'll put it out!   http://www.brandweerpurmerend.com http://www.brandweerzaanstad.nl