SAR Liaison Kustwacht (KNRM)

Auteur Topic: SAR Liaison Kustwacht (KNRM)  (gelezen 28274 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #110 Gepost op: 29 juli 2011, 19:18:41
Nog een vraag, en misschien is deze weleens eerder gesteld, kan het even niet zo snel vinden. maar ik begrijp dat de liason zich beschikbaar kan stellen ook voor het COPI, hoe word hier naar gekeken bij een GRIP incident op het water.
De SAR-Liaison is er juist voor het CoPI. Eind 2009 zijn hier de eerste cursussen voor gegeven. Hoeveel liaisons er nu actief zijn en in welke regio's kan ik je niet vertellen.

Zijn er ook mogelijkheden om iemand van reddingsbrigades/KNRM op het RCC te krijgen voor de tactische overleggen, naast de liaison in het veld?
Daar is mij niets van bekend. En waarom zou dit moeten? KNRM/RB hebben primair een operationele taak. Een On Scene Coordinator op het water en een SAR-Liaison in het CoPI dekt m.i. de lading. Mocht in een heel uitzonderlijk geval iemand nodig zijn op tactisch niveau dan hebben beide organisaties wel iemand voor handen.

OSC en SAR-Liaison zijn overigens vaak mensen van de KNRM, maar dat is niet noodzakelijk. Zij verzorgen de coordinatie en aansturing van de diversie waterpartijen, inclusief de reddingsbrigades.

Overigens kunnen er her en der ook varianten zijn. Zo kent Noord-Holland Noord de RB-Liaison. Bij de laatste grote duinbrand in Schoorl heeft dit voor het eerst gefunctioneerd. Grappig hierbij is dat de rollen dan omgedraaid zijn. De reddingsbrigade heeft de liaison-functie en de KNRM (Kusthulpverleningsvoertuig) laat zich door deze liaison aansturen.

In het verleden werd er wel gesproken over de OvD-R(eddingsbrigade). Deze is meer voor het aansturen van grote groepen brigade-eenheden bij overstromingssituaties. Of dit al een officiele functie is binnen de veiligheidsregio's kan ik je nu niet vertellen.


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #111 Gepost op: 29 juli 2011, 20:50:42
.
Daar is mij niets van bekend. En waarom zou dit moeten? KNRM/RB hebben primair een operationele taak. Een On Scene Coordinator op het water en een SAR-Liaison in het CoPI dekt m.i. de lading. Mocht in een heel uitzonderlijk geval iemand nodig zijn op tactisch niveau dan hebben beide organisaties wel iemand voor handen.


De andere hulpdiensten hebben ook primair een operationele taak maar leveren allen invulling

Bij een GRIP sitiautie (vanaf GRIP 2) word er een RCC ingericht waarin de Rode/witte/blauwe kolom zitting in nemen. vanuit dit RCC word ondersteuning verleend aan het COPI, denk aan aflossing/logistiek. ook word er direct overleg gepleegd met ambtenaren rampenbestrijding/ burgemeesters/andere ambtenaar apparaten en diverse ondersteunende partijen. provincie/waterschappen e.d. het zou niet verkeerd ook hier een afgevaardiging aan te leveren zodat de informatiestroom naar de waterkant (KNRM-RB) ook met hun gedeeld kan worden.

Politie levert van diverse afdeling mensen zoals Recherche/ME/KLPD/woordvoerders enz enz
GHOR coordinator gewondenvervoer/ HSGH enz enz

Brandweer Meetplan organisatie, HOVD, woordvoering enz enz.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #112 Gepost op: 29 juli 2011, 23:16:06
De andere hulpdiensten hebben ook primair een operationele taak maar leveren allen invulling

Bij een GRIP sitiautie (vanaf GRIP 2) word er een RCC ingericht waarin de Rode/witte/blauwe kolom zitting in nemen. vanuit dit RCC word ondersteuning verleend aan het COPI, denk aan aflossing/logistiek. ook word er direct overleg gepleegd met ambtenaren rampenbestrijding/ burgemeesters/andere ambtenaar apparaten en diverse ondersteunende partijen. provincie/waterschappen e.d. het zou niet verkeerd ook hier een afgevaardiging aan te leveren zodat de informatiestroom naar de waterkant (KNRM-RB) ook met hun gedeeld kan worden.

Politie levert van diverse afdeling mensen zoals Recherche/ME/KLPD/woordvoerders enz enz
GHOR coordinator gewondenvervoer/ HSGH enz enz

Brandweer Meetplan organisatie, HOVD, woordvoering enz enz.
Veel van die informatie komt via de SAR-Liaison en de leider CoPI bij de RCC terecht. Daarnaast zijn er een aantal regio's waar de RB als onderdeel van de brandweer wordt gezien. De brandweer zorgt dan voor vertegenwoordiging in het RCC. Of en wanneer er behoefte is aan vertegenwoordiging van de RB binnen het RCC kan je beter aan Reddingsbrigade Nederland vragen.

Zelf denk ik dat de RB goed in staat is om haar eigen aflos te regelen. Voor woordvoering zie ik wel een RB-taak in het RCC aangezien de andere woordvoerders te weinig weet hebben van specifieke  RB-taken.
Voor de rest zal je goed moeten kijken waar de grens ligt tussen operationeel en de bovenliggende niveau's. Te veel mensen op een bepaald niveau kan namelijk ook een nadeel zijn.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #113 Gepost op: 30 juli 2011, 06:39:57
De andere hulpdiensten hebben ook primair een operationele taak maar leveren allen invulling

Bij een GRIP sitiautie (vanaf GRIP 2) word er een RCC ingericht waarin de Rode/witte/blauwe kolom zitting in nemen. vanuit dit RCC word ondersteuning verleend aan het COPI, denk aan aflossing/logistiek. ook word er direct overleg gepleegd met ambtenaren rampenbestrijding/ burgemeesters/andere ambtenaar apparaten en diverse ondersteunende partijen. provincie/waterschappen e.d. het zou niet verkeerd ook hier een afgevaardiging aan te leveren zodat de informatiestroom naar de waterkant (KNRM-RB) ook met hun gedeeld kan worden.

Politie levert van diverse afdeling mensen zoals Recherche/ME/KLPD/woordvoerders enz enz
GHOR coordinator gewondenvervoer/ HSGH enz enz

Brandweer Meetplan organisatie, HOVD, woordvoering enz enz.

Je noemt hier nu heel wat zaken door elkaar. Het CoPI is voor de bronbestrijding (ter plaatse) het ROT voor de effectbestrijding (gebied erom heen), en faciliteert het CoPI waar nodig.
Diensten die veregenwoordigd zijn in het CoPI hoeven niet automatisch vertegenwoordigd te zijn in het ROT/BT. Dat hangt ervan af of die diensten ook in de effectbestrijding een rol hebben.
Door het project Waterrand zijn enkele nautische processen aan het rijtje van rampbestrijdingsprocessen toegevoegd, waaronder SAR. In het ROT kan een liaison namens de nautische partijen plaats nemen. Dat kan iemand van de Kustwacht, Rijkswaterstaat of het KLPD zijn. Net als in het CoPI wordt een ROT zo beperkt mogelijk gehouden om als slagvaardig team op te treden. Er zal dan ook één vertegenwoordiger in het ROT plaatsnemen die de andere nautische diensten (die wel samen in een sectie kunnen zitten) vertegenwoordigd. Waterrand noemt deze voor het CoPI de "OvD Water" (primaire invulling door RWS), voor het ROT kan dit dus ook de "sectie Water" zijn. De vertegenwoordiger wordt dan de "Liaison Water".

Ik zie het zelf niet gebeuren dat er liaisons van de KNRM of Reddingsbrigade in een ROT plaatsnemen, dat zijn primair uitvoerende diensten die een rol hebben in de bronbestrijding, niet de effectbestrijding.

De informatiestroom ten slotte naar de uitvoerende nautische diensten loopt primair vanuit het ROT naar het CoPI, van daaruit via de liaison Kustwacht en het Kustwachtcentrum naar de OSC.


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #114 Gepost op: 2 augustus 2011, 14:56:04
Ja klopt, roep afentoe wat dingen door elkaar, ben niet voor niets "roekeloos" :) maar je punt is helder, dank voor de uitleg!!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #115 Gepost op: 8 augustus 2011, 14:36:26
Allemaal theoretisch en niet meer dan een papieren tijger. Het papier is geduldig, je kan opschrijven dat de maan van kaas is, maar ik heb het in de praktijk nog niet niet gezien, integendeel. Nog steeds dezelfde puinbak als 5 jaar geleden, zie de gang van zaken rond de gezonken Kotter bij Uitdam en de eenmansaktie zonder medeweten van de Kustwacht onder leiding van het RAC door de KNRM bij de Balasthaven, waar één persoon verdronk na met zijn drie vrienden uit een speedboot gespoeld te zijn. Iedereen doet zijn eigen ding en is er op uit om zichzelf zo gunstig mogelijk in de markt te zetten, met bijbehorende score. Kijk ons eens belangrijk zijn! Kustwacht "iedereen is nog steeds vrij om van alles bij te alarmeren, zo kan het nog steeds voorkomen dat er drie opstelplaatsen in het leven geroepen worden voor één incident zonder dat men het bvan elkaar " Het zal nooit veranderen, ik heb de hoop opgegeven.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #116 Gepost op: 8 augustus 2011, 16:01:59
Ach, Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd. Papier is geduldig...
Ik begrijp jouw frustratie, die heb je inmiddels voldoende geuit. Jij hebt de hoop opgegeven, ik nog niet. Ik probeer er vanuit mijn werk aan te blijven verbeteren.
Of heb je goede/betere/snellere alternatieven?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #117 Gepost op: 9 augustus 2011, 01:06:22
Het gaat zoals het gaat. Als je dat accepteert en daar rekening mee houdt met je plan kom je niet bedrogen uit. Je kunt er niet vanuit gaan dat alles volgens het boekje gaat maar eerder andersom. Als je dat doet kun je bijdrage beter leveren door daar op te anticiperen. We zijn met vier boten bezig met en uit de handgelopen zeilkamp. Wordt alarm gemaakt voor Huizen west:

112meldingen
18:03:43 08-08-11PRIO 1, VAARTUIG OMGESLAGEN, HUIWE

 : 1735064 : Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek
    : 1735099 : Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
    : 1735498 : Reddingsboten Johanna Smidt & Nicolaas Wijsenbeek Huizen West


Seeker verzoekt de Kustwacht (er zit een man op zijn omgeslagen jacht bij dikke wapper 7 bij Uitdam) alarm te maken voor Marken gezien de vaartijd tegen de wind in over 30 km.
Dat wordt meteen gedaan:

18:07:39  08-08-11 Melding : PRIO 1, VAARTUIG OMGESLAGEN, HUIWE,MKN1
  Regio : 00 : [KWC] Landelijk Kustwacht Centrum
  Urgentie : O O O O O : HOOG
  Eenheden : 1735099 : Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
    : 1735468 : Bemanning Hendrik Jacob & Frans Verkade Marken
    : 1735061 : Lichtkrant GMK Zaanstreek Waterland


Op het water moet je niet alles als zoete koek tot je nemen en kun je zelf ook een beetje meedenken en sturen, vooral omdat alles nog niet zo lekker loopt. (Well, that's an understatement)

Ik ben niet gefrustreed, maar wel kritisch. Als ik ergens gefrustreerd over raak is de lol er af, en zover is het nog lang niet. Juist omdat ik er vanuit ga dat het niet loopt zoals het moet. In een ideale wereld zou de gemeente Naarden de Redddingsbrigade Naarden nog subsidie verlenen voor de bewakingstaak en nog steeds worden gealarmeerd. Dan zou de Ronduit op deze alarmering gereageerd hebben en de man even van zijn jacht hebben getrokken, de veiligheid in.

Ik ben niet gefrustreerd, maar een realist.
Ik zet het radioverkeer wel even online van maandag, ter lering ende vermaak.